Gewichtsverlies

11-09-2019 om 05:59 uur

Wie weet of je na een Lobectomie het verwijderen van de rechterbovenkwab en een stuk van de rechtermiddenkwab ook gewichtsverlies kan krijgen, ze hebben te tumors kunnen verwijderen en hoef ook geen nabehandeling te krijgen, en toch ben ik gewicht aan het verliezen.
Graag had ik hier eens antwoord op.

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 08:56 uur

Hoi Jaco56, hoeveel gewicht verlies je, per week? En eet en drink je net zoveel als daarvoor?

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 09:14 uur

Ongeveer 1.2 kg per week, ik eet en drink het zelfde als anders.

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 10:21 uur

Misschien toch een uiting van je ziekte?
Bespreken met je behandelend arts lijkt me!
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
11-09-2019 om 12:27 uur

Je lichaam verbruikt meer dan je inneemt dus. Ik vind het best een groot gewichtsverlies, zeker als je normaal op gewicht bent. Net wat Edelweiss zegt, bespreek dit met je arts. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
13-09-2019 om 08:01 uur

Beste Jaco56,

Uit de vraag maak ik op dat de operatie bedoeld was om een tumor te verwijderen en dat die operatie geslaagd is. Dus: geen complicaties en de tumor of tumoren volledig verwijderd. En ook dat er geen nabehandeling in de zin van bestraling of chemotherapie meer nodig was.
Als dat inderdaad zo is, verwacht je daarna geen gewichtsverlies. Als er al een verandering van het gewicht optreedt zou je eerder aankomen in gewicht verwachten. Immers, door de ziekte kun je afvallen en als die ziekte verdwenen is dan verdwijnt ook de oorzaak van het afvallen in gewicht.
Afvallen is in algemene zin een verstoring van de energiebalans. Met andere woorden: er worden meer calorieën verbruikt dan door de patiënt wordt ingenomen, de intake.
Een verminderde eetlust kan het gevolg zijn van psychische factoren, angst voor de ziekte of voor de toekomst bijvoorbeeld, of van een verminderde eetlust, bijvoorbeeld door medicijnen, of door veranderde sociale omstandigheden. Een sluimerende infectie na de operatie of door een andere oorzaak kan ook tot gewichtsverlies leiden.
Een verhoogd energieverbruik zonder toename van de eetlust kan ook gewichtsverlies veroorzaken: meer bewegen, nieuwe medicamenten of een te hard werkende schildklier.
In alle gevallen zou ik het laten uitzoeken door de huisarts of door de longarts.

Met vriendelijke groet,
Prof. Dr. Geertjan Wesseling

Login of registreer om te reageren