Beschadiging longen na Corona

21-04-2020 om 16:50 uur

Beste longartsen,
Ruim 5 weken geleden ben ik getroffen door het Coronavirus. Nu 5 weken later ben ik nog niet hersteld. Mijn klachten zijn: enorme vermoeidheid en ook longklachten. Ik gebruik nu een inhaler en heb het gevoeld dat er een band om mijn borstkas zit waardoor mijn ademhaling niet diep is. Het is niet meer hetzelfde als voorheen. Het voelt een beetje benauwd aan. Betekent dit dat ik.blijvende longschade heb opgelopen? 2weken geleden heb ik wel een longfoto gehad en daarop waren geen aanwijzingen op.longontsteking. Is het mogelijk dat ik een onderzoek kan krijgen of ben ik nog in de herstelfase en gaat deze gepaard met vergelijkbare longklachten?
Ik hoop dat u mij wat helderheid kan verschaffen want de huisarts zegt het niet te weten.

Met vriendelijke groet,
Sylvia Assman

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-04-2020 om 11:27 uur

Dat de huisarts het niet weet is niet verwonderlijk. Niemand weet nog precies wat patiƫnten overhouden van een COVID-19 infectie.
Waren er voorheen ook al longproblemen?
In elk geval leidt een longontsteking tot een terugval in conditie. Die moet je langzaam weer opbouwen. Bovendien kan er schade zijn ontstaan aan de longblaasjes die maar langzaam herstelt. Daar kan een aantal weken of maanden overheen gaan, afhankelijk van leeftijd, eerdere longaandoeningen of andere ziekten.
Of die schade volledig verdwijnt of dat er wat littekenvorming en verbindweefseling overblijft is moeilijk te voorspellen. Waarschijnlijk wel, want dat zagen we vroeger ook al na ernstige infecties veroorzaakt door andere virussen. Daarbij geldt waarschijnlijk: hoe ernstiger de infectie (bijvoorbeeld na beademing op de IC) hoe groter de kans op restschade en verbindweefseling.
Uiteindelijk kan met longfunctieonderzoek of een foto worden vastgesteld of er restverschijnselen te zien zijn. Ik zou daar lang mee wachten want het duurt nu eenmaal een hele voor alles weg is en pufjes helpen daarbij niet.
In elk geval kan het dus zomaar weken tot maanden duren voor iemand na een COVID-19 infectie weer de oude is.

Login of registreer om te reageren
23-04-2020 om 19:30 uur

Bedankt voor uw snelle reactie. Nog een kleine vraag: is dat littekenweefsel wat mogelijk ontstaat van dien aard dat er blijvende invaliditeit ontstaat. En daarbij bedoel ik longklachten die levensbedreigend kunnen zijn? Of gaat het hier om klachten die met medicatie verholpen dan wel verlicht kunnen worden. Ik heb zelf niet in het ziekenhuis gelegen maar merk wel de impact die het virus op.mijn longen heeft.

Login of registreer om te reageren