Alternatief voor aerosol met voorzetkamer (redihaler) en gedoe bij de huisarts

18-06-2019 om 07:20 uur

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoor graag jullie meningen.

Gisteren belde ik mijn huisarts (assistente) met de vraag of ik een ander soort puf voor de salbutamol mag. Momenteel gebruik ik salbutamol via een voorzetkamer. Echter is de voorzetkamer groot en opvallend. Bovendien 'toetert' hij bij mij heel erg. Om die reden durf ik vaak niet te puffen in openbare ruimtes. (Zijn er meer mensen die dit hebben? Graag hoor ik jullie ervaringen ) Ik heb de assistente gevraagd of de huisarts een andere soort inhalator kon voorschrijven, maar geen poeder inhalator. Ik heb namelijk slechte ervaringen met poeder inhalatoren. De assistente zou met de huisarts overleggen en ik moest na half 12 terugbellen. Ik belde na half 12 terug en de assistente vertelde mij dat de huisarts novolizer had voorgeschreven. Deze heb ik in het verleden gehad en ik wist dat dit een poederinhalator was. Ik heb eer heel duidelijk bij verteld dat ik geen poederinhalator meer wilde. En ik was verbaasd dat ik deze toch voorgeschreven kreeg. Dit vertelde ik aan de assistente. Zij zou nog een keer met de huisarts overleggen en na half 3 mocht ik terugbellen. Om half 3 belde ik terug. De assistente zij dat de huisarts zei dat er alleen maar poederinhalatoren waren en pufjes met een voorzetkamer. Ik werd een beetje geïrriteerd en vertelde dat ik zeker wist dat er ook 2 andere ademgestuurde inhalatoren bestaan. De autohaler en de redihaler. Ik vroeg of ik die niet voorgeschreven kon krijgen. De assistente overlegde nogmaals met de huisarts, maar de huisarts vertelde dat hij dacht dat dat ook poederinhalatoren waren. Ik vertelde dat dat niet zo was, omdat ik iemand ken die deze ook gebruikt. Na nog een overleg kreeg ik uiteindelijk de redihaler voorgeschreven. Deze kan ik woensdag ophalen.
Is het normaal dat een huisarts dit soort dingen niet weet? En wat zijn jullie ervaringen met de redihaler?

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 07:29 uur

tja, helaas weet een arts ook niet alles. er bestaan zoveel medicijnen voor zoveel ziekten, het kan niet zo zijn dat de arts dit alles weet (apotheker wel)
Ik vind dat hij het prima gedaan heeft, goed naar je hebt geluisterd en op t moment dat je een ander pufje wilde het ook gegeven hebt.

en over puffen in t openbaar. Ja, ik doe het wel. Maar nooit midden in een groep. Vind ik niet nodig. Maar ga ook niet stiekum op de toilet zitten. Er is een grote tussenweg.

Het toeteren horen bij de aerochamber mag niet. dan inhaleer je te krachtig.

succes met je nieuwe puf.

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 08:01 uur

Ik vind het ook goed opgelost, de huisarts kan niet voor elke ziekte elk medicijn uit z'n hoofd weten, uiteindelijk is het goed gekomen.
Ik zou wel eens je inhalatie techniek laten controleren, de vortex geeft weliswaar geen toetergeluid maar als je te krachtig inhaleert dan heb je weinig aan het puffen.
Het lijkt mooi de vortex zonder toeter maar dat is juist de waarschuwing vd aerochamber dat je verkeerd puft.

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 08:03 uur

de apotheek kan meekijken of je goed inhaleert, vind dit een goede tip van Goudvisje

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 09:48 uur

Probeer heel goed je best te doen om het niet te laten fluiten, want met fluiten komt het niet op de goede plek aan, waardoor je pufjes voor (bijna) niks neemt.

Succes!

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 10:40 uur

Zeker even laten controleren, je techniek zal verder goed zijn maar op de juiste manier ademen/inhaleren is juist t belangrijkste.
Het valt echt aan te leren, daarom heb ik liever de aerochamber, juist om de waarschuwing.
Ook met pufjes zonder aerochamber is juiste manier belangrijk.
Succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2019 om 09:41 uur

Welke voorzetkamer had je eigenlijk omdat deze zo groot en onhandelbaar is?
Vortex en earochamber zijn mooi formaat en makkelijk (zelfs in jaszak) mee te nemen?

Login of registreer om te reageren
20-07-2019 om 11:46 uur

Bij de longarts ligt een geplastificeerde poster waarop alle soorten inhalatie medicatie staan. Heel handig als je daar zit en je kunt ff niet op het woord redihaler of turbohaler komen. Welke wilt u? Dan wijs je hem aan. :D
Ik heb nog een krachtige inhalatie en geen probleem met poeder, dus ik ben happy met mijn diskus. Makkelijk mee te nemen en simpel in gebruik. En ik heb de indruk dat een huisarts de meest gangbare medicatie(vormen) voorschrijft. Een l.a. komt vaker met niet gangbare, bijv. Qvar of Onbrez

Login of registreer om te reageren
08-08-2019 om 20:47 uur

Ik inhaleer buitenshuis altijd gewoon zonder voorzetkamer, mijn apotheek zei dat dat geen probleem is als je het tegelijk indrukken & inhaleren goed onder de knie hebt :-?

Login of registreer om te reageren