Benauwd na histamine-provocatietest

03-02-2020 om 21:44 uur

Beste,

Vrijdag heb ik een histamine-provocatietest gehad. Ik werd na het derde potje enorm chaotisch, kon me nergens meer op focussen, dingen onthouden. Dus hoe het daarna ging weet ik niet precies meer. Totdat ik de aanval kreeg.
De longverpleegkundige gaf me direct ventolin. En zoals ik al jaren eerder zei, werkte de ventolin onvoldoende. Mijn longfunctie was met 20% gezakt, maar na de inhalatie kwam ik niet op mijn oorspronkelijke waarde terug, maar werd het slechts 10% beter. Ik heb ook aangegeven dat ik huiverig ben voor de dagen erna, omdat ik na één aanval, altijd vlug nieuwe aanvallen krijg.
Op dit moment ben ik dus nog steeds licht benauwd met een piepende hoest. Wat nieuw voor mij is, omdat ik nog nooit heb gepiept, maar veel vaker extreem benauwd ben geweest.

Ik vraag me af hoe vaak het voorkomt dat Ventolin onvoldoende werkt en hoe lang het ongeveer kan duren voordat mijn longen weer op hun oorspronkelijke niveau zijn en wat ik zelf kan doen om het herstel te bespoedigen.
Ik leef gezond, heb wanneer ik geen last heb van astma een prima conditie, rook niet en ben niet bekend met allergieën.

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
04-02-2020 om 11:52 uur

Bij mij werkt ventolin ook niet, ik heb er enorm lang last van gehad van maar dit wil niet zeggen dat het goor iedereen zo is. Ik zou aan de bel trekken, want ken er genoeg die de volgende dag weer zichzelf zijn. Ik had al flinke medicatielijst en kon gelukkig weer van alles nemen.

Beterschap en bij elke twijfel eigenlijk gewoon aan de bel trekken, ook vragen naar een longverpleegkundige of die je eventueel kan helpen/benaderen. Succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-02-2020 om 08:06 uur

LS

Een histamine provocatie test wordt in mijn opinie enkel door een longarts verricht, het lijkt mij dan ook gezien de complexiteit van de beoordeling goed dit met haar/hem te bespreken!

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
05-02-2020 om 08:38 uur

Juist, @Eigenzinnig, bel de poli of longverpleegkundige! Blijf niet sukkelen ermee. Had zelf, alweer jaren geleden, gelijk n predkuur te pakken na de provocatietest. Hoop dat de uitslag van de test iig helpt om n juiste diagnose te stellen voor n optimale behandeling!
Sterkte hoor!!

Login of registreer om te reageren
05-02-2020 om 16:02 uur

Bedankt voor de reacties!

Ben vandaag naar de longarts geweest. Vrijdag werd nog gezegd dat ik astma heb. Vandaag werd het ter discussie gesteld en wordt er gedacht aan vocal chord dysfunction omdat ik bij benauwdheid tussendoor adem moet halen en hees wordt.
Ik heb persoonlijk het idee dat de heesheid door salbutamol komt. Die onvoldoende werkt.

Ook werd nu verteld dat er weinig reactiviteit van de longen meetbaar was. Terwijl vrijdag werd benoemd dat dit wel het geval was. Ik had bijna het idee dat ik met iemand verwisseld was. In plaats van een voedselallergie test werd er een inhalatieallergenen test gedaan.
Hierdoor moest ik vandaag opnieuw bloedprikken.
Ben er nu toch wel heel erg klaar mee.

Vroeg me af waarom ik dan zoveel astma medicatie heb, als ik geen astma heb en gevraagd of ik dan ermee kan stoppen. Werd verteld dat ik sowieso naar lagere dosis kon gaan.

Merk zoveel onbegrip en machteloosheid.
In juli had ik een ernstige astma-aanval. Hierop volgden er steeds meer. En ventolin hielp niet. Saturatie was nog oke. Maar alle andere dingen wezen op alarmtekens: blauwe lippen etc. Echter werd ik niet doorgestuurd naar ziekenhuis, omdat ik niet piepte en saturatie oke was.
Dit herstel heeft tot oktober geduurd.

Heb nu aangegeven dat ik de volgende keer direct 112 bel als dit gebeurd.

Ik was als kind al bekend met astma. En dan nu dit.

Login of registreer om te reageren
06-02-2020 om 20:37 uur

Heb je al eens aan Histamine Intolerantie gedacht? Het is niet wetenschappelijk bewezen .... maar ik heb ook een histamine provocatie test gehad,.dat liep al meteen hartstikke fout, ik liep blauw aan Ventolin werkte niet, verpleegsters rennen heen en weer, andere puffer en toen kreeg ik weer lucht.
Ik werd naar huis gestuurd met de uitslag dat ik allergisch ben voor histamine...en astma heb.
Enfin, ik wist nog niks...kreeg medicatie waar ik spier en gewrichtspijn van kreeg.
Longarts zegt mss moet je wel geen medicatie meer pakken? Week later lag ik in t ziekenhuis met longontsteking.
Na bronchoscopie is er paniek, te hoog aantal ontstekings waarden in mijn longen , medicatie aangepast, nou gaat het oké, met een histamine arm dieet! En in de zomermaanden anti histamine!

Login of registreer om te reageren
06-02-2020 om 20:44 uur

Hoi sjorsie,

Daar heb ik inderdaad aan gedacht. Merk met name hoge toename klachten wanneer ik tarwe producten eet en inspanning lever. Typisch dat ik om een voedselallergietest heb gevraagd en de arts een inhalatie allergietest heeft uit laten voeren. Super frustrerend. Alsof er niet geluisterd is.
Na lang zeuren wel atrovent gekregen. Vandaag bij benauwdheid atrovent genomen. Dit werkt wél. Kan eindelijk weer normaal ademen na maanden klachten.

Login of registreer om te reageren
07-02-2020 om 10:05 uur

Er zijn goede sites mer info over histamine-intolerantie maar mij lijkt het dat iedereen met astma dit heeft. Echter eet ik al histaminebeperkt, omdat ik al niet tegen de dingen met veel histaminevrijmakers kan. Maar heel eerlijk volgens de homeopaat (die ook huisarts is en ortho-moleculair voedingsdeskundige en nog meer) zou ik histamine-intolerant zijn en ik merk totaal geen verschil qua eten als ik een keer wel paprikachips neem of nootjes oid. Dus het is heel lastig! En zelf dingen testen is soms nog betrouwbaarder dan een test van het zkh. Zo komt er na tig onderzoeken niet uit dat ik lactoseintolerant ben, maar ben het wel gelukkig een lichte vorm, maar ik merk wel degelijk verschil! En ik ben allergisch voor de dingen die niet in standaard testen zitten. MDL-arts geeft ook aan dat het heel lastig is om dat allemaal te testen en bevestigd te krijgen.
Dus niet echt het antwoord waar je op hoopt. Bij werden btw alle allergenen standaard onderzocht zowel inhalatie als voedsel ook als ze alleen inhalatie wilden testen, schijnt dat het gewoon een bepaalde soort test is die meteen dat allemaal meeneemt. Dus kan best zijn dat er alsnog op gluten, noten en pinda’s is getest.
Succes want het blijft een zoektocht vind ik

Login of registreer om te reageren
07-02-2020 om 16:42 uur

Ik ben destijds histamine vrij gaan eten, zoveel mogelijk dan, en voelde me een stuk beter!! Niet meer zo vaak benauwd!! En toen langzaam dingen weer gaan eten, vooral Chocolade is funest, dan word ik benauwd en van snoep en ijs, vanille en kaneel, zolang ik dat uit de weg ga, houd ik mijn astma redelijk onder controle! De moeite waard om proberen uit te vinden waar je op reageert.

Login of registreer om te reageren
08-02-2020 om 15:39 uur

Ja. Dat is wat ik ook zo typisch vind. Ik reageerde duidelijk op de histamine proef. De vrouw die de test afnam, zei dat de test positief was.
De arts van woensdag zei dat ik geen astma heb.

Terwijl: ik kan echt niet normaal schoonmaken. Een spray slaan mijn longen van dicht. Heb het gemeten met peakflow en dan is er inderdaad duidelijk verschil zichtbaar.
Met regelmaat kan ik me niet inspannen wanneer ik tarwe heb gegeten.

En er zijn vele andere prikkels waar ik op reageer. Niet altijd. Maar wel met regelmaat.

Login of registreer om te reageren