Corona - Covid-19

Kwam dit artikel tegen wellicht handig voor leden met hooikoorts om te weten.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037887/hooikoortsklachten-kunnen-worden-verward-met-symptomen-covid-19.html
Ga naar laatste reactie«13

Reacties

• ReuzenkakatoeReuzenkakatoe Moderator
    Dank @Marcus. Het hooikoortsseizoen is al begonnen voor bepaalde plantensoorten. Degenen die gevoelig zijn voor hooikoorts weten dat zelf meestal wel, maar de waarschuwing kan natuurlijk beide kanten op werken. Denken dat je hooikoorts hebt terwijl niet planten, maar Corona je klachten veroorzaken.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Helaas Kakatoe weet ik dat uit eigen ervaring en is het lastig omdat uit te maken ... een test kan dan alleen uitkomst bieden.
    #3 edited 17 maart
    [Mod] - Dit topic kan gebruikt worden voor alles wat met Corona / COVID-19 te maken heeft.

Wat mij persoonlijk intrigeert is dat ik weinig informatie kan vinden over de reeds overleden patienten. Genoeg onbevestigde geruchten zoals leeftijd, obesitas etc., maar zijn er ook harde cijfers uit betrouwbare bronnen? Het lijkt me immers erg belangrijk om te weten wie er met zekerheid tot de risicogroepen behoren.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Zelfs de iets meer officiële sites, zoals deze bijvoorbeeld, geven daar 123 geen duidelijkheid over... het zal de door geslagen privacy of iets dergelijks zijn...dan praten ze over "... gestorven aan de ziekte, allen hadden onderliggende ziekten ..." of onderliggend lijden zoals dat zo mooi verwoord wordt.

Was elf dagen geleden in het ziekenhuis of de long afdeling voor diverse onderzoeken toen werd mij verteld dat longpatiënten niet eens echt een risico groep zijn.

Misschien dat er gevraagd kan worden om een long arts daar wat meer over te vertellen.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Het meeste waar je misschien één en ander van kan afleiden is het volgende:

Welke patiënten behoren tot een risicogroep voor een gecompliceerd beloop van COVID-19?

Patiënten met een verhoogde kans op een ernstig beloop zijn dezelfde patiënten als die een indicatie hebben voor de jaarlijkse influenzavaccinatie, met als uitzondering dat de leeftijdsgrens is aangepast naar >70 jaar. Te weten patiënten met:

afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen.
    chronische hartaandoeningen.
    diabetes mellitus.
    ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;.
    verminderde weerstand tegen infecties: medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij kanker als de patiënt daarvoor chemotherapie en/of bestraling krijgt.
    een hiv-infectie in overleg met de hiv-behandelaar.

* Kinderen tot 18 jaar met onderliggend lijden vallen vooralsnog ook buiten deze aanvullende adviezen. Op basis van gegevens over de leeftijdspecifieke incidentie, is het risico op COVID-19 aanzienlijk lager bij kinderen. Er worden daarnaast in de gegevens uit China vrijwel geen ernstige uitkomsten gemeld voor personen onder de 19 jaar.

Bron: web site Nederlandse huis arstsen genootschap

Op hun web site staat ook een pagina met veel gestelde vragen

Noot: Je kan natuurlijk enigszins afleiden dat mensen met obesitas tot de risico groep behoren omdat één van de belangrijkste oorzaken van diabetes mellitus obesitas of overgewicht is.
    @Marcus
    Ik zie wel dat veel info in de media kort door de bocht is en gebaseerd op aannames en 'horen zeggen'. Jij bent één van de weinigen die de moeite nemen om zich de complexe materie eigen te maken. Dat stel ik erg op prijs. Vooral toen ik je 'Noot' las viel er opeens een kwartje bij me. Lateraal denken is een gave die enorm veel relevante informatie kan opleveren.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Dank je, dat is beetje mijn tweede natuur maak graag mijn eigen oordeel op basis van "zelfstandig onderzoek" naar ""waarheden"'. Maar ik realiseer mij dat mijn waarheid zoals bij velen ook gekleurd is!

Kan eventueel een overzicht geven van de officiële sites.

In België waar wij al twee weken zitten hebben ze overal in diverse zaken en supermarkten bij de kassa's om de 1m75 geel / zwart tape op de grond geplakt, zodat mensen zeker de sociale afstand van 1m50 respecteren. Caissières met handschoenen om hand / hand contact zo veel mogelijk uit te sluiten.

tape-tapeconcurrent-Antislip-tape-met-korrel-ZWART-GEEL-31.jpg
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Trouwens tot het oorspronkelijke lijst van de NHG horen mensen die lever afwijkingen of falen hebben niet tot de lijst maar vele patiënten met diabetes mellitus hebben lever falen of andere aandoeningen aan hun lever. In sommige andere lijsten worden daarom mensen met lever falen of lever ziekten ook opgenomen.

Denk dat het komt omdat diabetes mellitus eigenlijk een systeemziekte is en door de slechtere doorbloeding diverse delen in het lichaam aantast.
  • Nico68Nico68 Gebruiker
    Vanavond zag op het journaal foto’s van wat Corona kan doen. Beide longen vol
    ontstekingsvocht.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #10 edited 17 maart
    Was inderdaad een niet zo fraai beeld van die longen en luchtwegen. Het is ook beslist geen fijne ontwikkeling als je geïnfecteerd bent. De cellen in de longblaasjes raken zo geïnfecteerd, en dat zorgt voor schade aan de blaasjes. Door die schade aan de blaasjes, kunnen zij vollopen met vocht. Ademen gaat dan zwaarder en zwaarder en gaat het op een gegeven moment helemaal niet meer. In mijn ogen, misschien nog het meest te vergelijken als zeer versneld in COPD laatste fase te komen en uiteindelijk komt er zoveel vocht in je longen dat je niet meer kan ademen. Met dien verstande dat het bij een corona infectie wel mogelijk is dat de blaasjes zich herstellen en bij COPD niet en COPD geen infectueuze ziekte is.

Ook andere organen hebben veel last door ons eigen afweer op die infectie, klinkt misschien onlogisch maar er is dan vaak sprake van een doorgeschoten afweerreactie. Bij opname wordt dan ook beademd en met medicatie getracht doorgeschoten afweerreactie te dempen. Ook dat de infectie zodanig is dat het longweefsel zo ernstig beschadigd is dat het ook makkelijker te bereiken is voor andere schadelijke bacteriën.

Maar er zijn ook verslagen van mensen die hersteld zijn en er zeer zeer weinig of geen last hebben ondervonden tijdens het ziek zijn. Bovenstaand ziekte verloop is dan ook met name van toepassing bij patiënten waarbij het immuunsysteem al is aangetast (of uit balans is) is door een achterliggende aandoening die mensen zijn extra kwetsbaar, zie eerder overzicht van risicogroep.

Het is een verschrikkelijk ziekte beeld en hoop dat de mensen die besmet zijn de ziekte door en overkomen en goed herstellen.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik vond de beelden uit Italie echt schokkend,ook van het huilende personeel.
    Probeer mij er wat van af te houden en toch willen we het weten...rare tijden.
    Sterkte voor allemaal, wees wijs en volg de adviezen voor onszelf en onze naasten en voor iedereen eigenlijk.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Dat is ook sch0kkend om te zien heel triest.

Heet triest is bijvoorbeeld ook het volgende nieuws....

Dieven hebben in de nacht van woensdag op donderdag zeker 150 mondkapjes en 35 flessen met desinfecterende gel gestolen. De inbraak vond plaats in een kantoor van thuiszorginstantie Icare in Putten.
    Lees het artikel hier.
    Tijdens een crisis heb je altijd hoogtepunten en dieptepunten. Maar onmisbaar medisch materiaal van zorgverleners stelen is wel één van de allerlaagste misdaden. Gelukkig zijn er ook ondernemers die gezichtsmaskers importeren en die tegen kostprijs direct aan zorgverleners leveren, daar waar de regering niets voor elkaar krijgt.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Heel laag inderdaad net zoals...

Zo las ik gisteren ook in de krant een man die aangehouden werd omdat hij verdacht werd van rijden onder vloed ... spuugt naar de twee politiemannen en roept ik heb Corona ... dat soort mensen mogen ze van me heel zwaar aanpakken.

Mooi initiatief in navolging van Ierland die het al had ... speciale openingstijden voor ouderen en senioren om te winkelen.
    Handige tip voor ouderen, zoals @Marcus al zei. Lidl, AH en mogelijk andere supermarkten organiseren speciale openingstijden voor ouderen. Dit vanwege het besmettingsgevaar. Nu maar hopen dat er dan genoeg voorraad is voordat de hamsters komen.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Nou ja, openingstijden noem ik het niet sorry hoor!!

07u00 tot 8u00 voor gewone openingstijden!!

Moet je als ouder wel erg vroeg opstaan zorgen dat de taxi eventueel voorstaat om 6u45!!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Een grapje over Corona hamsteraars op de Zweedse Facebook pagina.

90517798_2602039903347834_2217923422346805248_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=110474&_nc_ohc=ofYHqZSl0rkAX89CBhD&_nc_ht=scontent-dus1-1.xx&oh=91a545c18dfc3781257cdfe635dc0b4d&oe=5E9B7DD5
  • SpiritSpirit Gebruiker
    Hallo Marcus,
    Fijn, dat het je weer gelukt is om er een beetje humor in te brengen.
    Hebben we heel hard nodig in deze "gekke" tijd.
    Sterkte voor iedereen die het moeilijk heeft.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Spirit...we moeten de spirit erin houden.

Wat denk je van die Polen die hebben van die leuke kentekens denk dat ze ...een vooruitziende blik hebben...

89879578_2598380617047096_874003901748084736_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=110474&_nc_ohc=3BKgoVWB3O0AX-m3I1a&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=210b196fe747d69f714d766c8794c147&oe=5E9B0A70
  • MarcusMarcus Gebruiker

Dit is waarom de meeste vliegtuigen aan de grond blijven!!!

89505307_2597138320504659_1561498071278288896_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=110474&_nc_ohc=U9dXm2mFMmIAX-FCrIA&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=b1515cdb43e8e688aa98779878452636&oe=5E9BCFD4
    In Amerika is een man opgepakt die WC-papier verkocht voor $60,00 per rol. Zo luidde het bericht, maar in feite werd hij gearresteerd omdat hij de rollen gestolen had.
  • carkeescarkees Gebruiker
    #22 edited 20 maart
    Beste Marcus,
    Gelukkig een vrolijke noot in deze spannende tijden.
    Laten we hopen dat we niet uit eigen ervaring erachter komen wat het virus met mensen met een longziekte doet.
    Dus: gezond verstand gebruiken, geen onnodige risico's nemen en de richtlijnen van de regering volgen.
    Dan komen we er wel!
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Carkees naar mijn idee is het grootste probleem de sociale discipline van sommige en juist de aanwezigheid van die mindere discipline , die vaak het lastigste is om in te dammen, zou wel eens de beheersbaarheid in de weg kunnen staan. Maar als diezelfde mensen hun lagere sociale discipline kunnen indammen denk ik ook dat we heel ver komen.

. Er is ook wel "leuke" zwarte gallige humor....

87881251_2588551151363376_9155407581009674240_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=110474&_nc_ohc=JFcMHYZAv3cAX9t95IG&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=7&oh=6494da117aadc70b6033641e13117314&oe=5E9A7B94

• MarcusMarcus Gebruiker
    Er wordt in deze Corona crisis ook rekening gehouden met de mode bewuste mens!

89361419_2591588704392954_4239290947747184640_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=Ac8U0sMCpm8AX-jScYd&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=193b0a119b1e89484a5a0c097d8bde14&oe=5E9B2282
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Denk dat er toch een paar beroeps groepen van de Corona crisis gaan profiteren.

Opruimcoaches, tweedehands- en kringloopwinkel. straks ook zeker advocaten ... We kunnen wachten op Corona echtscheidingen zullen vast velen merken, nu ze langere tijd zo dicht op elkaar zitten, dat hun huwelijk toch knelt en pijn doet!
    @Marcus
    De media staan al vol met noodkreten van mannen die niet weten waar ze zich moeten bergen sinds hun vrouw thuis werkt. Vooral degenen zonder 'man cave' (garage of hobbykamer) vliegen gillend tegen de muur op.
    Ha, ha.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Sociale media zeker ... daar doe ik niet aan blijf gelukkig bespaart van de "ellende" sociale media !! Denk inderdaad dat velen gillend gek worden .. is zoiets al "vakantie stress" en ruzies die mensen hebben als ze de eerste dagen tijdens een vakantie weer op elkaars lip zitten.

Lang heb ik kookles gegeven aan ouderen waarvan de vrouw eerder was overleden en aan mannen die in een enorm gat kwamen na hun echtscheiding. Je wil niet weten hoeveel mannen nog steeds niet echt verder komen dan een ei koken! In een relatie is ook belangrijk dat je een eigen sociale netwerk blijft onderhouden. Het gebeurt alleen vaak dat mannen het onderhouden van het sociale netwerk overlaten aan hun vrouw. Gevolg is dat het eigen sociale netwerk van die mannen dan weg is, hier keihard tegen aanlopen bij het wegvallen om welke reden dan ook van de vrouw. Heb ook vrienden die gewoon niet weten wat te doen buiten hun relatie of in een sociaal gat vallen als hun relatie voorbij is. Ook worden ze soms gillend gek als ze plotseling weer meer met hun partner moeten gaan doen, ze hebben geen eigen leven of hobby's meer, zie dat vaak bij het bereiken van hun pensioen. Begrijp dat nooit dat mensen hun status of persoonlijkheid op laten gaan in de relatie!

• MarcusMarcus Gebruiker
    #29 edited 21 maart
    Ben benieuwd of we de verspreiding tot staan kunnen brengen, het is beslist geen leuk ziekte beeld maar het lijkt er soms op alsof door een grote groep mensen dit niet echt series genomen wordt! Blijven naar de bouwmarkt gaan, samen sporten of kinderen die samen spelen. Het is niet voor niks dat er naar Nederland gekeken wordt als dat wij niet vergenoeg gaande maatregelen nemen! Het is toch echt heel heel hard nodig dat mensen vrijwillige sociale isolatie in acht nemen. Vind ook dat we elkaar daarop mogen aanspreken, mensen blijf thuis!
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    #30 edited 21 maart
    Beste allemaal
    Ik zie hier veel humor en daar hou ik ook erg van!
    Toch wil ik een serieus onderwerp in de groep gooien:(

Twee weken geleden lag ik ( alweer) opgenomen voor bestrijding van de dierentuin met beesten in mijn longen. In strikte isolatie zoals gewoon is.

Een verpleegkundige heeft mij erg aan het denken gezet. Ze vroeg mij letterlijk:” als u het corona virus krijgt wilt u zeker niet beademd worden mevrouw”?

Die kwam wel heel erg binnen, ze is aangesproken op deze actie, omdat dat volgens de arts niet aan haar was, maar het heeft me erg aan het denken gezet!

We hopen als gezin deze crisis door te komen, maar het idee dat ik op een ic kom, ooit al aan 10 liter O2 gelegen met een zelfde soort longontsteking, ik op mijn buik moet worden beademd, er geen bezoek kan komen, ze thuis soms wel een maand in spanning moeten zitten. Het is nogal wat.

Na het bespreekbaar maken weet ik wat mijn gezin wil, mamma en vrouw je moet bij ons blijven en dat is wat ik ook wil, maar die ene leuke verpleegkundige heeft veel los gemaakt.

Hebben jullie ook dat je je dit afvraagt?

Ik wens iedereen heel veel beterschap en hoop dat we allemaal deze crisis doorkomen!

Lieve groet
    Jippie
Log in of Registreer om te reageren.