Diagnose

12-07-2019 om 09:06 uur

Er is iets gebeurd wat me niet loslaat... in maart bleek uit een rontgenfoto een afwijking in een long. Petscan... alarmbellen... Volgens de longarts geen kanker. Omschakelen... Vorige maand een vragenlijst van Mediquest. Onderzoek naar de kwaliteit van longverpleegkunde van het ziekenhuis. Uit de info van de lijst bleek dat ik gediagnostiseerd en behandeld zou zijn voor longkanker. Opnieuw alarmbellen. Klachtenfunctionaris ziekenhuis om opheldering gevraagd. Omdat de voorlopige diagnose kanker was geweest stond dat in mijn dossier. Dat had volgens de klachtenfunctionaris veranderd moeten worden, dan had ik die vragenlijst niet gekregen.
Wie legt mij hier uit waarom er kanker als voorlopige diagnose in het dossier komt te staan als dat niet uit onderzoek is gebleken. Raar, raar raar... Dit verhaal heeft op mij grote psychische impact gehad, ook omdat het 3 weken duurde voordat ik een serieus antwoord kreeg op mijn vragen. Liever had ik meteen gehoord dat het een grote vergissing was geweest of dat ik was uitgenodigd voor een uitleg in een persoonlijk gesprek. Ik heb ondertussen ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens een melding gedaan over het feit dat mijn (ook nog onjuiste)persoonlijke gegevens zonder mijn toestemming aan aan onafhankelijk bureau zijn verstrekt. Ik weet niet hoe nu verder en ben het vertrouwen in die afdeling van het ziekenhuis kwijt. Ik overweeg een second opinion of zou dat in dit geval overbodig zijn... ik weet het niet meer...

Login of registreer om te reageren
12-07-2019 om 23:31 uur

Swaan, als jij nu twijfelt over de juistheid van de diagnose zou ik zeker voor een second opnion gaan. Al is het maar om jezelf gerust te stellen en zeker te weten dat je niet met een onbehandelde, ongediagnosticeerde longziekte rondloopt.

Login of registreer om te reageren
13-07-2019 om 06:31 uur

Ben het helemaal met Soosh eens.
Weet niet of het vergoed wordt door de ziektekostenverzekering, misschien goed om daar achteraan te gaan voordat je second opinion gaat doen.

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 07:26 uur

Dag Swaan,

Ik kan me voorstellen dat dit verhaal je niet loslaat en je vertrouwen heeft geschaad. Om rust en duidelijkheid te krijgen is een second opinion zeker een optie. Zoals ook al door emsepems is aangegeven is het goed om van te voren met je ziektekostenverzekeraar contact op te nemen over de vergoeding hiervan. Ik wens je heel veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren