Neusspoeling

staljaimstaljaim Gebruiker
Goedemiddag, ik heb astma, eczeem, en chronische sinusitis.. blijkt.
Nu op advies longarts met rhinohorn spoelen.
Ik heb dat 2 x gedaan.....per ongeluk met keuken zout met jodium

Reacties

• EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Dat is niet zo tragisch hoor. Beter van niet maar kan niet direct kwaad hoor
  • ballingballing Gebruiker
    Ik gebruik altijd gewoon keukenzout. Wat zou daar zo erg aan zijn?
    Heeft iemand daar informatie over?

Ik gebruik tegenwoordig ook deze inhaler (met een keukenzoutoplossing).
    Het geeft weliswaar koude mist maar werkt wonderwel goed. Er komt veel los.

Inhaler.jpg

https://www.fasttech.com/p/9684083
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik gebruik zeezout van Jozo. Zit in een busje. Werkt goed.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik heb wel eens gelezen dat gewoon keukenzout met jodium je neusslijmvlies zou blijven irriteren maar zelf denk ik dat het reclamepraat is om je duur ander zout aan te smeren.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Ik gebruik ook keukenzout, t is mij nooit ontraden (spoel regelmatig, en bij 2x geopereerd aan neus/holtes)
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ik gebruik ook gewoon goedkoop keukenzout van de ah een groot pak en dan wel eentje zonder jodium.
    Keukenzout. 't kost geen drol.
  • Longfonds AdvieslijnLongfonds Advieslijn Longfonds Advieslijn
    Hoi staljaim,

Dat is niet zo erg hoor. Gewoon vanaf nu zout zonder jodium gaan gebruiken.

Met vriendelijke groet,
    De Advieslijn.
    Nou ben ik toch even de weg kwijt.
    Is zout zonder jodium nou beter en vooral waarom?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    @balling ja zout zonder jodium is beter voor je holtes, waarom weet ik niet precies maar mijn kno-arts raadde mij dat aan. Gelukkig is er ook goedkoop zout zonder jodium te koop:)
  • NckiieNckiie Gebruiker
    De meerwaarde van nasaal spoelzout
    Mensen die hun neus spoelen met een zoutwateroplossing hebben vaak te maken met een gevoelig, geïrriteerd, beschadigd of ontstoken neusslijmvlies. Spoelen met alleen natriumchloride (zeker wanneer er jodium aan is toegevoegd) kan het neusslijmvlies verder irriteren.

Om dit effect te neutraliseren wordt door KNO artsen de voorkeur gegeven om de neus te spoelen met een combinatie van natriumchloride (NaCl) en natriumbicarbonaat (NaHCO3). Hierdoor wordt nasaal spoelzout met natriumbicarbonaat als zachter, comfortabeler voor de neus ervaren dan wanneer alleen NaCl wordt gebruikt. Daarnaast leidt de reactie van natriumbicarbonaat in contact met water tot een extra reinigend, anti-septisch effect. Het zorgt voor een betere oplossing van taaie, vastzittend slijm en neutraliseert ontstekende stofwisselingsproducten.

Deze info heb ik gevonden, wat op meer sites staat dat NaCl met natriumbicarbonaat wordt aangeraden, omdat dat je neus minder irriteert en hieruit maak ik op, wat Daantje ook al zei, dat jodium zorgt voor meer irritatie al dan wel of geen verkooppraatje. Mijn kno-arts zei dat ik gewoon keukenzout zonder jodium kon gebruiken
    Klinkt als onzin. Nacl/fysiologisch zout zorgt (mits de concentratie goed is) echt niet voor irritatie.

Natriumbicarbonaat, baking soda lijkt me niet zo natuurlijk in je neus.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    @Daantje geen idee, maar blijkbaar is dit een samenstelling van dos medical spoelzout en ik had daarbij wel minder irritatie, maar vond het nogal duur xD het is dat het bij de nasofree erbij zat. En met keukenzout werkt het ook gewoon:)
    Dankje @Nckiie voor je post.
    Ik neig toch eerder naar @Daantje dat het meer lijkt op geldklopperij.
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    Ik persoonlijk vind het zo jammer dat er niet eens goed onderzoek komt! Waarom mensen met astma zoveel sinus problemen. Telkens weer krijg ik het antwoord, geen nieuwe inzichten!

Één keer niet spoelen en mijn keel loopt vol via de achterkant. Dus spoelen, spoelen en nog eens spoelen. Denk aan uitkoken ofsteriliseren rhinohorn mensen.

Een klein verhaaltje: op de toverberg waren twee mensen die bij het spelen van een spelletje een zak pepermuntjes hadden gegeten. Van de kruimels onderuit het zakje hadden ze wat lijntjes gemaakt op de grote tafel in de huiskamer
  • jippie46jippie46 Gebruiker
    Oeps halve bericht weer eens weg:(

De volgende dag moesten zij zich melden bij de leiding en kregen onder uit de zak!
    Wij lagen dubbel.

Misschien moet ik ook eens wat van dit spul snuiven, krijg ik in ieder geval een frisse neus
    #17 edited 21 mei
    https://www.ariez.nl/project/ntvaa/

Als je daar zoekt op 'astma allergische rhinitis' dan vind je wel artikelen die daarover gaan. Er wordt echt wel onderzoek naar gedaan.

De luchtwegen zijn één geheel (one airway theorie). Zowel je neus als je onderste luchtwegen/longen reageren bij astma op prikkels.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    @jippie46 ,whahaha, wat een lol kun je dan hebben! Zo deden wij verstoppertje op Heideheuvel, ging lekker snel met al die copd-ers , niemand kon zich vlug en ver verstoppen, onderbroekenlol :-j
Log in of Registreer om te reageren.