Pulmonale Arteriële Hypertensie

Gisteren is bij mij na 2,5 maand onderzoeken en bijna 4 maanden klachten (zie mijn profiel) Pulmonale Arteriële Hypertensie vastgesteld.
Alsof de grond onder je wegzakt. Nog steeds durf ik er niet al te veel over te lezen. Ikke, die 5 maanden geleden nog survivalruns liep en aan zware Krachttraining deed, kom nu niet eens meer fatsoenlijk de trap op. 10 meter naar mijn auto lopen en ik moet eerst 5 minuten op adem komen voor ik weg kan rijden. Ik kan niets meer, echt niets!
Mijn therapeut bij wie ík vanmiddag weer eens in tranen uitbarstte (ook al iets wat ik NOOIT deed. Ik was immers sterk!)
Zei me dat ik eigenlijk mijn kist al aan het timmeren ben. Maar dat mocht niet van haar. Ze praatte op me in, dat ik niet te bang moet zijn, want ook angst zet zich vast. En dat uit zich nu weer in een opgeblazen buik, misselijkheid en totaal gebrek aan eetlust.
Maandag word ik opgenomen in het Erasmus MC voor verdere onderzoeken. Welke vorm, wat is de oorzaak.
Ik ben gebroken en durf niet na te denken over mijn toekomst, mijn goedlopende massagepraktijk en nog veel meer.
Maar ik stop met timmeren... ⚰️

Reacties

• goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Dat is echt schrikken, zo ineens ernstig ziek na eerst een paar maanden ellendig voelen al.
    Je wilt wel graag een diagnose maar niet dit, snap ik goed.
    Nu moet je eerst nog de onderzoeken afwachten, dat zal veel duidelijkheid geven hoop ik want zoek je het op google word je merendeel niet vrolijk van.
    En je kunt pas echt info krijgen als je alles weer, dus blijft even afwachten.
    Het is gewoon heel heftig, pah is een heftige diagnose, geef jezelf de tijd alles te verwerken en vraag vooral alles.
    Ik heb geen ervaring hiermee, heb zelf copd, das anders.
    Maar wens je enorm veel sterkte en een dikke knuffel!
    Groetjes, Jolien

• Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik wil je ook veel sterkte toewensen! Ik weet van deze ziekte ook niets, ik heb ook copd.
    Groetjes Anna
  • MillyMilly Schrijver
    @nojoke, wat een schrik en onzekerheid ben je in beland!! Heb zelf ernstig astma, geen ervaring met pah, maar wil je n knuffel sturen! Heel veel sterkte hoor :x
  • MamemoMamemo Gebruiker
    Heel erg schrikken. Ik wil je sterkte toewensen. ErasmusMC is één van de expertisecentra, dus je bent in goede handen, maar het is een rotziekte. Dus het is afwachten wat ze precies voor je kunnen doen. Bij mij hebben ze vorig jaar ook aan pulmonale hypertensie gedacht en het is nog steeds niet helemaal zeker dat ik het niet heb. Ik heb er veel over gelezen en dan kom je af en toe toch verhalen tegen van mensen die al vrij lang met pulmonale hypertensie leven.
Log in of Registreer om te reageren.