Corona pandemie

12-04-2020 om 14:36 uur

Nu er wereldwijd een Corona pandemie heerst worden er ook wereldwijd onderzoeken gedaan waar anders misschien de middelen niet voor zijn. Zijn nu de deskundigen op het gebied van COPD extra alert of er misschien tussen al die onderzoeken een uitkomst is waar COPD patiënten in de toekomst iets aan kunnen hebben hetzij bij hun behandeling of medicatie? Ik ben hier erg benieuwd naar. Zo was 11-4 Dr. van de Veerdonk op televisie met een ontdekking op het gebied van de longblaasjes. Ik kan me voorstellen dat COPD patiënten hier ook iets aan kunnen hebben. Bvd. Ad

Login of registreer om te reageren
14-04-2020 om 12:22 uur

Alle longartsen behoren op de hoogte te blijven van de uitslagen van relevant wetenschappelijk onderzoek. Dat doen ze door wetenschappelijke tijdschriften te lezen en nascholing te volgen door bv op congres te gaan.
Schiet de COPD patiënt op met Corona onderzoek? Hier kan het antwoord alle kanten opgaan:
Ja, het is altijd goed als er geld voor onderzoek naar longaandoeningen gaat. Natuurlijk is het lang niet zeker dat er voor patiënten met COPD of astma veel zal veranderen wanneer de onderzoeken positieve resultaten laten zien. Veel onderzoek bij coronavirus zal namelijk gericht zijn op infectieziekten.
Nee, ook kan het zijn dat geld dat aanvankelijk voor COPD onderzoek was bedoeld wordt nu aangewend voor het Coronavirus-onderzoek. Immers, coronavirus-onderzoek is nu hot en je kunt er snel resultaten mee behalen.
Extra geld voor onderzoeken naar longziekten blijft zeer nodig. Door de coronavirus pandemie worden we allemaal wat armer, en de vraag is dan ook, kunnen we blijven doen wat we nu doen, of wordt het geld straks anders besteed?

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 14:33 uur

Beste Dr. van den Berg, heel hartelijk dank dat u de moeite nam mijn vraag te beantwoorden!
We zullen zien hoe het afloopt en hopelijk komt na deze crisis copd weer volop in de picture te staan en komen er nog meer middelen voor onderzoek!
Mvgr. Ad

Login of registreer om te reageren