Stof/Sahara stof

24-07-2019 om 15:31 uur

Ik woon sinds aug 2018 op Bonaire en heb sinds januari 2019 luchtwegproblemen. Nu is net deze week de diagnose astma gesteld. Ja, het gaat daar allemaal niet zo snel helaas. Medische voorzieningen zijn ook niet zoals in Nederland. Op Bonaire regent het zelden, ik woon aan een zandweg en het waait voortdurend dus veel stof. Veel maanden hebben we ook last van Saharastof die met de passaatwind mee komt uit Afrika. Mijn vraag is nu: hoe waarschijnlijk is het dat de astma veroorzaakt is door al dit stof? Ik weet dat astma nooit meer overgaat maar dat er goed mee te leven valt. Toen ik nog in Nederland woonde, had ik nergens last van..... Ik ben een beetje overweldigd door de diagnose en de implicaties ervan; het moet nog even inzinken zeg maar. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Login of registreer om te reageren
25-07-2019 om 08:12 uur

Beste sporter,

We kunnen ons voorstellen dat je op zoek bent naar informatie nu je de diagnose astma hebt gekregen. Veel informatie over astma kun je hier vinden:
https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma

Er zijn veel soorten astma. Je kunt bijvoorbeeld benauwd worden van ’Saharastof’. Saharastof is een van de natuurlijke bronnen van atmosferische fijnstofdeeltjes. Dit kan voor jou de trigger zijn geweest waardoor je astma hebt ontwikkeld. Vaak is er al een gevoeligheid aanwezig. Waarom sommige mensen astma krijgen en andere niet, is nog niet duidelijk. Astma is vaak erfelijk.

Als je na het lezen van de informatie via de link nog vragen hebt, laat het dan even weten.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren