Angst

11-11-2019 om 20:52 uur

ben al enige weken kortademig als ik trappen loop op de electrische fiets stap etc. Bij controle door longverpleegkundige zijn longen beluisterd. Geen rare geluiden. , hartfilm gemaakt deze was goed , longfotos gemaakt geen verslechtering of aparte waarnemingen. Saturatie 96. Maar blijf toch maar kort van lucht.
Nu ben ik begin dit jaar begonnen met nieuwe medicatie voor de reuma nl Olumiant, en heb toch het idee dat ik daardoor weel korter van lucht ben geworden. Maar vind het vreemd dat het steeds erger word. Kan dit wel met elkaar verband houden. Ook ben ik erg angstig en in paniek en bang dat ik net als mijn overleden vader longfibrose heb.
Ik heb nu longemfyseem 1
Een zeer ongeruste dame

Login of registreer om te reageren
12-11-2019 om 08:50 uur

Beste Ingrid22

Op de website www.apotheek.nl is op dit moment geen informatie beschikbaar van Olumiant(werkzame stof baricitinib). In de officiƫle bijsluiter kunt u lezen of benauwdheid een bijwerking van dit medicijn is. Ook kan men u bij de apotheek verder informatie geven over dit medicijn.

Als kortademigheid een bijwerking zou zijn dan kan soms de benauwdheid toenemen maar dit hoeft niet. Angst en paniek kan ook kortademigheid veroorzaken. Wellicht heeft u hyperventilatieklachten die ook deze klachten kunnen geven.

Op zich is er geen reden om zeer ongerust te zijn omdat de controle van de longen en hart er goed uit ziet. Mocht u deze positieve uitslag niet gerust kunnen stellen dan is ons advies met de arts te bespreken hoe realistisch het is dat u ook longfibrose zou kunnen krijgen. Sterkte!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren