Hulp nodig voor verslag over COPD

23-04-2020 om 18:53 uur

Hallo,

Mijn naam is Ayla, ik volg op dit moment de opleiding hbo-v en loop hiervoor stage in het ziekenhuis.
Voor school moet ik een verbeteradvies schrijven.
Ik merk op mijn afdeling op stage dat patiënten met COPD vaak erg bedlegerig zijn. Ik wil onderzoeken of de opname tijd verkort kan worden als patiënten meer bewegen . Ik moet een stukje schrijven vanuit het clientenperspectief en ben dus erg benieuwd wat jullie mening hierover is. Door de huidige situatie is de afdeling waar ik stage loop omgebouwd als corona afdeling. Waardoor we geen patiënten hebben met COPD, wat mijn onderzoek erg lastig maakt. Ik kreeg als tip om gebruik te maken van forums. Vandaar dat ik jullie hulp nodig ben.

U zou me enorm helpen door de volgende vragen te beantwoorden:(het liefst mensen die ook opgenomen zijn geweest, andere meningen zijn natuurlijk ook van harte welkom)
- Hoe werd u tijdens de opname gestimuleerd om te bewegen?
- Hoeveel bewoog u ongeveer op een dag?
- Vindt u dat er voldoende mogelijkheid was op de afdeling om te bewegen?
- Vindt u dat er voldoende aandacht werd besteed aan dit onderwerp?
- Denkt u dat die fysio en het verplegend personeel hier voldoende over communiceerde?
- Heeft u het idee dat het verplegend personeel hier voldoende kennis over had?
- Denkt u dat meer beweging uw herstel had kunnen versnellen?
- Eventuele andere opmerkingen/aandachtspunten?

Lieve groet,

Ayla

Login of registreer om te reageren
23-04-2020 om 23:52 uur

Hallo @Student1998 of Aya,

Ik zal proberen wat te antwoorden, ik heb copd fase 4 en ben regelmatig opgenomen geweest.

1)ik hoefde niet gestimuleerd te worden omdat ik meestal zelf al rondjes ging lopen op de gang, zelf aankleden en/-of douchen en overdag altijd in de kleding.
2)minder dan thuis, want rondjes op een gang zijn vlug klaar.
Ik stapte soms weleens op de hometrainer ook maar wanneer ik te ziek was lukte ndit niet, ong half uur per dag beweging denk ik, buiten het douchen enz om.
3)nee, dat niet, er staat 1 hometrainer dat zouden er meer moeten zijn vind ik en ook meer aandacht, ik denk zelf dat een soort fysio met een soort opstartoefeningen goed zouden zijn, zoals je ook in een revalidatiecentrum krijgt.
Maar dit kan alleen bij mensen die niet te ziek zijn.
4)er werd altijd wel over bewegen gesproken maar ik bewoog al, bij medepatienten werd wel aangedrongen om het bed uit te gaan...
Ik vind dat de fysio wel meer en baker moet langskomen in sommige gevallen.
5) ik kreeg wel een fysio aan bed maar omdat ik al rondjes liep, kreeg ik deze verder niet, er wordt altijd verteld dat bewegen moet.
6)dat idee had ik wel, alleen ze hebben weinig tijd om iemand te stimuleren echt te bewegen, die taak ligt bij een fysio denk ik
7)ja het bewegen helpt altijd, zodra het kan moet je weer gaan lopen of oefeningen doen, kan hele kleine dingen zijn, zoals opstaan en zitten in een stoel een paar keer
8)het zou goed zijn als bij een copd opname er een soort programma is vanaf dag 1 aan oefeningen op bed, stoel en zodra het beter gaat evt in een zaaltje, al is het maar een half uurtje.

Succes met je studie, groetjes! Jolien

Login of registreer om te reageren
24-04-2020 om 11:14 uur

Hoi Aya, ik zal je ook helpen. Ik ben 70 jaar en heb copd 4. 3 jaar geleden kreeg ik de uitslag copd 4 dat was schrikken. Ik september kwam ik met een ernstige longontsteking in het ziekenhuis terecht. En dan nu je vragen. :)

1. Ik lag nog op bed en de fysio adviseerde mij om mijn benen neer te drukken op het matras, zodat de spieren zich aanspande.

2. In het begin heel weinig omdat ik zo ziek was.

3. Ik vond van wel. Was een grote afdeling met lange gangen zodat je je kon bewegen.

4. Ja zeker.

5. Ook een ja.

6. Het is een taak van de fysio. Verplegend personeel vond het wel beter om zoveel mogelijk uit bed te gaan. Voor zover dat kon.

7. Ik deed erg mijn best. En wandelde al gauw met een rollator door de gangen. Ook weer zelfstandig je wassen of douchen.

8. In het ziekenhuis waar ik lag werd er erg opgelet dat je bewoog. Een goed teken dus. :)

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes en groetjes Anna

Login of registreer om te reageren