Herstel longembolie

25-06-2020 om 11:50 uur

Hallo,

4 weken geleden heb ik door de medicatie Tamoxifen een long embolie opgelopen. Ik ben met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Eenmaal op de IC aangekomen ging het nog slechter en ben ik met spoed geopereerd om de stolsels te verwijderen. Via mijn lies naar mijn longen. Er zaten meerdere stolsels, en 1 grote hebben ze moeten doorboren.
Ik heb 4 dagen op de IC gelegen en daarna nog 6 dagen op de longafdeling.
Ik kreeg bloedverdunners, en nu nog steeds maar dan middels tabletten.
Mijn hartslag is alleen nog zo hoog. In rust 100bpm en als ik maar een klein stukje loop dan schiet deze meteen naar de 130bmp, en moet ik op adem komen. Totaal geen energie, snel moe en buiten adem.
Is hier nog iets anders aan de hand? Of is dit de nasleep van de longembolie?

Groet,
Bianca.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-06-2020 om 12:07 uur

Een grote longembolie is een levensbedreigende aandoening waarbij grote spoed geboden is. Opname op de Intensive Care afdeling kan soms nodig zijn en in uitzonderlijke gevallen zelfs het verwijderen van stolsels via een catheterisatie of operatie.
Opname op de IC kan bij een grote longembolie noodzakelijk zijn. Gelukkig is dit allemaal goed gegaan.
Een opname op de IC gaat niemand in de koude kleren zitten. We zien nu ook tijdens de COVID-19 pandemie gezonde jongelui volledig onderuitgaan en lang nodig hebben na een IC-opname.

4 Weken na een grote longembolie met IC opname nog lang niet de oude zijn verbaast me niks. Een impact op de conditie zal nog groter zijn als er voorheen ook al andere zaken speelden. Behandeling met tamoxifen doet vermoeden dat dat hier inderdaad ook het geval is, want die krijg je niet voor niks voorgeschreven.

De tijd zal leren of de klachten mettertijd volledig verdwijnen na de behandeling met bloedverdunners. Meestal is dat zo, maar een enkele patiënt houdt na een longembolie verhoogde drukken in de rechter harthelft en het vaatbed van de longen (pulmonale hypertensie). Bij persisteren van de klachten zal de behandelend arts daar beslist oog voor hebben.

Login of registreer om te reageren
26-06-2020 om 17:01 uur

Beste heer Wessling,

Heel erg bedankt voor uw antwoord. De Tamoxifen slik ik sinds de longembolie niet meer, dit werd uiteraard afgeraden.
Wat ik mij wel nog afvraag, is er nog controle van de longen of hart nodig? Want hier is niets over gezegd.

Mvg, Bianca

Login of registreer om te reageren
26-06-2020 om 17:17 uur

Voor zover ik weet wordt een vraag aan deskundige maar één meer beantwoord, en kun je voor een vervolgvraag een nieuw topic openen.

Als je wilt weten of er nog controle van je longen of hart nodig is, kun je misschien naar de afdeling in het betreffende ziekenhuis bellen?

Sterkte met herstel!

Login of registreer om te reageren