O2 en vaseline

15-01-2020 om 03:43 uur

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom je bij 02 gebruik geen vaseline of vette zalven mag gebruiken?
Ik weet iets van ‘brandgevaar’, maar hoe zit dat dan?
O2 is brandbaar gas en vet brandt ook makkelijk, maar ontvlamt toch alleen als er vuur in de buurt is of vonken.

Ik rook niet en heb ben niet van plan een vlammetje bij m’n neus te houden...waarom zou het dan brandgevaarlijk zijn als ik (een)vaseline(achtingen zalf) rond m’n neus of op m’n lippen smeer?

Ik zou het graag snappen... want heb vaak last van m’n neus en lippen en wil graag vette zalf gebruiken dan...

Bedankt voor de antwoorden!

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 06:22 uur

Medicinale zuurstof is zo geconcentreerd dat er spontaan een chemische reactie op gang kan komen met brandwonden als gevolg.
Ik hoorde laatst nog over een (onervaren) medewerker van Westfalen die na de lunch zijn handen niet goed had gewassen. Bij het vullen van de zuurstofflessen reageerde de zuurstof spontaan met de restjes margarine aan zijn hand met brandblaren tot gevolg.

Je kunt naast gel die puur op waterbasis is, ook witte crème met cetomacrogol gebruiken. Dit scheelt al iets. Belangrijk blijft wel dat er geen vet in zit.

Een luchtbevochtiger tussen je zuurstof en je neus kan ook helpen, al krijg je dan wel het gevoel in een aquarium te leven ?.

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 06:50 uur

Kijk, dat is info waar ik wat mee kan om het te snappen, t gaat om brandblaren en niet om een fikkie zegmaar ;)

Dan geldt t ook ook voor lippencreme a la labello, dat je daarmee op moet passen denk ik?

Cetamacrogol is idd ook fijn maar taai, ik heb Bepanthen neuszalf, prettig, maar was benieuwd of er nog iets vetters kon, maar dat is dus wel oppassen.

Weet je ook of er nog verschil
is, wat dit onderwerp betreft, tussen O2 uit n vat/fles of concentrator?

Dank je

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 07:06 uur

Labello kun je beter niet gebruiken.
Bepanthen vind ik zelf stinken.
Als je af en toe zonder zuurstof kunt, misschien je neus insmeren en wachten tot het helemaal ingetrokken is?

Geen idee of er verschil is tussen vloeibaar en concentrator, ik denk het niet. Je krijgt toch dezelfde hoeveelheid extra zuurstof per minuut om je saturatie op peil te houden?

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 08:14 uur

Er zit wel een klein verschil in zuurstofpercentage tussen vloeibaar en concentrator. Een concentrator geeft een zuurstofpercentage rond de 90%. Terwijl vloeibaar 100% geeft. Maar of dat hierin ook verschil maakt, durf ik niet te zeggen.....
Verder kom je bij het vullen van de flessen in aanraking met de pure vloeibare zuurstof, wat een nog veel hogere concentratie zuurstof heeft. Ook zonder margarine aan je vingers, kun je daar blaren van krijgen

Ik gebruik zelf altijd de bepanthen babybillenzalf, werkt voor mij voldoende (maar ruikt idd niet echt lekker)

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 09:17 uur

Beste Edelweiss,

Wij kunnen weinig toevoegen aan de goede antwoorden die je al kreeg. Misschien heb je hier nog iets aan:
Vetvrije crème t.b.v. neus bij O2gebruik: Van der Hoog heeft meerdere soorten vetvrije dagcrèmes. Ook goed bruikbaar is Nisita neuszalf of Cavilon.

Linde Gas zegt:
Bij een zuurstofflow van minder dan 4 á 5 ltr per minuut biedt het gebruik van een bevochtiger geen voordelen.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-01-2020 om 09:36 uur

Dank jullie wel voor de antwoorden en tips!
Dan weet ik dus waarom en dat is fijn. Ik snap de dingen graag :)

Iedereen succes t zijn/haar zuurstof ;)

Login of registreer om te reageren
27-01-2020 om 12:11 uur

O2 / zuurstof is een brandbevorderend gas.
Vetten kunnen ontbranden. Vetten met zuurstof ontbranden veel sneller.
als je bijvoorbeeld statisch, leren zolen onder de schoenen of koud en droog weer en je zou je handen door het haar halen of een wollen vest uittrekken, dan kan het knetteren. vonkjes trekken en dus een spontane reactie dus.

nu niet gelijk in paniek modes springen, maar het kan.
Let daarom ook op met koken op gas, kaarsen gezellig aan en roken.

Login of registreer om te reageren