Vernevelen voordelen/nadelen

08-10-2019 om 13:14 uur

Hallo,

Af en toe lees ik iets over vernevelen van medicatie en dat dit vaak goed helpt. Ik heb er een paar vragen over. Wat is het voordeel hiervan? Wanneer kom je er in aanmerking voor? Kan je dit met je longarts/verpleegkundige overleggen? Wat zijn de nadelen van vernevelen? Kan alle medicatie verneveld worden?

Login of registreer om te reageren
08-10-2019 om 13:46 uur

Voordelen van vernevelen is dat je minder moeite hoeft te doen om medicatie binnen te krijgen en je krijgt hogere doseringen binnen (dit is ook meteen een nadeel).
Vaak kom je ervoor in aanmerking als je thuis niet meer met je gewone puffers uitkomt. Bij mij was dit na een ziekenhuisopname ontstaan en sindsdien vernevel ik thuis.
Ik vernevel standaard en bij aanvallen extra hierdoor hoef ik minder vaak naar de SEH en word ik minder snel opgenomen.

Nadeel is dus ook meteen dat je minder gecheckt wordt als het slechter gaat en wellicht later ingrijpt. Ik moet me ook altijd bij een x-aantal vernevelingen melden, omdat het dan dusdanig slechter gaat dat er meer aan de hand is.

Qua medicatie heb je verschillende vormen in vernevelvorm en niet iedere vernevelaar kan alles aan. Zo kan de philips innospire go alleen met combivent (ipramol) en atrovent (ipraxa) gebruikt worden.
Verder vernevel ik met pulmicort (budesonide).

De nadelen zijn de hygiëne en het schoonhouden en het geluid. De innospire go maakt geen geluid en is portable, maar kan slechts 3x gebruikt worden met niet alle medicatie. Daarnaast heb ik de wineb go die maakt een takke herrie, kan wel met alles en vereist weer andere schoonmaak techniek.

De wineb go moet ik na elk gebruik 15 minuten in een warm sopje schoonmaken en laten opdrogen en elke dag of uitkoken of in alcohol. Daarnaast elke week een doek erover en elke 3 maanden en soms eerder de filter schoonmaken en ieder jaar nieuw setje van slang etc. De innospire go is na elk gebruik met koud water uitspoelen en aan de lucht laten drogen. Elke dag in warm sopje 15 minuten en 1x per week uitkoken en elk jaar mondstuk vervangen. Daarnaast om de 30 vernevelingen de de houder opladen.

Je hebt ook nog andere vernevelaars ik heb 2 mobiele waarbij de wineb go max 2x zonder stroom kan vernevelen en heeft een autolader erbij zitten. Dat is wel handig.

Een vernevelaar krijg je niet snel thuis ivm infectiegevaar. Bij niet goed schoonmaken is de kan op infecties groter.

Login of registreer om te reageren
08-10-2019 om 13:51 uur

en de mening van de artsen is dat over het algemeen een venevelaar evengoed werkt als een puf met aerosol.
in uitzonderingsgevallen krijg je een vernevelaar.

ik, ernstig astma, regelmatig prednisolonkuren, heb hier ook wel eens na gevraagd, bij ziekenhuisopnames vind ik t zo fijn, maar dan is het antwoord dat een vernevelaar geen meerwaarde heeft voor mij, wel veel nadelen.

Login of registreer om te reageren
08-10-2019 om 14:01 uur

Klopt emsepems, goede aanvulling het werkt inderdaad net zo goed als een aerosol met voorzetkamer is mij ook verteld.

Login of registreer om te reageren
08-10-2019 om 21:34 uur

Ook hier zien de longartsen weinig meerwaarde, vooral omdat het zo gevoelig is met schoonmaken, alleen in uiterste gevallen geven ze het hier.
Zelf heb ik het een tijdje moeten doen ivm ventielen en slijm, zoutoplossing was dit vernevelen, maar wat een werk al dat cleanen.
Neem mn petje voor je af @Nckiie , heb je zowat een dag taak aan als je al benauwd bent.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 03:43 uur

@goudvisje haha dankje ja het is ook een dagtaak ernaast en op slechte dagen heb ik daar echt hulp bij nodig. Of ben weer zo stom om hem in ee alcohol te laten zitten en de volgende vernevelbeurt erachter te komen dat ik geen droog setje heb... dat zijn wel echt flinke nadelen! Maarja liever goed schoonmaken en zuinig op zijn dan nog een extra infectie, ben al extreem gevoelig:(

Ik weet ook dat hier artsen heel voorzichtig zijn en ik een uitzondering ben, maar denk dat ze ook wel blij zijn dat ik daardoor meer zelfredzaam ben. Mijn innospire go gaat ook overal mee naartoe en de wineb go als ik lange dagen weg ga of vakantie oid en gebruik ik dan in de auto vaak. Maar de meeste vernevelappararen maken zO’n herrie en als je al moe en ziek bent dan ben ik gewoon sneller overprikkeld en dan is dat apparaat niet altijd om blij van te worden.

Zelf merk ik enorme verschil qua tijdsduur of ik de aerosol pak een halve (omdat ze er toevallig nog liggen) of een hele verneveling. Nu kan ik halve en hele blind testen en per ongeluk gedaan en bleef me maar afvragen waarom ik zo snel terug benauwd was, conclusie was een halve dosering dus...
Ik merk gelukkig enorm verschil, maar heb wel duidelijke regels die ik naleef ook over verslechtering melden al blijft dat lastig.
Zodoende zitten er wel echt haken en ogen aan, waardoor ik longartsen wel snap.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 13:09 uur

Sprayen (vernevelen) kost inderdaad veel meer tijd en meestal ben je niet mobiel met die apparaten. Al zijn er tegenwoordig wel handzame lichte apparaatjes.
Maar je moet 2 soorten alcohol meenemen als je op vakantie gaat. Eentje om de onderdelen elke dag in te dompelen en handalcohol.
Vroeger gingen wij met een groot plastic krat vol met spullen op vakantie. (altijd met de auto dus) En soms planden we dagjes uit zo dat er halverwege gesprayd kon worden.
Toen mijn kinderen ouder werden, moest ik hen de discipline bijbrengen om altijd te sprayen, ook al waren ze nog zo laat thuis gekomen. Dat gaf toen weleens boze gezichten maar nu zijn ze me er dankbaar voor.
Als het met puffer of inhaler kan, doen.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 13:28 uur

Ja lijkt mij vooral voor kinderen een hele opgave, maar als het helpt dan merken ze de voordelen natuurlijk wel.
Snap het wel ja, bij last thuis komen willen ze t bedje inrollen :)
Bij mijn moeder heb ik het altijd verzorgd t vernevelapparaat enz.en toen was het nog 1 x per week uitkoken en verder t mondstuk reinigen, slangetjes en nieuw mondstukjes kreeg je niet zo vaak te vervanging, heeft menigeen een infectie bezorgd idd.
Maar dit is meer dan 20 jr geleden dus veel meer wijsheid bij gekomen.
Zolang het kan heb ik liever aerosol met voorzetkamer, maar kan niet bij iedereen jammer genoeg.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 15:07 uur

Die hygiëne is echt voortschrijdend inzicht geweest. Eerst 1 x per week uitkoken, de setjes droogzwaaien aan de lucht ha ha
Ik was een tikje tegendraads en kookte het elke dag uit. En toen bleek dat we 1 x per half jaar recht hadden op een kompleet nieuwe set, bestelde ik die natuurlijk. Vooral de luchtslangetjes werden op den duur gorig van kleur ipv mooi wit/doorzichtig. Nu blaast het apparaat automatisch een minuut lang de slang droog, maar ook dat was toen nog niet.
Nu gaan de mesh setjes elke dag in de alcohol en de rest (kunststof onderdelen) steriliseer ik in de magnetron.

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 15:17 uur

@Thirza , naar mijn weten hoeft t toch zo streng niet? Alcohol is maar eens per week nodig? Elke dag alles uitkoken en na elke verneveling in n sopje warm water. Dit is hoe t mij verteld is.. En anders doe k t al jaren fout;)
Die slangen zijn echt niet fris meer op den duur nee!

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 15:24 uur

@Milly volgens mediq romedic moet de gewone set na elk gebruik ij sopje met water en elke dag in alcohol of uitkoken en de innospire go eens per week uitkoken en na elk gebruik spoelen met water en elke dag in warm sopje. Dus wel echt heel strikt allemaal. Ik dacht ook eens per week uitkoken en deed het dus ook een half jaar verkeerd

Login of registreer om te reageren