Airco op bovenverdieping

19-06-2020 om 09:18 uur

Hallo

Wij willen een airco laten installeren op de bovenverdieping. Mijn dochter van 10 en ik hebben beide astma . Nu wijzen me een aantal mensen op het gevaar van een airco voor de longen. Nu twijfel ik of ik er wel een neem. Is dit terecht of kan het geen kwaad. Het is bedoelt voor in de zomer om normaal te kunnen slapen. In hartje hittegolf wordt het 30 graden op onze bovenverdieping .
Bedankt alvast!

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 09:55 uur

Beste GF75,

Airconditioning verzorgt verwarming, koeling, droging en bevochtiging van de binnen lucht. Het voordeel van airconditioning is dat temperatuur en vochtigheid op gewenste waarden kunnen worden ingesteld en dat daardoor beheersing hiervan mogelijk is.

Airco kan een positieve maar ook een negatieve invloed hebben op luchtwegklachten. Als de temperatuur echt hoog is vinden veel mensen met luchtwegklachten een airco prettig in huis. Het is belangrijk dat de airco niet te koud is afgesteld, zodat de temperatuur tussen binnen en buiten niet al te groot is. Ook is het verstandig om te letten op de juiste luchtvochtigheid. Is de airco te droog afgesteld dan kun je daar als longpatiënt last van krijgen. Een goede luchtvochtigheid zit tussen de 40% en 60%.

Een airco kan als fijn worden ervaren, maar het blijft dus uitproberen.
Wel moet een airco volgens de gebruiksaanwijzing goed onderhouden worden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 11:04 uur

Hartstikke bedankt, hier kan ik wat mee!!

Het is zeker niet de bedoeling om het op standje vrieskou te zetten, maar aangenaam zodat we kunnen slapen, want slecht slapen staat gegarandeerd voor een slechte dag op alle gebieden.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 23:29 uur

Ga voor jullie beiden na waar doen je longen het goed op! Mijne op droge lucht en ik ken anderen die een luchtbevochtiger nodig hebben en ga daarover in overleg met verschillende verkopers. Ook over het sxhoonmaken/houden van zo’n apparaat.

Oh en mocht het verschil tussen binnen en buiten te groot zijn voor jou/jullie, blijf een paar minuten in de opening staan om te wennen aan de nieuwe omstandigheden, niet meteen doorrennen is mij geleerd. Kan een hoop schelen!

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 07:05 uur

Heb al enige tijd airco in onze woning zowel in de woonkamer als de slaapkamer. Natuurlijk heeft iedereen zijn favoriete temperatuur in de slaapkamer. Bij ons ingesteld op 23 graden op comfort stand. Naar gelang de vochtigheidsgraad kan gekozen worden voor ontvochtigen. Bevalt uitstekend en zou het niet willen missen.

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 07:35 uur

Goedemorgen, de installateur is gisterenavond hier geweest en heb aangegeven wat onze problemen zijn. Hij gaf al gelijk aan dat het schoonhouden van de filters heel belangrijk is en de airco niet te koud zetten . En even uitproberen. Bv niet gelijk van airco lucht naar buiten, maar eerst rustig wennen dmv raam open of deur open.

Het gaat om zo'n warmtepomp dus die zorgt ook voor warmte en trekt vocht uit de lucht.

Mijn man wilt ook in de huiskamer eentje laten plaatsen, ook ivm energiezuinige .

Bedankt voor de reacties!

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 11:33 uur

Wij hadden een airco in het oude huis een mobiele en ik vond het enorm prettig btw. In de winter had ik een extra verwarming op mijn kamer (heel grote ramen dus trok veel kou aan) en die warme lucht zorgde dat ik het minder benauwd had.

Mooi dat je het met de installateur hebt besproken en inderdaad even zelf wennen aan de temperatuur en gewoon paar minuten buiten staan of in de deuropening helpt al een hoop ook in de winter als je van lekker warm naar binnen naar de kou gaat.

Ik hoop dat het jullie goed gaat helpen!

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 12:48 uur

Ik ben vooral benieuwd hoeveel meer je gaat betalen voor elektra voor zoiets. Ik heb een nieuw huis met veel ramen op het zuiden dus ben benieuwd hoe heet het hier gaat worden.

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 13:17 uur

Nou het zijn warmtepompen dus gas besparen we sowieso. 2 jaar geleden 12 zonnepanelen laten plaatsen dus ik ben ook heel benieuwd. Ik zei al tegen mijn man dat hij beneden pas aangaat als het warmer dan 25 graden wordt.

De installateur zei dat als het kouder begint te worden, maar niet vrieskou of onder de 10 dat we heel goed met dat ding de boel kunnen warmen omdat dat veel goedkoper is. Nou zal mij benieuwen. De buren hebben ze ook en je hoort ze ook totaal niet.

Ik ken iemand wat het zelf heeft geïnstalleerd en die hoor je echt brommen.

Login of registreer om te reageren
20-06-2020 om 13:18 uur

Hier trouwens ook het grootste raam op het zuiden. Ons huis is nu 107 jaar oud dus hele dikke muren. Maar eenmaal de warmte in huis krijg je het er niet uit.

Login of registreer om te reageren