zuurstofleverancier beperkt mobiliteit.

31-12-2019 om 14:58 uur

Van mijn zuurstofleverancier Westfalen moet ik terug van én zuurstofflessen 2 liter, én een Inogen2 draagbare concentrator naar 1 mobielsysteem bv de Eclipse5. De zuurstofflessen gebruik ik bij longfysio omdat die 3 liter per minuut continu kunnen leveren. Met een fles doe ik een week of twee trainingen. iedere 6 weken werden de flessen vernieuwd. Dat gaat nu stoppen en ik moet naar één niet draagbaar rolkoffertje concentrator die ook 3 liter zuurstof per minuut kan leveren.

Moet ik dat accepteren? Vraag ik mij af, want daardoor wordt ik minder mobiel. z'n rolkoffertje neem je nu eenmaal minder makkelijk mee. Zeker naar concerten, schouwburg, film etc. Ook maakt het winkelen en wandelen omslachtiger. Ik moet steeds rekening houden met dat rolkoffertje waar kan ik daar mee rijden en hoe met boodschappenwagentje en rolkoffertje etc.
maar alleen een mobiele draagbare concentrator de Inogen2, die levert niet genoeg zuurstof om mee te trainen.
Longarts heeft 3 liter zuurstof per minuut bij trainen voorgeschreven en ook zuurstof bij gewone mobiliteit en s'nachts en bij inspanning thuis.

Bij een telefoontje naar het longfonds waar ik om info hierover vroeg kreeg ik te horen dat zuurstof gezien moet worden als een geneesmiddel en dat er dus geleverd diende te worden dat wat de arts voorschrijft. Nu staat zuurstof niet bij medicatie maar bij de hulpmiddelen bij mijn zorgverzekeraar (DSW)zag ik in de polis. Ook staat daar dat er een vast en een mobiel systeem vergoed wordt.

Mijn leverancier staat op het standpunt dat zij maar één mobielsysteem hoeven te leveren. Naast het vaste thuissysteem met de bijbehorende back-up daarvan. Ook zegt de leverancier dat zij een vast bedrag vergoed te krijgen door zorgverzekeraar daar moeten zij alles van doen en dat is inclusief de vergoeding van stroom die de leverancier weer aan de gebruiker doorgeeft.

Login of registreer om te reageren
31-12-2019 om 22:22 uur

Je zorgverzekeraar bellen en inschakelen? Bij mijn zorgverzekeraar heb ik een zorgcoach die je bijvoorbeeld met dat soort dingen helpt. Zou dat een optie zijn?

Login of registreer om te reageren
02-01-2020 om 09:38 uur

Beste Noël,

Meestal krijgt iemand die zuurstof voorgeschreven krijgt een systeem voor thuis en als noodsysteem zuurstofflessen (voor als de stroom uitvalt). Als de patiënt een aantal keren per week op pad moet (mobiliteit) wordt in de regel naast de 'vaste' voorziening ook een 'mobiele' voorziening geleverd. Je kunt niet zelf uit de verschillende systemen kiezen. Welk systeem je krijgt hangt af van bepaalde factoren.

Een tweede zuurstofvoorziening komt niet voor vergoeding in aanmerking, maar kun je wel zelf aanschaffen eventueel.

Zoals Ncklle als zegt neem eens contact op met je zorgverzekeraar en laat je uitleggen wat ze precies vergoeden.

Je kan een boekje bestellen waarin ook e.e.a. uitgelegd wordt https://bestellen.longfonds.nl/product/zuurstof-thuis/

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren