Nieuw matras

16-06-2020 om 19:00 uur

Hallo,
Recentelijk heb ik een nieuw, anti-allergisch, traagschuim matras gekocht van een bekend kwaliteitsmerk. Meteen na de eerste nacht had ik last van benauwdheid, verkouden, loopneus, en na 3 nachten was het zo erg dat ik mijn oude matras weer gepakt heb. Er hangt een chemisch luchtje rond het matras, en ook na 2 weken luchten is dit niet verdwenen.
Volgens de leverancier kan de lucht van het lijmen van de lagen in het matras zijn, maar er heeft zich nog nooit iemand gemeld met allergische reacties bij het in gebruik nemen van het matras!? Ook op internet kan ik nergens reviews hierover vinden.

Het is een nieuw matras, dus het kan geen huisstofmijt zijn. Maar wat dan wel? Bestaat er zoiets als traagschuim/koudschuim/HR-schuim allergie? Of is het de tijk (polyester, elastaan, lyocell)? Iemand enig idee?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Peter

Login of registreer om te reageren
16-06-2020 om 19:10 uur

Kan je het tijk niet wassen? Misschien gaat het dan beter.

Login of registreer om te reageren
16-06-2020 om 19:14 uur

Hallo Daantje,
Dank je voor je reactie. We hebben de tijk al een keer gewassen, maar heeft geen effect gehad helaas..

Login of registreer om te reageren
16-06-2020 om 19:36 uur

Oei, dat is vervelend.
Van een allergie voor de stoffen die jij noemt heb ik nooit eerder gehoord.
Chemische geuren heb je vaker bij nieuwe matrassen. Dat verdwijnt in de loop der tijd, voor zover ik weet.

Misschien je het matras nog terugbrengen of ruilen. Of het anderszins op een akkoordje gooien met de verkoper?
Je kunt vooraf eventueel advies inwinnen bij bijvoorbeeld de Consumentenbond of ConsuWijzer
Succes met het vinden van een geschikte oplossing.

Login of registreer om te reageren
17-06-2020 om 07:20 uur

Beste PeterL,

Wij horen het vaker dat mensen klachten krijgen van lijm in producten, vaak komt er formaldehyde vrij uit synthetische lijm. Deze stof kan de luchtwegen prikkelen. Formaldehyde komt in veel nieuwe materialen voor, daarom raden we aan de eerste weken extra te ventileren. Soms verdwijnt de geur inderdaad niet.

In bijgaande link vind je o.a. informatie over verlijming van matrassen: bij traagschuim kan dit op waterbasis, dmv hars en met synthetische lijm. http://www.traagschuim.info/matrassentesten.php
Dus goed om te weten welk product bij de opbouw van de matras gebruikt is. Dit verklaart misschien je luchtwegklachten. Sterkte!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
17-06-2020 om 18:18 uur

Dank jullie wel voor het advies!
Ik zal bij de producent nagaan welke lijm er is gebruikt. Intussen blijf ik ventileren in de hoop dat de lucht verdwijnt.
Groeten,
PeterL

Login of registreer om te reageren