Herstel niet spontane klaplong

26-11-2019 om 10:57 uur

Geachte heer of mevrouw,

Graag zou ik van u advies ontvangen over het herstel naar aanleiding van een niet spontane klaplong. Ik krijg door een medische ingreep een klaplong omdat ze de long tijdelijk moeten "verleggen". Nu lees ik op internet dat ik naar aanleiding van een spontane klaplong zeker 6 weken niet moet sporten en niet moet gaan vliegen. Echter hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een niet spontane en een spontane klaplong. Vervolgens lees ik niet of hierin qua herstel ook nog verschillen zitten tussen een niet spontane en een spontane klaplong. Ik ben 26 jaar en gezond, doordat ik altijd veel sport. Ik heb nooit gerookt en ook nooit problemen met mijn longen gehad.

We hebben na 8,5 week na de operatie een vakantie naar Nieuw Zeeland gepland. Daar gaan we onder andere een aantal activiteiten doen zoals raften, kayakken en hiken. Mijn vraag is nu of ik t.z.t. voldoende herstelt ben van de niet spontane klaplong om te kunnen vliegen en deze activiteiten te kunnen doen?

Met vriendelijke groet,
Erwin Berghuis

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-11-2019 om 08:22 uur

Beste Erwin

Bij een medische ingreep waarbij de long wordt ingeklapt is er geen schade aan de long. De long zal na de operatie weer in de zelfde staat zijn als ervoor. Er is geen reden wat betreft de long dat u niet op vakantie zou kunnen gaan. Fijne vakantie en veel plezier!

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren