Zomersmog meten in fijnstof dus wintersmog en waarom

26-10-2019 om 10:06 uur

Geachte lezer, Ik heb lang geleden een onderzoekje gedaan naar zomersmog. In de straten vindt in de zomer de ontbinding van Ozon plaats middels de chemische reactie: NO + O3 worden NO2 + O2. Daarom is de concentratie O3 niet het hoogst waar de meeste uitlaatgassen worden uitgestoten. Het meeste Ozon wordt gevonden aan de rand van de stad bijvoorbeeld in Amsterdam, de Van Diemenstraat en buiten de randstad op de Veluwe als ik het mij goed herinner. Wetenschappers stelden dat als de auto’s MINDER zouden rijden, door de afname NO de Ozon zou toenemen in de steden, waarom er niet minder auto’s mochten komen. Het leek een akkoordje met de auto-industrie. Omdat niet iedereen allergisch reageert op Ozon, en de grootste schade door auto’s wordt toegebracht aan astma patiënten, leek mij de enige mogelijke conclusie dat ook in de zomer, de smog in fijnstof zou moeten worden gemeten, dus in wintersmog. Ik was redacteur voor een programma over smog. Dus ik deed het onderzoek voor een TV programma. Het programma is er nooit gekomen. Vriendelijke groet Yoram Diamand

Login of registreer om te reageren