kenacort injectie

emsepemsemsepems Gebruiker
edited 31 juli in Vraag het de deskundige
Gisteren heb ik een Kenacort-A 40 injectie gehad in mijn schouder, als depot en zal zo'n 6 weken werken. Dit omdat er kalk op de pees zit dus pijn.

Nu heb ik ernstig allergisch astma (veel medicatie, vaak hoog gedoseerd) en vraag af of dit medicijn ook een positieve werking heeft op mijn astma.
Zoja, werkt dit dan ook een week of 6?

Reacties

• EmmaWEmmaW Gebruiker
    Kenacort zal zeker positief effect hebben op je astma. Heb het zelf ook gehad als alternatief voor prednisolon iv. Het is zelfs wat sterker dan prednisolon (4mg Kenacort/triamcinolon = 5 mg pred) Hoelang het werkt scheelt per persoon. Bij mij was het na een dag of 3-4 helaas alweer uitgewerkt. Ben benieuwd hoe het jou vergaat.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Dankje Emma voor je reactie.
    ze verwachten dat t bij mij 6 weken gaat werken (depot), dat is wat anders dan jou 3-4 dagen want dat is niet zo lang......
    Ik wacht rustig af :-)
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Ik kreeg overigens 80mg in een spier gespoten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het effect bij injectie in een gewricht anders is. Daar heb ik geen ervaring mee.
    #4 edited 31 juli
    EmmaW schreef: »
    Ik kreeg overigens 80mg in een spier gespoten. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het effect bij injectie in een gewricht anders is. Daar heb ik geen ervaring mee.

Dat verwacht ik idd. ik denk dat de werking anders is bij een schouder dan in een spier. hoeveel werkt het dan voor de astma.
    Want: zou het namelijk flink invloed hebben op je longen zou je verwachten dat de astma medicatie ook anders ingesteld zou kunnen worden in de komende periode

ik heb 40 mg ingespoten gekregen., in de slijmbeurs, als depot. t geeft als t goed is 6 weken langs wat kenacort af. en de werking is pas na 2 dagen optimaal
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik weet niet hoe goed het in je systeem terecht komt, als het goed is niet al teveel want dat is juist de bedoeling van zulke plaatselijke injecties. Dat het een lagere systemische belasting heeft.
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    In de spier is ook een depot. Door de verminderde oplosbaarheid lekt het vanuit de spier langzaam je lichaam in.
    Mij was door de longarts de eerste keer dat ik Kenacort kreeg ook verteld dat ik er een aantal weken profijt van zou hebben. Dat het na slechts een paar dagen uitgewerkt was, was onverwacht en een enorme tegenvaller. In plaats van Kenacort krijg ik nu wekelijks 200mg depomedrol im. Op basis van hoe lang ik profijt heb van 1 injectie en mijn longfunctie weet ik voor mezelf hoeveel er gemiddeld bij mij ongeveer per dag ‘lekt’, al wisselt dat ook nog wel per dag. Ene dag iets meer, andere iets minder.

De verpleegkundige vertelde me laatst dat ze Kenacort vooral voor gewrichten gebruiken en depomedrol in de spier gespoten wordt, want het heeft op zich allebei een vergelijkbare sterkte tov prednisolon.

Als de Kenacort effect heeft op je astma zou je het inmiddels moeten merken. Ik zou met longarts of longverpleegkundige overleggen of aanpassen van de astmamedicatie verstandig is.
    wat ontzettend jammer dat kenocort ze slecht bij je werkte Emma. Het is zo en zo moeilijk jou wat op de rit te houden, en dan was dit zo'n mooie oplossing. hopelijk werkt wekelijks depomedrol een lange periode voor je met niet teveel bijwerkingen.

ik ga volgende week naar de longarts, daar overleg ik dan. En nee, ik merk het nog geen positieve werking op mijn longen
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Ik zou als je positieve werking merkt ervan profiteren Ems en niet aan je puffen gaan sleutelen nu. Je komt uit een instabiele tijd, profiteer er dan maar van om stabieler te worden zou ik zeggen...
    (Maar heb zelf geen ervaring met depot injecties)
    Iemand uit mijn roeigroepje krijgt wel jaarlijks een kenacortinjectie voor de hooikoorts maar dat is in een spier.

Verder ben ik het eens met @Edelweiss
    hi edelweiss, ik weet zeker dat mijn longarts hetzelfde zegt :-) en ik ga idd lekker profiteren. maar...… de vraag blijft, ga ik ervan profiteren, heeft het invloed op mijn astma, dus ik wacht vol interesse de reactie van de longarts af :-)
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Komt goed uit dat je volgende week bij de longarts een afspraak hebt. Ik hoop voor je dat je astma mee profiteert van de Kenacort. Het blijft uiteindelijk enorme rotzooi. Als het dan toch noodzakelijk is, laat het dan maar op zoveel mogelijk gebieden een positieve invloed hebben.

Voor mij werkt de depomedrol wel, maar heb vaak en veel nodig voor voldoende effect. Daarbij erg veel bijwerkingen wat maakt dat ik het echt niet structureel wil. Laatste maanden was het prikken of stikken, dus geen keus.
    #12 edited 31 juli
    emsepems schreef: »
    hi edelweiss, ik weet zeker dat mijn longarts hetzelfde zegt :-)

Ja in mn vrije tijd oefen ik daarvoor haha
    @EmmaW zijn de bijwerkingen van zo'n injectie vergelijkbaar met tabletten of anders?
    Edelweiss schreef: »
    emsepems schreef: »
    hi edelweiss, ik weet zeker dat mijn longarts hetzelfde zegt :-)

Ja in mn vrije tijd oefen ik daarvoor haha

hahaha, hij is ook alitjd zo vrolijk optimistisch, jij ook!
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Daantje schreef: »
    @EmmaW zijn de bijwerkingen van zo'n injectie vergelijkbaar met tabletten of anders?

Kan ik moeilijk inschatten, want tabletten werken bij mij niet.

Okee, dankjewel. Ik vroeg me af of het een optie zou kunnen zijn voor als ik het nodig heb maar zonder die rare dingen die ik krijg van tabletten. Staat nog op mijn lijstje om te bespreken.
    Ik verwacht het niet @Daantje, uiteindelijk is Prednison prednison. Hoewel t wel zo kan zijn dat de een wat beter op t een en een ander op t andere soort reageert.
    Maar belangrijker, ze geven in geval van exacerbatie nooit een depot injectie, maar altijd dagelijks iv of tabletten. Depot is vorm van onderhoudsbehandeling. Althans dit is wat ik ervan weet...
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Depot in de spier moet je niet willen hoor. Je hebt totaal geen controle over hoeveel je per dag binnen krijgt en hoelang je het in je systeem hebt. Met tabletten kun je veel preciezer doseren, afbouwen indien nodig of meteen stoppen als je er teveel last van krijgt.

Het ziekenhuis waar ik vandaan kom geeft wel eens een injectie Kenacort op de seh omdat daarmee een soms een opname voorkomen kan worden, maar dat hoor je niet vaak.

Bijwerkingen van medicatie zul je soms erbij moeten nemen. Je krijgt alleen pred als het echt niet anders kan. Ik heb lang volgehouden ‘liever last van benauwdheid dan schade van prednison’. Totdat een arts me uitlegde dat ik bijwerkingen van medicatie maar als een ziekte moest proberen te zien. Soms is de ene kwaal op termijn slechter voor je lijf dan de andere.
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Tabletten werken trouwens net zo goed als pred iv. Alleen als je een hoge dosis ineens nodig hebt, of als het accuut moet werken is dat reden om pred iv te krijgen.
    #20 edited 1 augustus
    Ik heb idd ook eens kenacort/pred ingespoten gekregen bij een acute ernstige astma aanval, thuis, jaren geleden. Om snel de astma aanval te keren, maar dat was geen depot.

inmiddels begin ik te goede werking van de injectie te voelen, veel minder pijn in mijn arm!(vorige week huilde ik nog van de pijn dus tramadol)
    mijn longen reageren er nog niet positief op.
    wel zijn er bijwerkingen die ik ook heb met prednisolontabletten zoals ongeremd eetgedrag (neenee nee... ik probeer daar niet aan toe te geven) en o zo verschrikkelijk warm. Hoort erbij, toe dan maar (wijze opmerking van je arts Emma)
  • EmmaWEmmaW Gebruiker
    Fijn om te lezen dat de pijn minder is!
    Ik hoop voor je dat je astma er ook baat bij heeft. Aan de andere kant: 40 mg Kenacort die 6 weken werkt zou dus ong 1 mg per dag zijn die ‘vrijkomt’, vergelijkbaar dus met ong 1,25 mg pred per dag. Zal geen giga verschil zijn, maar wie weet, gaat het allemaal net iets makkelijker de komende weken.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    @emsepems oh wat fijn dat de pijn al vermindert! Ik hoop voor je dat het je longen ook een beetje helpt, zou mooi meegenomen zijn:)
    En meteen weer wat bijgeleerd:D

Heb zelf de injectie in mijn knie gehad en hielp helaas niet genoeg bij mij, maar ben enorm blij om te lezen dat je nu al profijt merkt!
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Fijn dat het al wat helpt!
  • ik weet niet of ik hieraan nog iets kan toevoegen . de injectie is natuurlijk ter plaate gegeven maar er zal altijd wat in de bloedbaan terechtkomen. kans dat het astma gunstig reageert, het is afwachten ook hoelang het dan eventueel wat verbetert. behandeling met inhalatiemedicatie blijft de hoeksteen, steroiden gespoten of als tablet zijn altijd veel belastender voor het lichaam en worden alleen gegeven als inhaltiemedicatie onvoldoende helpt.
    Wat fijn, dit antwoord. En fijn, een ieder die in dit topic heeft meegedacht. Dankjulliewel!
    een week na de kenacort injectie blijkt dat het niks doet op mijn astma. Door de pijn aan de arm/schouder puf ik eerder bij. Stiekem best een beetje jammer
  • MillyMilly Schrijver
    Jammer @emsepems, het zou mooi meegenomen zijn als de corticosteroïden ook wat deden voor je astma. Had t wel verwacht omdat t plaatselijk is.. De pufjes voor t astma werken ook niet op je schouder..
    Heb je nog zoveel pijn dan? Anders aan de bel trekken bij je arts he, t moet toch niet zo zijn dat je astma door de pijn ontspoort.. Sterkte meid!
    Milly, er gaat ook een deel van de kenacort ook door je lichaam, kans op menstrueel vloeien, suiker verhoogd.
    ik had ook vreetbuien, wat ik ook heb bij prednisolon, nu gelukkig weer over.

Ja ik heb nog veel pijn. Vanmorgen bij de fysio geweest en hij geeft aan dat ik meer pijnstillers 'moet' gebruiken. de pijn kan nog wel weken aanhouden, dat ik normaal. ook heb ik een sling gekregen voor als de arm te lang moet 'hangen', dat geeft pijn aan schouder en arm.

vanmiddag naar de longarts, ik geef dit alles ook aan hem aan.
    bedankt voor t meedenken!
Log in of Registreer om te reageren.