Bronchiëctasieën - Risicogroep COVID 19?

12-05-2020 om 09:32 uur

Ik heb Bronchiëctasieën, maar verder een zeer goede gezondheid (Man, 35). In de regelgeving voor de komende weken/maanden wordt de risicogroep steeds apart beschouwd. Bronchiëctasieën valt onder chronische longaandoening, maar ik ben niet onder behandeling of medicatie. Moet ik mijzelf wel of niet als risicogroep beschouwen?

Login of registreer om te reageren
14-05-2020 om 12:56 uur

In het verlengde van deze vraag heb ik nog een aanvullende vraag. Wat geldt als je (zoals in mijn geval) onder behandeling bent geweest van een longarts en nu medicatie krijgt van de huisarts op basis van wat de longarts destijds heeft voorgeschreven? Ik (man, 49 jaar) heb astma en gebruik dagelijks montelukast en symbicort, en verder fluticason naar behoefte. Luchtweginfecties geven bij mij over het algemeen veel klachten met een lange herstelperiode. Ik ben daarom bang dat ook COVID-19 bij mij (bovengemiddeld) veel klachten zal geven.

Login of registreer om te reageren
26-05-2020 om 08:11 uur

Beste bj58,

Tot de kwetsbare groep behoren mensen van 70 jaar en ouder en volwassenen (ouder dan 18 jaar) met een onderliggende aandoening, zoals o.a. patiënten met chronische afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen, die vanwege de ernst onder behandeling van een longarts zijn.

Mensen die een longziekte hebben lopen niet méér risico dan anderen om het virus te krijgen blijkt op basis van wetenschappelijk onderzoek dat nu beschikbaar is. Als ze ziek worden zijn ze wel kwetsbaarder; waarschijnlijk vergelijkbaar met de manier waarop ze kwetsbaarder zijn bij een influenza. Hoe dat verschilt ten opzichte van influenza weten we nog niet.

Het is een nieuw virus, er is nog veel onbekend. Voor iedereen - gezond of longpatiënt - gelden dezelfde adviezen om infectie te vermijden.

Meer informatie over het coronavirus is te vinden op onze website https://www.longfonds.nl/nieuws/het-coronavirus-in-nederland-wat-beteke… en op die van het RIVM https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren