effect medicatie op corona

24-03-2020 om 21:11 uur

Misschien een stomme vraag, maar hoe werkt de medicatie die ik nu gebruik voor sarcoidose (Prednisolon lage dosering en Methotrexaat) uit op (het ziektebeloop na) een infectie met dit corona-virus?

Kan het zijn dat een door het virus veroorzaakte (long)ontsteking geremd of minder heftig wordt door deze medicatie, zoals dat ook het geval is bij de ontstekingen die bij de sarcoidose horen? En dat je dus voordeel hebt van de medicatie? Of klopt er niets van deze redenering, en ondermijnt het alleen maar je weerstand?

Met dank, Jeltsje

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-03-2020 om 08:49 uur

Dat is helemaal geen stomme vraag.
We geven medicamenten die de afweer remmen om ontspoorde ontstekingsreacties te remmen. Dat noemen we immuunsuppressiva. Denk bijvoorbeeld medicamenten voor reuma, chronische darmziekten zoals de ziekte van Crohn en ook sarcoïdose.
De prijs die je daarvoor betaald is dat je ook de "goede" afweer remt, die je nodig hebt bij infecties.
Dat zou kunnen betekenen dat de afweer tegen bijvoorbeeld het coronavirus minder sterk is als je immuunsuppressiva gebruikt. Dat zien we in sommige gevallen ook bij tuberculose-infecties.
Wat we nu bij het corona-virus zien zijn zeer heftige ontstekingsreacties, die blijkbaar nodig zijn om af te rekenen met het virus. Of die reacties soms niet ook een beetje uit de bocht vliegen en dus averechts uitpakken weet volgens mij niemand. Ik ga er maar even vanuit dat bij dit virus maximale afweer helpt om ermee af rekenen. Dus dat immuunsuppressiva bij coronavirus kunnen helpen ligt niet voor de hand. Dat is ook de redden dat we nu extra voorzichtig zijn met het starten of langer doorgeven van immunotherapie of chemotherapie bij kanker.
Overleg in elk geval altijd met de dokter voor je ook maar iets verandert aan je eigen medicatie!

Login of registreer om te reageren