Handige tip over Alvesco inhaler ( ontstekingsremmer)

In de bijsluiter van dit product wordt duidelijk vermeld dat het niet geschud behoeft te worden. Mijn apotheek zet dit echter ten onrechte wel op het etiket. Ik gebruik zelf dagelijks twee oudjes van Alvesco 160 ivm bronchiectasien. Ik vind het belastend om dagelijks en langdurig een handeling te moeten doen die volstrekt onnodig is. Ik hoop anderen hiermee te helpen.

Aan de moderator: mocht dit topic niet op de juiste plaats staa, kan het dan verplaatst worden naar een plek waar het beter past?

Reacties

• emsepemsemsepems Gebruiker
    Mijn longverpleegkundige geeft aan dat je alle inhalatiemedicatie-dosis aerosol moet schudden. ongeacht wat de fabrikant schrijft

fabrikant schrijft bv ook dat foster niet op de arochamber kan, die kan wel :-)
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik schud ook alles, hoeft niet langdurig, gewoon ff kort schudden.
    Soms ben ik zo duf dat ik aerochamber schud ipv puf..
    goudvisje schreef: »

whahah, doe ik ook! aerochamber schudden....
    emsepems schreef: »

Ja echt he?hoe noemen ze dat:geconditioneerd gedrag?!
    :-j

ooit iets geleerd over pavlov….. mijn zus noemt het gewoon dom :-j

ooit iets geleerd over pavlov….. mijn zus noemt het gewoon dom :-j

Hahaha, ik heb ook zo'n zus .....
    Maar in ieder geval beter alles geschud dan niks ...:)
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Noem het dom. Ik noem het efficiënt. Ik laat Alvesco in de voorzetkamer zitten en schud dus voorzetkamer met Alvesco. Maar blijkbaar weinig efficiënt als het niet hoeft. Staat dus inderdaad in de bijsluiter ... Ik heb dus bergen energie verloren laten gaan al die tijd. Kan ik vanaf nu die energie gebruiken voor leuke dingen :-)

#8 edited 22 januari
    Suus01 schreef: »
    Noem het dom. Ik noem het efficiënt. Ik laat Alvesco in de voorzetkamer zitten en schud dus voorzetkamer met Alvesco. Maar blijkbaar weinig efficiënt als het niet hoeft. Staat dus inderdaad in de bijsluiter ... Ik heb dus bergen energie verloren laten gaan al die tijd. Kan ik vanaf nu die energie gebruiken voor leuke dingen :-)

Whoehahaha! Jij bent een headbangschudder dus, je gooit je haren er bij los....
    Zag er beeld bij , leuk.
    Gewoon maar alles blijven schudden, bewegen we ook gelijk, 2 vliegen in 1 klap :)
    Ik laat t er niet in, alleen als ik zo benauwd ben dat ik paniekerig ervan word maar moet vaak wisselen van pufs, en de opening lubbert eerder als er continu spanning opstaat, althans bij mij.
    Kan mij alleen voorstellen wanneer je reuma hebt of een gewrichtsprobleem of id in handen dat het lastig is, anders kan ik het geen belasting noemen
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Hahaha, leuk he, visueel ingesteld zijn. Precies, 2 vliegen in 1 klap met bewegen, hahaha!

Sinds ik vernevel wissel ik nauwelijks meer van puffer. En tot nu toe geen problemen met voorzetkamers.
  • Oma AkkeOma Akke Gebruiker
    Ik moet van de praktijkondersteuner de alvesco uit de voorzetkamer halen! Die moet kunnen ventileren, in een niet-vochtige ruimte. Niet in de badkamer dus, maar daar leg ik hem dan weer wel neer. En ja, schudden met die Alvesco.
    Ik vond het ook efficiënt om de het ding in de voorzetkamer te laten zitten.....
    #11 edited 22 januari
    Oma Akke schreef: »
    Ik moet van de praktijkondersteuner de alvesco uit de voorzetkamer halen! Die moet kunnen ventileren, in een niet-vochtige ruimte. Niet in de badkamer dus, maar daar leg ik hem dan weer wel neer. En ja, schudden met die Alvesco.
    Ik vond het ook efficiënt om de het ding in de voorzetkamer te laten zitten.....

Is mij ook zo verteld,door lvk.
    Her is wel belangrijk om het spul droog te houden ivm bacterieen groei maar ik had hem vroeger ook in badkamer liggen, nooit geen problemen mee gehad.
    Bij mij lubbert de inzetmond nogal vlug, foster zit er echt strak in maar berodual niet, daarom toch maar eruit merenedeel.
    Maak veel tiepvouten, blijf bewerken....heb je met al dat schudden ...:)
    Suus01 schreef: »
    Hahaha, leuk he, visueel ingesteld zijn. Precies, 2 vliegen in 1 klap met bewegen, hahaha!

Sinds ik vernevel wissel ik nauwelijks meer van puffer. En tot nu toe geen problemen met voorzetkamers.

Ja zag het zo echt voor me.... hahaha, nee ligt ook nog hoe strak de puf erin zit, foster zit bij mij aardig vast en lubbert het meer door...
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Oma Akke schreef: »

Zit wel wat in.
    Ik kreeg de tip om de aerosol er in te laten zitten op het revalidatiecentrum. Dat had te maken met soms gewoon geen kracht om de puffer erin te doen of eruit te halen. Vond het wel een fijne tip die gewoonte geworden is. Afleren dus.
    @emsepems
    Iets met Pavlov, toch?
    ja hoor suus, zal wel iets te maken hebben met pavlov.

eruit met de aerosol, schudden en weer erin stoppen.... zo is t mij ook verteld... al snap ik best dat er momenten zijn dat je te weinig kracht hebt en t dan anders beter is.
  • MathildeD1MathildeD1 Gebruiker
    De bijsluiter zegt toch echt dat er niet geschud hoeft te worden. Het is gemakzucht als een longverpleegkundige zegt dat er wel geschud moet worden. De meeste puffs moeten geschud worden, maar Alvesco niet. Ook de apotheek reageerde bijzonder nonchalant. Het zou verwarrend zijn voor de patiënt dat een andere puff wel geschud moet worden en deze niet. Daarom allemaal hetzelfde en het maakte immers toch niet uit? De meesten vinden schudden ook geen bezwaar, maar ik wel. Zeker als het pure onzin is.
    gemakzucht zou ik het niet noemen mathildeD1
    het ene moet je schudden, een andere weer niet, dat is al lang bekend. maar om het duidelijk te houden zijn de regels van de verpleegkundigen dat ze het patienten aanleren om te schudden. kwaad kan het immers niet.
    zo ook met spoelen, bij het ene medicijn moet je spoelen, de andere niet. maar om het duidelijk te houden bij alle pufjes spoelen.

en natuurlijk is het prima als jij het bij alvesco niet doet.
    Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.
    #18 edited 22 januari
    MathildeD1 schreef: »
    Ik heb nog een tip. Alvesco kan goed zonder voorzetkamer gebruikt worden. Daarmee ben ik begonnen toen ik op vakantie ging en die voorzetkamer te groot vond. Mij bevalt het gebruik heel goed. Het is klein en handig. Ik hoef ook niet te denken aan het reinigen van de voorzetkamer.

alle aerosol kan zonder aerochamber of andere voorzetkamer. maar veel longpatiënten krijgen het medicijn dan niet goed binnen, daarom gebruik ook ik de voorzetkamer.
    fijn dat je het zonder kunt.
    gemakzucht zou ik het niet noemen mathildeD1
    het ene moet je schudden, een andere weer niet, dat is al lang bekend. maar om het duidelijk te houden zijn de regels van de verpleegkundigen dat ze het patienten aanleren om te schudden. kwaad kan het immers niet.
    zo ook met spoelen, bij het ene medicijn moet je spoelen, de andere niet. maar om het duidelijk te houden bij alle pufjes spoelen.

en natuurlijk is het prima als jij het bij alvesco niet doet.

@emsepems , Waarom zou de voorlichting niet precies op een bepaalde toepassing en patiënt kunnen zijn toegesneden? Ik sta op het standpunt dat de adviezen in de bijsluiter moeten worden aangehouden.
    om het duidelijk te houden.
    heel veel longpatiënten wisselen regelmatig van pufjes, hebben meer pufjes. en ervaring leert dat 1 duidelijk advies het beste opgevolgd wordt, beter dan meerder adviezen bij verschillende pufjes.

#21 edited 22 januari
    MathildeD1 schreef: »

Ik vind je in dit te kort door de bocht, jij kunt goed inhaleren zonder voorzetkamer maar is zeker geen goede algemene tip voor de meeste longpatienten.
    Vooral de coordinatie van indrukken en gelijk inhaleren gaat vaak mis en velen kunnen niet krachtig genoeg inhaleren.
    Dat schudden zou ik zelf geen probleem van maken mits je niks mankeert aan je handen is het een actie van niks.
    Denk dat de lvk het goed bedoelt, maar indd als je er moeite mee hebt dan gewoon niet schudden meer.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Atrovent hoef je ook niet te schudden, volgens de apotheek wel. Ik schud maar van alles. :)
    @Anna50 , misschien komen er steeds betere technieken en dus aerosolen die al volledig vermengd zijn. Misschien zijn er nog meer soorten die niet geschud hoeven te worden?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Klopt dat atrovent ook niet geschud hoeft te worden, van alvesco wist ik het niet toen al gestopt met bijsluiters lezen denk ik.
    Ik schud alles liever zekere voor het onzekere en haal ook alles eruit en spoel automatisch inderdaad en zorg vaak dat ik puf rond etenstijd of voor tandenpoetsen:) maar zoals emsepems al zegt als je vaak wisselt kan het verwarrend worden, vandaar een beleid inderdaad. Mocht je wat mankeren dan kan je inderdaad niet schudden als het niet hoeft. Ik gebruik veel verschillende dingen en bij het een wel en het ander niet, ben nog jong maar houdt het niet meer bij xD
    Bij ingebruikname van een nieuwe Alvesco capsule of als de inhalator langer dan een week niet gebruikt is, moet altijd 3x in de lucht gespoten worden. Dit is volgens de bijsluiter heel belangrijk. Maar de apotheek vermeldt het niet op het etiket.
Log in of Registreer om te reageren.