Astma medicijnen en Corona

15-03-2020 om 22:58 uur

The Guardian plaatste een artikel dat met met corticosteroïd (zoals pufjes) mensen kwetsbaarder worden voor Corona.
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/14/anti-inflammatory-drugs-m…

Ik gebruik nu Foster: formoterol met beclometason inhalatie. Foster behoort tot de groep luchtwegverwijders met corticosteroïden. Het zorgt voor het verwijden van luchtwegen en het beschermen ervan tegen prikkels.

Mbt afbouwen, zei mijn longarts ooit: het advies is: als je iets verandert, dan heel langzaam: bv zo ben ik gegaan van 2x2 puf naar 1x 1 puf, ik lucht nu mijn huis heel vaak, en zou dit nu willen afbouwen naar om de dag een astma spray zonder corticosteroïdes. Maar eerst even overleggen in het forum.).

Ik had inderdaad vorig jaar al een ziekenhuis geraadpleegd, maar ik kwam in een loop en meningsverschil over betaling en doorverwijzing tussen longarts en huisarts terecht (huisarts wilde geen nieuwe doorverwijzing geven als de vraag alleen ging over afbouwen of over alternatief). Heel irritant als dat gebeurt.

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 23:04 uur

(Alvesco leidde trouwens ooit tot giga aanval waarbij ik Prednison kreeg om die te stoppen, en Foster leidde na 2 jaar tot hartkloppingen, noot: ik ben nog geen 40 jaar oud).

(en trouwens, astma komt vermoedelijk doordat ik 20 jaar in een huurhuisje met schimmel woon: de woningbouw heeft ooit schimmelend afval (vloerbeddekking, hout) onder het huis gedumpt. Ik heb dat dit jaar laten verwijderen, en ipv dat ze blij zijn, - huisarts zegt: dat had je veel eerder moeten doen - , dreigen ze nu met woning-uitzetting. En de woonbond en huurteams zijn niet zo erbovenop als je dan verwacht, veel huurders hebben heftige schimmelklachten. Mijn huisarts zegt dat hij baalt dat hij alle kinderen astma sprays voorschrijft terwijl de oorzaken bij die schimmelhuisjes ligt).

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 15:10 uur

Ik overwoog juist om mijn corticosteroide dosering te verdubbelen om een lager ontstekingsniveau te hebben mocht ik Corona oplopen. Hopelijk geeft een deskundige op dit forum een verhelderende reactie?

Login of registreer om te reageren
02-04-2020 om 18:23 uur

Hoi Sandra en anderen,

Het gaat in het artikel van de guardian over ibuprofen. Dat is een ontstekingsremmende pijnstiller maar dat werkt heel anders dan jouw inhalatie corticosteroïden. Het is in deze coronacrisis heel erg belangrijk om je astma goed onder controle te houden. Dat doe je met inhalatie corticosteroïden zoals je Foster. Het is nu geen goede tijd om af te bouwen tenzij je longarts of je huisarts je dat nu adviseert. Dus blijf vooral je gewone pufjes gebruiken!

Blijf gezond,
Groeten,
Anne Leendertse, apotheker

Login of registreer om te reageren
03-04-2020 om 04:37 uur

In het artikel wordt ook gesproken over cortisone.

“The taking of anti-inflammatories [ibuprofen, cortisone … ] could be a factor in aggravating the infection. In case of fever, take paracetamol. If you are already taking anti-inflammatory drugs, ask your doctor’s advice.”

Login of registreer om te reageren
03-04-2020 om 06:46 uur

Heb mijn longarts gevraagd. Het risico is verhoogd bij systemische corticosteroïden (prednison) niet bij inhalatie corticosteroïden (foster enz), hij rade aan vooral medicijnen gewoon door te nemen, om ergere astma te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-04-2020 om 09:28 uur

Die vraag wordt momenteel door veel astma-patiënten gesteld.
Jammer genoeg worden ontstekingsremmers vaak op één hoop gegooid. Je hebt pijnstillers die ook ontstekingsremmende eigenschappen hebben zoals diclofenac en ibuprofen, en je hebt ontstekingsremmers als corticosteroïden. Die hebben echt verschillende eigenschappen.
Bij de behandeling van astma spelen corticosteroïden een grote rol. Verreweg de meeste patiënten gebruiken die per inhalatie. Een enkele patiënt heeft ook pillen zoals prednisolon nodig.
In het algemeen geldt dat je die niet zomaar moet stoppen omdat je bang bent voor corona. Alle deskundigen gaan ervan uit dat een slecht gecontroleerd astma in deze corona-tijd veel meer kwaad kan dan een mogelijk toegenomen vatbaarheid door het gebruik van inhalatiesteroïden. Dat geldt waarschijnlijk ook als je voor de controle van je astma prednisolon nodig hebt of bij kuurtjes voor een aanval.
Wel is altijd belangrijk dat je de laagste dosis gebruikt die nodig is voor een goede controle van het astma. Ga daar niet zelf aan sleutelen, maar overleg met de dokter wat verstandig is. Zomaar stoppen met steroïden is in elk geval niet verstandig.

Login of registreer om te reageren