even voorstellen :)

13-12-2019 om 07:33 uur

Hoi,
ik ben lid geworden van het longforum omdat ik last heb van steeds erger wordende benauwdheid. Ik ben 56, rook niet (vroeger wel) en kan sinds een paar maanden niet stevig doorwandelen, of lang druk praten, zonder adem tekort te hebben.
Ook 's nachts heb ik weinig lucht (91% basale SpO2, met af en toe uitschieters naar beneden t0t tussen de 70% en de 80%.)
De dokters zijn op zoek naar de oorzaak (ik heb over twee weken een afspraak bij de longarts voor longfunctie-onderzoek).

Ik hoop hier vooral tips te vinden over het omgaan met het energiegebrek dat je krijgt door luchtgebrek. Hoe maak je het jezelf makkelijker, zonder dat je de hele dag gaat zitten Netflixen? Hoe blijf je in beweging zonder over je grenzen te gaan? Hoe raak je je frustratie kwijt als je niet even lekker een eind kunt gaan fetsen om uit te waaien? Hoe deel je je dag in om jezelf niet teveel uit te putten?
groetjes

Ninjamama

Login of registreer om te reageren
13-12-2019 om 09:41 uur

Welkom op het forum.

Doe elke keer iets en dan weer pauze nemen. Verdeel de taken. Gaat het de ene dag niet, doe je het de andere dag als je je goed voelt. Ga niet over je grenzen heen, je hebt alleen maar jezelf ermee. Het is moeilijk te leren, maar het lukt wel. Ik ben soms eigenwijs en denk dan: O, het kan wel. Niet dus. Mag ik het de volgende dag bezuren. :)

Een klein stukje fietsen is al fijn, je hebt toch lekker beweging. Ook met wandelen beginnen met kleine wandelingen.

Neem echt de rust. Is belangrijk. Ik zal vast nog wel dingen vergeten zijn. Maar die vullen anderen wel op. :)

Je moet dus nog ff wachten op de testen.

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
15-12-2019 om 00:41 uur

Hoi Ninjamama,

Zoals met alles in het leven gaat het denk ik om balans. Wat lukt er, wat lukt er niet? Wat moet er en wat kan wachten?Sommige dagen slaap je wel veel of Netflix je wat af. Andere dagen kan je wel aardig je gang gaan. Soms ligt het er tussenin.

Ik maak ook wel eens de keuze om mijn grenzen over te gaan, wetende dag ik dan de dagen erna de rekening betaal.Stap voor stap. Ik wens je veel sterkte met de onderzoeken, hopelijk brent het wat antwoorden met zich mee.

Login of registreer om te reageren
24-12-2019 om 08:09 uur

Je energie doseren....duurde lang voordat ik dat kon, liep gewoon door totdat ik niet meer kon, vervolgens rest van de week niet vooruit kunnen....nou plan ik de dingen beter, en als t toch ff niet gaat wil ik niks liever als bankhangen voor de tv met mijn hondjes erbij, en denk dan, t is ff niet anders, morgen is er weer een nieuwe dag, met wie weet, nieuwe energie!
Dagelijks wandelen is heel belangrijk!

Login of registreer om te reageren