Gezondheidsklachten door lage luchtvochtigheid

15-05-2019 om 15:57 uur

Ruim tweeënhalf jaar geleden is bij mij de onderste kwab van mijn linkerlong verwijderd. Pas na de operatie kon de juiste diagnose gesteld worden. Ik bleek zowel bronchiëctasieën als aspergillose te hebben. De resterende anderhalve long is helemaal schoon.

Sinds vorig jaar lijk ik een sterke reactie te hebben op een lage luchtvochtigheid (onder de 40%). Ik heb allerlei gezondheidsklachten in behoorlijk erge mate die hiermee samenhangen zoals een droge huid en droog haar, geïrriteerde luchtwegen, droge slijmvliezen, branderige ogen en een zeer droge keel die vaak opgezet voelt. Daarnaast heb ik ook last van duizelingen en duizeligheid, verminderde concentratie en vermoeidheid. De klachten ontstaan niet binnen een paar dagen maar als ik een langere periode in een omgeving ben waar een te lage luchtvochtigheid is, zoals in mijn werkomgeving. Ik ben leerkracht in het basisonderwijs. Vorig jaar ben ik vanwege een slecht binnenklimaat (lage luchtvochtigheid en veel te hoge temperatuur) van school veranderd. Het maakte me zo ziek dat ik niet meer kon werken. Maar nu ontwikkel ik dezelfde klachten weer. Op deze school blijkt er ook een te lage luchtvochtigheid te zijn. Intussen weet ik dat de luchtvochtigheid in mijn appartement uit 2008 ook te laag is ondanks dat ik door de goede isolatie vrijwel nooit de verwarming aan heb. Thuis heb ik al verschillende maatregelen genomen zoals het plaatsen van luchtzuiverende planten en het na laten kijken van de mechanische ventilatie (alleen afzuigsysteem). Ook heb ik een luchtbevochtiger (koud water) aangeschaft. Mijn huisarts heeft me voor symptoombestrijding oogdruppels en een neusspray voorgeschreven en een Flixotide Diskus. Deze laatste heb ik nog niet gebruikt omdat ik erg schrok van de bijwerkingen. Ik heb geen astma of COPD, en uit de laatste test vorig jaar bleek dat ik ook niet allergisch ben voor huismijt of huisdieren. Ik heb twee katten.

Ik heb nu constant het gevoel dat mijn lichaam aan het vechten is om overeind te blijven. De klachten lijken meer samen te hangen met mijn werkomgeving dan met het binnenklimaat in mijn woning. Gedurende de vakanties verminderen na een dag of vier het aantal klachten en de klachten die er nog wel zijn zoals een droge huid en ogen, en een droog aanvoelende keel zijn minder erg. Mogelijk is het een combinatie van factoren op school die het voor mij erg belastend maken zoals een stoffige omgeving en het gebruik van bepaalde schoonmaakmiddelen.

Mijn vragen zijn nu of er iets bekend is over een hogere gevoeligheid bij longpatiënten voor lage luchtvochtigheid. En zijn er het afgelopen jaar meer patiënten die meer klachten zoals bovengenoemd ervaren dan in andere jaren. Daarnaast vraag ik me af of mijn inschatting dat een combinatie van factoren in mijn werkomgeving de klachten zodanig maken dat mijn lichaam het uiteindelijk niet meer volhoudt klopt, of dat er ook nog iets anders aan de hand kan zijn. Tot slot ben ik benieuwd of u me nog extra tips kan geven om het leefklimaat in mijn woning verder te verbeteren. Ik begrijp namelijk niet waarom de luchtvochtigheid zo laag is steeds (vaak tussen de 28 en 35%) zonder dat ik de verwarming aan heb. En in het verlengde daarvan of ik fysiek nog iets kan doen om me beter te voelen.

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 10:52 uur

Beste Jet89,

Een te lage luchtvochtigheid kan inderdaad klachten veroorzaken, zoals uitdrogen van de slijmvliezen, hoesten, droge huid, lippen, ogen, verminderde concentratie, vermoeidheid, hoofdpijn, irritatie aan de luchtwegen.

Wij gaan uit van een gewenste luchtvochtigheid tussen de 40% en 60%, bij een temperatuur van 18-22 °C.
Het is belangrijk om te kijken of er een duidelijk oorzaak te vinden is voor de lage luchtvochtigheid. Oorzaak kan zijn een disfunctionele ventilatie voorziening of slechte/onvoldoende ventilatie.

Voor tips om het leefklimaat te verbeteren verwijs ik graag naar onze brochure Gezonde lucht binnen (voor de thuis situatie) https://bestellen.longfonds.nl/product/gezonde-lucht-binnen/

Goed dat je een luchtbevochtiger bent gaan gebruiken. Het is wel belangrijk het apparaat regelmatig en grondig schoon te maken, filters te vervangen en het water te verversen.

Een oorzaak van de problemen m.b.t. de luchtkwaliteit in schoollokalen is vaak dat er relatief veel personen in een beperkte ruimte aanwezig zijn. Zij verspreiden onder andere ziektekiemen, zwevend fijn stof, allergenen en geurtjes. Daarnaast komen er verontreinigingen uit aanwezige voorwerpen zoals computers, vloerbedekking en bouwmaterialen. je zou de GGD kunnen inschakelen om naar problemen met het binnenmilieu op school te kijken. De GGD voert metingen uit . De medisch milieukundige van de GGD kan langskomen voor een controlebezoek en adviseren over de aanpak van eventuele problemen.

Als je erover wil praten bel ons dan even op 033-4341212.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren