Oramorph en bijwerkingen?

Beste deskundige,

Ik gebruik nu al een poosje oramorph, laatste tijd zelfs dagelijks 1 x soms 2 x
Nu merk ik dat het nog wel helpt maar soms ineens mijn hart overslaat en ook hoge hartslag uit het niets..
Dan ben ik ook ineens buiten adem, anders dan de " normale" benauwdheid, alsof ik een marathon heb gelopen(in mn dromen:)
Nu gebruik ik ook inmiddels meer O2, 2 liter bij inspanning, nu twijfel ik of dit ook te maken kan hebben met evt stapelen?
Ik moet binnenkort op controle maar twijfel of ik dit eerder moet aangeven, er is mee te leven maar ik moet meer zitten dan mij lief is..
Echt angstig ben ik niet maar wel onrustig hierdoor.
Bedankt voor uw tijd en groeten, Jolien

Reacties

  • emsepemsemsepems Gebruiker
    vandaag even bellen Goudvisje. Jij bent te kwetsbaar om risico's te nemen.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ja, ga maar bellen. Het duurt misschien even voor je antwoord krijgt.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Soms treden bijwerkingen meteen op, maar het kan ook dat dit pas later gebeurt. En als dat sluipenderwijs gebeurt, heb je er vaak geen erg in. Omdat het lichaam zich eerst nog aanpast. Maar als je het zo goed merkt, is een telefoontje naar je arts wel nuttig hoor. Sterkte!
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Aah lief dat jullie meedenken, heb toevallig vanmiddag heel lang geslapen en leek wel oververmoeid, het gaat nu wat beter maar morgen ga ik toch even telef.overleggen.
    Heb soms ook het idee dat foster de boosdoener is , heb ik in het begin ook wel gehad die hartkloppingen, soms wordt het zo lastig;welke klacht waarvan?
    In ieder geval bedankt allemaal, liefs!
  • Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn, Moderator
    Hoi goudvisje,

    We lezen dat je met je arts gaat overleggen. Heel goed! We sturen je vraag dan niet door naar een longarts. Hoop dat het gesprek met je arts je gerust stelt.

    Met vriendelijke groet,
    De Advieslijn
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Is helemaal goed!
    Inmiddels al overlegd, proberen de foster iets minder te nemen, zoveel voegt dit ook niet toe bij copd...berodual maximaal blijven houden, foster nam ik nog wel eens te vaak...als je te benauwd bent, puf ik alles bij elkaar teveel maar dan liever oramorph nemen.
    En kuurtje prednison 30 mg, gebruik normaal 5 mg elke dag maar even proberen om weer wat stabieler te worden, ik glijd nu teveel af en kan daardoor niet veel bewegen...dus verkeerd cirkeltje
    Eind vd maand praten we verder, desnoods nog keer langs cardio, voor controle, is al vaker gebeurt en hart moet goed blijven maar moet wel erg hard werken nu, duidelijk uitgelegd dat geeft rust en met klem geadviseerd direct te bellen indd.
    Denk je na jaren het wel te weten....wacht ik toch nog te lang!
    Bedankt voor alle tips, doet goed dat we aan elkaar denken en meedenken!
    Liefs xxxx
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Goedzo goudvisje. Je went snel aam benauwdheid. Gelukkig kunnen we elkaar hier helpen.
    Hoop dat de pred snel hept!
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    @goudvisje, gelukkig maar dat het beter gaat. Ik wacht ook altijd te lang. IK moet ook naar de arts, beetje hetzelfde als jou. Van die hartkloppingen en haast niets kunnen doen. :( En dan is het de volgende dag weer over. Nu denk ik dat het van de stress komt.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ja stress is ook een trigger, alleen soms komt het uit het niets dan maakt t onrustiger he? Veel pufjes geven ook die bijwerking , alleen na zoveel jaren verwacht je t niet meer en kuurtje is ff nodig om over een hobbel heen te komen.
    Anders toch ook even overleggen @Anna50,ook om missch te vragen naar die andere salbutamol ?keer extra overleggen kan geen kwaad....al wacht ik ook te lang en geef van alles de schuld ....behalve waar t om gaat,ben best een beetje dom en eigenwijs soms...
    Sterkte ook en ik ga tukkie doen, ben totaal uitgeput, nare aanval weer gehad net en kwam er moeilijk uit, uurtje op wc vertoefd...kon er niet af!
    Gelukkig neem ik alles mee, puf, oramorph zelfs water, leesbril en phone, sjouw met klein tasje/-zakje rond door huis...ben net swiebertje :-B
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Rust maar lekker uit. Ik heb een toilettas met handvat. Zit allemaal medicijnen ook in. En naar bed gaan de bril en mobiel ook mee. :-)
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Sterkte goudvisje, hoop dat je meer lucht krijgt van t kuurtje !
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Dank jullie wel, hoop het ook!
    Denk ook aan jou Edelweiss! :-*
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Sterkte lief goudvisje, hopelijk knap je snel wat op!!!
  • MelMel Gebruiker
    Sterkte 🍀
  • ThirzaThirza Gebruiker
    goudvisje schreef: »
    Is helemaal goed!
    Inmiddels al overlegd, proberen de foster iets minder te nemen, zoveel voegt dit ook niet toe bij copd...berodual maximaal blijven houden, foster nam ik nog wel eens te vaak...als je te benauwd bent, puf ik alles bij elkaar teveel maar dan liever oramorph nemen.
    En kuurtje prednison 30 mg, gebruik normaal 5 mg elke dag maar even proberen om weer wat stabieler te worden, ik glijd nu teveel af en kan daardoor niet veel bewegen...dus verkeerd cirkeltje
    Eind vd maand praten we verder, desnoods nog keer langs cardio, voor controle, is al vaker gebeurt en hart moet goed blijven maar moet wel erg hard werken nu, duidelijk uitgelegd dat geeft rust en met klem geadviseerd direct te bellen indd.
    Denk je na jaren het wel te weten....wacht ik toch nog te lang!
    Bedankt voor alle tips, doet goed dat we aan elkaar denken en meedenken!
    Liefs xxxx

    Het is ook weleens nuttig dat een arts nog eens kritisch kijkt naar je medicijngebruik. Kan er iets af, moet er iets bij, moet iets vervangen worden een ander medicijn. Soms zijn het de hulpstoffen die bijwerkingen kunnen geven! Dat zie je regelmatig bij de generieke middelen.

    Ik had jarenlang dezelfde betablokker, kleine tabletjes, nu van een andere fabrikant, ruitvormige joekels, dus denk ik: wat zit er allemaal bijgevoegd???

    Beterschap en hoop dat je snel bent hersteld van de benauwdheid. Is zo akelig. Maar je bent een dapper en blijmoedig mens, dat lees ik wel uit je postings.

  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Bedankt allemaal,
    Ja er wordt ook geregeld kritisch gekeken naar medicijnen maar er is niet veel mogelijk meer, behalve de foster wat minder.
    Bij ernstig copd helpen de pufjes een stuk minder , t is meer pappen en nathouden.
    Zo had ik eerst atrobent, nu berodual, er wordt wel van alles geprobeerd maar heb nu vaker oramorph nodig om de dag een beetje door te komen.
    Hoop dat predn nog wat helpt en straks een ander weertje, verder is het ermee doen en er maar wat van maken...
    Gelukkig steek ik wel zo in elkaar,dat klopt wel, met af en toe een dippie...
    Hoort er ook bij, komt weer goed!
    Fijn weekend allemaal, liefs!
Log in of Registreer om te reageren.