Kind van 6 astma (en Corona) gerelateerde vragen

15-04-2020 om 19:53 uur

Ik heb enkele vraagjes mbt mijn zoon (bijna 6) die 2,5 jaar geleden gediagnosticeerd werd met kleuterastma. Tijdens de wintermaanden krijgt hij onderhoudsmedicatie (fluxitide tweemaal daags) dat we opdrijven (ventolin erbij, twee- of driemaal daags) indien nodig (veel hoesten). We hebben hem hiermee de voorbije twee winters vrij goed kunnen houden, dwz geen ziekenhuisopnames of ernstig ziek geweest ... wel iedere winter een keertje op het randje maar alsnog wel kunnen vermijden door het tijdig raadplegen van een arts en dan effe te aerosollen. Zijn voornaamste triggers zijn virussen, huisstofmijt allergie en we vermoeden ook luchtkwaliteit (we wonen id stad vlakbij veel verkeer). Tijdens de lente en zomermaanden gaat het meestal beter, heeft hij zijn puffers zelden nodig, komt hij ook vlotter bij in gewicht enzo. De winters zijn vaak wat kwakkelen zonder echt ernstig ziek te worden (behalve 2,5 jaar geleden toen de diagnose viel, toen had hij een longontsteking waarvan hij wel vlot hersteld is mits drie dagen ziekenhuis). Maar hij hoest dan wel vrij vaak en heeft wel vaker kleine virusjes te pakken enzo. Zijn pediater zegt dat hij een milde vorm van astma heeft en maakt zich weinig zorgen over hem, ook mbt Corona (ik daarentegen ben er niet helemaal gerust in).

Nu, mijn vragen. Hij is een maand geleden ziek geweest en de dokter denkt dat het Corona was. Hij had een dag hoge koorts, was slap, hoestte ... dokter gezien ... de dag erna ging het met vernevelen direct beter, en hij is dan een dag of drie redelijk goed geweest, we dachten dat hij opknapte, maar had dan een terugval, weer koorts, meer hoesten, kortademig en vooral: hij kloeg geregeld van pijn op de borst (daar klaagt hij anders zelden van). Toen zijn we meteen weer naar de dokter gegaan, we hebben de dosis vernevelen verhoogd en twee dagen daarna was hij al aan de beterhand al klonken zijn longen nog niet zuiver. Bij controle twee weken nadien was dat gelukkig wel het geval en werd hij genezen verklaard. Toen zei de dokter ons dat hij vermoedde dat het de Corona geweest was, maar geen zekerheid want geen test. Dit is nu twee weken geleden dat hij genezen werd verklaard. Hij is nu helemaal ok, hoest niet, is niet benauwd, eet en speelt normaal, staat terug op zijn gewone onderhoudsmedicatie van tweemaal fluxitide daags ... alleen heeft hij de voorbije twee weken wel nog twee keer geklaagd over pijn dat hij voelde op zijn borst. Dit doet hij anders echt bijna nooit tenzij hij fel moet hoesten maar nu hoest hij niet. Het lijkt vrij plots te komen, als hij heftig speelt ofzo, en het heeft vooralsnog geen effect op zijn humeur of gemoedstoestand want hij speelt heel snel weer gewoon door, maar hij zegt er wel nog wat van. Mijn vraag is dus, is het raadzaam dat ik eens een foto laat maken van zijn longen? Of hoort het nog bij het genezingsproces, is het “normaal” bij astmatische kindjes ...? Ik maak me hier wel zorgen om.

Mijn tweede vraag mbt Corona en testen. Heeft er iemand enig idee of en wanneer ik mijn zoon evt zou kunnen laten testen voor immuniteit (bloedtest dus) op Corona? Wij wonen in België. Ikzelf ben zwanger en ben sinds een maand enorm gestresseerd door zijn ziekte, die pijn waarvan hij klaagt, alle onzekerheden mbt mijn bevalling en de situatie in juni en daarna ... ik kan die stress echt wel missen, zéker nu. Het zou me al zoveel vooruit helpen mocht ik nu maar gewoon weten of hij het al gehad heeft of niet, dan moet ik me dáár toch al minder zorgen over maken dat hij het bvb op school niet meer kan oplopen, of mijn ouders besmetten, of zijn zusje straks ...

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-05-2020 om 12:04 uur

Beste Dede,
excuses voor het lange wachten. Het verhaal van je zoontje is heel herkenbaar, het seizoensbeloop, de combinatie met allergeen-sensibilisatie en de toename van klachten tijdens infecties.

Je concrete vragen:
1. heeft het maken van een foto zin? Het antwoord is nee. Op het moment dat nu de klachten weer verdwenen zijn, maar zelfs op het moment van klachten, was dat waarschijnlijk niet van toegevoegde waarde geweest noch had het tot ander beleid aanleiding gegeven
2. de bloedtest voor Corona: dat is een heel lastige vraag omdat we hierover nog onvoldoende kennis hebben, zo je antistoffen betrouwbaar kan aantonen, weten we niet wat de betekenis daarvan op de lange(re) termijn is. De vraag is dan ook wat de uitslag van zo'n test iemand verder helpt. Het is gewoonweg te vroeg.

Wat mij betreft is het van geen waarde om te weten of je zoontje uiteindelijk Corona heeft gehad of wellicht een ander virus: het heeft simpelweg geen gevolgen, ook niet voor u of voor uw zwangerschap. We zijn ook alweer heel wat weken verder en als u besmet zou zijn geraakt dan had u hiervan ongetwijfeld al lang klachten gehad. Het blijft natuurlijk wel zaak om voorzichtig te blijven en de algemene adviezen op te volgen.

succes!

Login of registreer om te reageren