Vitamine D tekort

Hallo,

Ik heb online gelezen dat als je corticosteroïden neemt, je een tekort van VitD kan krijgen.
Is dit ook mogelijk door het puffen van astma-medicatie?
Ik neem geen tabletten of iets dergelijks, maar puf wel onder de vorm van mijn onderhoudsbehandeling.

Aangezien mijn VitD waarden echt laag zijn (twee keer bij een bloedonderzoek, laatste keer zelfs maar 17ng/ml) en het twee bloedafnames waren sinds ik moet puffen begin ik mij toch de vraag te stellen of het gelinkt met elkaar is omdat ik voordien nooit echt problemen had met mijn VitD gehalte.

groeten

Reacties

  • Longarts Luuk WillemsLongarts Luuk Willems Deskundigen
    #1
    vitamine D tekort komt meer voor bij mensen met astma en copd dan gezonden. door gebruik van steroiden kan osteoporose optreden, botontkalking; osteoporose kan leiden tot breuken. vooral prednison doet dat. wanneer we iemand langere tijd of regelmatig prednison moeten voorschrijven geven we daar ook altijd botbescherming bij in tabletten. bij inhalatie-corticosteroiden is beschreven dat er een verhoogde botafbraak op kan treden al lijkt dat weer niet zo erg dat er ook meer botbreuk risico is. toch screenen we mensen die inhalatiesteroiden hebben op eventueel vitamnie D gebrek. bij vitaminde D gebrek moet dat dan aangevuld worden met vitamine d tabletten.
  • tavytavy Gebruiker
    #2
    Ik slik vit d omdat ik een tekort had inmijn bloed, destijds gemeten door een internist. Ze had geen idee waar dit vandaan kwam.

    Fijn dat ik nu wit dat dit door astma kan komen! Ik gebruik hoge doses inhalatie steroiden en soms een prednisonkuurtje.
  • lokoslokos Gebruiker
    #3
    vitamine D tekort komt meer voor bij mensen met astma en copd dan gezonden. door gebruik van steroiden kan osteoporose optreden, botontkalking; osteoporose kan leiden tot breuken. vooral prednison doet dat. wanneer we iemand langere tijd of regelmatig prednison moeten voorschrijven geven we daar ook altijd botbescherming bij in tabletten. bij inhalatie-corticosteroiden is beschreven dat er een verhoogde botafbraak op kan treden al lijkt dat weer niet zo erg dat er ook meer botbreuk risico is. toch screenen we mensen die inhalatiesteroiden hebben op eventueel vitamnie D gebrek. bij vitaminde D gebrek moet dat dan aangevuld worden met vitamine d tabletten.

    Ok, dit dacht ik ook al.
    Toch wel raar dat mijn huisarts hier nooit iets over gezegd heeft. Ook mijn longarts heeft hier nooit iets over gezegd. Nochtans heb ik ooit eens mijn klachten (vb. felle vermoeidheid) weergegeven en gezegd dat ik ook een vitD tekort had. Die meende dat het gewoon was omdat het net winter was geweest en ik daardoor wat meer "moe" was.

  • tavytavy Gebruiker
    #4
    Ik lees dit hier nu ook voor het eerst. Tegen mij werd gezegd dat ik zeker nooit buiten kwam en dat ik dat maar meer moest doen. Ik ben toen op doktersvoorschrift 2x per dag gaan zonnebaden in bikini zonder zonnebrand creme. Daarna was de vit 6 waarde nog lager! ze hadden geen idee hoe het kon.
Log in of Registreer om te reageren.