Preventief antibiotica ?

15-03-2020 om 05:43 uur

Wat zijn jullie ervaringen met preventief antibiotica? Ben altijd bang dat ze dan immuun kan worden voor antibiotica? Wordt vaak in de winterperiode gegeven maar onze dochter heeft zelfs in Juli hoogzomer in het ziekenhuis gelegen... Kan het hele jaar door worden gegeven of juist met het oog op immuun worden alleen in de ergste aanvalsperiode?

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 06:09 uur

Beste RamonaSam, antibiotica kan het hele jaar door gegeven worden. De reden waarom ze antibioticagebruik proberen te beperken, is dat bacteriën zich proberen aanpassen als ze de antibiotica overleven. Dit is eerder een probleem voor de maatschappij als voor je dochter alleen. Het is niet dat je dochter zelf immuun kan worden. Er zijn vaak mensen die vaak zeer goedbedoeld met een antibioticakuur stoppen als ze zich beter voelen. Dit is eigenlijk het slechtste wat je kan doen om antibioticaresistentie te voorkomen. Als een aantal bacteriën het overleven, gaan die zich proberen aan te passen zodat ze niet meer gedood worden door het antibioticum. Zoals wij, proberen bacteriën gewoon ook te overleven.

Ik neem het persoonlijk niet constant (enkel als een kuur van tijd tot tijd); maar het kan perfect preventief voor lange tijd genomen worden. Ik denk dat er verschillende mensen op dit forum ervaring hebben met preventief antibiiticagebruik, misschien kunnen zij je nog meer informatie geven. Ik hoop dat je dochter de komende tijd wat stabieler wordt!

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 19:25 uur

Overleg met de arts, deze kan de keuze goed uitleggen.

Zelf heb ik deze vraag ook gesteld aan de longarts toen onderhoudsantibiotica ter sprake kwam. (nadat er naast astma ook BE was geconstateerd) Wat ik me weet te herinneren is dat onderhoudsantibiotica een lagere dosis is en een andere antibiotica dan wanneer er een ontsteking is.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 20:25 uur

Beste ramonasam,

Wat jammer dat de antibiotica nodig is. Zelf heb ik twee jongens die beiden heel goed reageren op de onderhoudsdosis antibiotica. Ze krijgen cotrimoxazol omdat de oudste allergisch is voor amoxiciline.
Nachten zijn veel rustiger, ze hebben meer energie en zijn soms echt maar een weekje ziek in plaats van het maar blijven slapen van virussen die uiteindelijk uitmonden in een bacteriële infectie en een verergering van de astma.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 12:43 uur

Hoi,
Mijn zoon van nu 9 krijgt al 4 jaar standaard de winter periode antibiotica (van begin oktober tot eind maart)
Hij krijgt dan een onderhoudskuur.Soms een kuur van prednison erbij.
In de zomer maanden gebruiken we een kuur als het nodig is. Zijn arts geeft aan dat hij niet zo snel immuun zal worden.
Wij zien een veel vrolijker mannetje met meer energie en het een dag vol houd op School.
Je mag er vanuit gaan dat de arts weet wat goed of niet goed is.
Wij zijn er heel positief over. Succes

Login of registreer om te reageren