Weinig eetlust en ondergewicht

31-07-2019 om 11:22 uur

Is dit iets wat past bij mensen met longziekten? Mijn man is enorm afgevallen en het lukt tot dusver nog niet echt om weer aan te komen. Hij heeft ook maar weinig eetlust en moet zichzelf continu dwingen om wat te eten. Hij is 1.78 en weegt 71kg . Ik vind dit echt zorgelijk omdat zijn weerstand ook zo laag is.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 11:34 uur

Loopt hij al bij een diëtist? Dit wordt volgens mij gewoon vergoed, zelf loop ik ook bij een diëtist. Heb zelf geen ondergewicht, maar meerdere intoleranties, verminderde eetlust en door de prednison ben ik teveel aangekomen. Ik vind het fijn dat de diëtiste mij helpt om te kijken hoe ik wel voldoende eiwitten en dergelijke binnenkrijg.

Ik weet wel dat mensen met COPD vaak sneller ondergewicht hebben, omdat het ademhalen al een dagtaak is, althans zo is het mij even kort door de bocht uitgelegd.

Succes!

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 12:20 uur

2 jaar geleden was ik ook erg afgevallen en ook geen eetlust. Woog nog maar 43 kilo. Heb nooit veel gewogen, maar dit was wel erg. Met hulp van de diëtiste kreeg ik bijvoeding via drankjes. Ben nu bijna 53 kilo en heel erg blij ermee, behalve die dikke buik. hahaha
Wat je man ook kan doen is om meerdere maaltijden p.d. gebruiken. Wel kleine porties. Copd vergt ook veel energie wat eten aangaat.

Zou zeker via de LA om een dietiste te vragen. Wordt vergoed.

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 12:24 uur

De huisarts of diëtist kan hoog calorische drankjes voorschrijven. Daarmee krijg je vitaminen en mineralen naar binnen terwijl het maar een beperkte hoeveelheid is. Ze zijn er in talloze smaken, ook neutraal.
Kijk maar eens
https://www.medischeartikelen.nl/wp-content/uploads/2019/02/29235_Nutridrink-Aardbei-4-x-200ml-1.jpg

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 13:17 uur

Is het slecht eten met een arts besproken? maw, komt het slechte eten door de longziekte? als dat niet bekend is dan is het goed om dit eerst met een huisarts of longarts te bespreken.

komt het idd door de longziekte dan is een dietiste de volgende stap. zij kan kijken wat je man nodig heeft aan voedingsstoffen en of hij dit alles binnen krijgt.

de laatste stap is vaak flesjes toetjes etc om aan te komen.

Bij een ernstige longziekte is het zo en zo goed om een dietiste te bezoeken om te kijken om je genoeg stoffen binnen krijgt die voor jou met longziekte belangrijk is.
zo wilde ik afvallen en bleek ik al jarenlang te weinig eiwitten te nemen, maar juist dit is nodig voor de spieren.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 07:37 uur

Hij loopt sinds kort bij een diëtist. Ze wilde niet gelijk met bijvoeding beginnen omdat mijn man in de 1e.plaats te weinig eet. Na de operatie om de diagnose te stellen ging zijn herstel moeizaam en is hij zijn eetlust verloren. Bij de dietiste vorige mnd bleek dat hij gemiddeld maar 1300 cal. At per dag. Advies was beginnen met meerdere porties en dan kijken wat het doet. Na 3 weken van beter eten (rond de 2200 cal per dag) was hij 1.kg aangekomen..dit zou volgens haar normaal zijn omdat het lichaam in de war is geraakt door de veranderingen. 19 aug. Moet hij voor de 2e x wegen heen. De afgelopen 2 weken had hij op vakantie weer erg moeite met eten. Kreeg oahet brood niet weg , at veelste weinig op een dag vanmorgen thuis gewogen ...4 kg afgevallen. Ik maak me grote zorgen hoe hij zo de winter door moet komen. Hij is 1.73 en weegt nu 68kg. Ik heb dan ook gezegd dat ik wil dat hij maandag de dietist belt voor nutrilon bijvoeding.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 08:48 uur

wat naar om te lezen dat je man zo makkelijk afvalt. Wijs om rap de dietiste in te schakelen.
Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 09:00 uur

Heb je met de dietist er ook over gesproken wat gemakkelijker te eten is? Persoonlijk vind ik brood niet altijd eenvoudig te eten doordat het vrij droog is.

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 09:45 uur

Ik werk in de ouderenzorg, en wij geven mensen die slecht eten idd geen brood meer. Dat ik moeilijk weg te krijgen. Pap/yoghurt/vla of pannenkoeken gaan veel makkelijker naar binnen...
En banaan liever dan appel bv

dietiste heeft hier vast goede tips over

Login of registreer om te reageren
11-08-2019 om 13:32 uur

Je hebt ook een soort poeder(vaak eiwitrijk)wat je door het eten kunt doen.
Dit word geregeld gebruikt ook wel eens bij ouderen die slechter eten en bij longpatienten, de dietiste kent dit vast wel en anders toch even overleggen met de longarts of dit wat is.
Dit poeder kun je overal bij toevoegen en het prettige is dat je dan niet echt extra hoeft te eten, want dat staat vaak zo tegen bij benauwdheid.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren