COPD en Corona

28-02-2020 om 06:53 uur

Beste geadresseerde,
Ik zit met een dilemma, ik ben 66 jaar en mag over 6 weken met pensioen.
Ik heb 3 jaar geleden de diagnose COPD gekregen en krijg jaarlijks check up bij de longarts.
Doe alles om gezond te blijven, sport dagelijks, eet gezond en ben 30 kilo afgevallen. Roken doe ik al jaren niet meer.
Nu werk ik in een kantoorgebouw op de 18e etage in kantoortuin, dat is op zich al een drama maar om daar te komen moet je eerst in een van de 6 altijd propvolle liften waar iedereen ongeneerd in je gezicht staat te hoesten en gewoon ziek en al daarover staat te praten en dus staat te verspreiden.
Het hele gebouw (ik noem geen namen) is trouwens een grote besmettingshaard, er wordt zeer slecht schoongemaakt je ziet de bacteriën bijna lopen.
Nu het corona virus dan toch in Nederland is, en ik al redelijk ben voorbereid op eventuele quarantaine, ga ik dat gebouw liever helemaal niet in, omdat ik een risico factor heb, de COPD. Ook met het altijd propvolle OV (om daar te komen) ga ik liever niet.
Thuiswerken doe ik al met regelmaat, het liefst blijf ik dit doen de komende 6 weken zodat ik gezond met pensioen kan gaan.
Alleen die eeuwige vergaderingen, daar moet ik dan wel bij zijn, althans dat wordt van mij verwacht.
Ben redelijk radeloos en vraag advies.
Wat is wijsheid?
As we speak ben ik nu ook al verkouden en mijd ik drukke plekken en winkels.
Dank voor advies en groet,
Moutarde

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 07:20 uur

Wat wijsheid is is om mensen juist voort te lichten. Stuur een mailtje door over hoesthygiëne, algemene hygiëne en dien een klacht in als het daadwerkelijk zo slecht gesteld is. Een veilige/schone werkomgeving is nodig.

Er zijn genoeg posters te vinden over hoesthygiëne en ik vind dat dit meer verspreid mag worden en dat dit nou eens groot op Facebook, tv, radio en alle andere media besproken moet worden ipv angst zaaien die in mijn ogen tot nu toe onterecht is.

Daarbij is in quarantaine gaan niet de oplossing, maar een beetje nadenken en alert blijven wel. Van in quarantaine gaan bouw je geen weerstand op, virussen waaien toch wel rond en een vriendin van mij heeft een dwarslaesie gekregen van een virus die we allemaal hebben gehad en waar jij en ik hooguit 3x van hebben geniest. Zeer uitzonderlijk, net als dat het coronavirus voornamelijk voor mensen met hart- en vaatziekten gevaarlijker is. Natuurlijk je hoort tot een yopi’s en dus ben je risicovoller, maar ik denk dat de kans aannemelijker is dat je flink verkouden wordt of influenza krijgt dan direct het coronavirus. Daarbij zijn er zoveel virussen die ze niet eens een naam geven, maar wel degelijk net zo gevaarlijk kunnen zijn als influenza of dezelfde schade aan kunnen richten en daar hoor je ook niemand over.

De media heeft wat gevonden, ze vergroten het uit, zaaien angst, hierdoor blijven mensen kijken en groeien de kijkcijfers en krijgen zij meer geld.
Natuurlijk het coronavirus is een vervelend virus en je wilt het niet krijgen, maar als je hier zoekt zeker onder menu en dan topics krijg je al veel te lezen over corona en stelt het je wellicht wat gerust. Ik lig momenteel met infectie 5 ofzo van dit jaar op bed en ben nog steeds niet bang voor het coronavirus. Ik heb handalcohol bij me, ik waarschuw mensen hoe ze moeten hoesten. Ik mijd drukke ruimtes (mag ik sowieso niet van de longarts ivm mijn conditie, waarbij ik dus extreem vatbaar ben), mijd het OV en ga lekker werken maar dan begin je wat eerder of later zodat je niet hutje mutje in de lift staat. Of je werkt op dinsdag en donderdag thuis, dat waren bij ons altijd de drukke dagen. Maar licht mensen gewoon in en goed dat je dit bespreekt en je angsten, bespreek ze ook met je naasten.

Neem wat extra vitamines, eet gezond, blijf bewegen, blijf lachen dat verhoogd je weerstand:D

Ik hoop dat je angst zo al wat afneemt en je wat rustiger de deur uit durft. Een heel fijn weekend en ga wat leuks doen waarvan je relaxt en ontspant. Succes! En ik neem je echt serieus mocht je het gevoel hebben dit niet te nemen, maar ik denk dat je zorgen mijns inziens iet wat overdreven zijn

Login of registreer om te reageren
28-02-2020 om 11:46 uur

Beste Moutarde,

Bedankt voor je bericht. Begrijpelijk dat je met vragen en zorgen zit.
Bespreek je zorgen ook met je collega's en probeer samen een oplossing te zoeken. Wellicht is het mogelijk dat jij met vergaderingen belt of skypet. Zo ben je er toch bij.

Meer informatie vindt u bij ons op de website https://www.longfonds.nl/nieuws/het-coronavirus-in-nederland-wat-beteke….

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren