Flixotide geeft nare bijwerkingen waardoor ik moest stoppen

15-08-2019 om 18:20 uur

Hallo,
Sinds een paar weken heb ik klachten en uiteindelijk bleek vorig weekend dat e.e.a. veroorzaakt werd door de flixotide. De huisarts stelde voor om te proberen mezelf stabiel te houden met ventolin en atrovent. Helaas lukt dit niet en zit ik aan maximale pufjes.
Ik vraag mij af wat de alternatieven voor flixotide zouden kunnen zijn die deze bijwerkingen niet geven. Ik was stabiel met 2x 1000 flixotide, knap hoog en daardoor dus ook de schimmelinfectie en slikklachten. Een alternatief waarvan ik hopelijk ook een minder hoge dosering nodig zou hebben zou het meest ideaal zijn. Of zijn er medicijnen bekend dat ik flixotide kan blijven gebruiken? Ik gebruik een voorzetkamer en drink altijd wat water.
Ik stel deze vraag hier om goed geïnformeerd volgende week het gesprek aan te kunnen gaan.

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 18:55 uur

Zure producten kunnen de schimmelinfectie helpen voorkomen. Gebruik de zoekfunctie eens op schimmelinfectie. Yoghurt zou daar bijvoorbeeld goed bij kunnen helpen. En een slokje water nemen is niet genoeg. Ik heb geleerd eerst goed spoelen en de eerst keer uitspugen en daarna pas doorslikken.
Voor zover ik weet heeft elke puffer en met name de cortico’s deze bijwerking en de een heeft er veel last van en de ander ondervind geen hinder. Eten en tandenpoetsen na het puffen schijnt het ook te helpen verminderen:)

Login of registreer om te reageren
15-08-2019 om 20:21 uur

over schimmelinfectie is al veel geschreven op dit forum, kijk maar eens onder de zoekknop.

het kan helpen om een ander pufje te gebruiken, zelf had ik bij flixotide veel last van schimmel, nu bij foster weinig

Login of registreer om te reageren
16-08-2019 om 09:33 uur

Er zijn nog andere ontstekingsremmers. Ik ben na jaren Flixo door de longarts overgezet op Budesonide, nu Pulmicort. Een tip is, neem een lepel volle yoghurt vlak voordat je inhaleert en daarna meteen goed je mond spoelen en gorgelen.
Emsepems noemde Foster al.
En suiker is een goede voedingsbodem voor schimmel, dus eet zo weinig mogelijk toegevoegde suiker.

Login of registreer om te reageren