Mijn zoontje heeft geen aanvallen maar continu vermoeid

08-05-2019 om 07:41 uur

Wie heeft ervaring? Ons zoontje van 5 heeft geen typische klachten van benauwdheid. Wel is hij oververmoeid en kan hij slecht rennen ed. Hij stopt dan na een paar meter. Hij voelt zich gedurende de dag ook duidelijk slecht. Hij kan zich nog niet goed uiten. Bij vragen zegt hij dat hij ‘buikpijn’ of ‘hoofdpijn’ heeft. Wanneer er iets met zijn luchtwegen gebeurd dan heeft dat duidelijk een groot effect. Zowel positief als negatief. Hij heeft sinds dit jaar duidelijk hooikoorts. En er zijn andere allergieën, ook oogklachten waar een allergische oorsprong is. Hij krijgt oogdruppels en neusspray. Wij ouders denken dat zijn klachten voortkomen uit een soort astma die nog in ontwikkeling is. Dit omdat hij een nicht heeft ook zonder aanvallen en mn vermoeidheid wel astma heeft.
Hij gaat 4 dagen naar school. Dit gaat moeizaam, bij spannende gebeurtenissen is dit minder. Gedurende dag kunnen we verder niks doen. In het weekend hooguit 1 rustige activiteit
Hij looptijd een kinderarts ivm vermoeidheid. Daar komt steeds niks uit. Op ons verzoek heeft hij heeft longfunctie test gehad, deze kon hij nog niet goed uitvoeren. Wel kreeg hij toen salbutamol. Dat had een zeer groot positief effect! Erna continu zingen en dansen. Een ander kind. Hij vertelde zelf: “ ik heb meer adem mama” en “ ik voel me blij mama”. Op aandringen heeft hij uiteindelijk salbutamol pufjes gekregen. Wij hebben nu een ander kind in huis! Hij is vrolijk, heel actief, kan zich weer concentreren en rent steeds rond. Hij kan nu 5 dagen naar school. De leerkrachten zijn verbaasd over hem. Hun vraag: “ hebben jullie een ander kind naar school gestuurd vermomt als Marty”?
Dit effect is voor ons duidelijk dat we hier moeten zoeken naar water aan de hand is en wat hem kan helpen. Echter de kinderarts vind het onwaarschijnlijk dat er iets met zijn luchtwegen is. Hij heeft geen aanvallen, klaagt niet overbenauwdheid en hoest niet vaak. We komen er niet uit. We willen op zoek naar een expirtisecentrum om hem verder te helpen. Wie kan ons adviseren en wie herkent ons verhaal.

Login of registreer om te reageren
09-05-2019 om 08:55 uur

Ik herken het niet op deze manier. Mijn kind heeft astma. Maar op Facebook is een actieve groep die heet astma bij je kind(eren) 0-25 jaar. Misschien dat je daar herkenning vindt? Al moet je niet schrikken, er zijn best heftige verhalen tussen. En wij lopen met onze zoon in een academisch ziekenhuis omdat we er met de gewone kinderarts niet uitkwamen.

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 19:03 uur

Ik herken je verhaal heel erg. Mijn zoontje was extreem moe, maar heeft geen aanvallen van benauwdheid en piept niet. Wel hoest hij bij verkoudheid soms tot overgeven aan toe. Ook hoorden we hem steunen bij het ademhalen. Uit de longfunctietest kwam duidelijk astma naar voren. Hij knapte op van flixotide maar bleef toch zo moe dat een schooldag al te zwaar was. Hij speelde nog steeds niet. Hing alleen op de bank of de vloer en had een heel kort lontje. Uit verdere onderzoeken kwam dat hij ook lactose intolerant is. Nu hij geen lactose meer eet, is hij weer gezellig en speelt hij weer.
Ik herken dus de vermoeidheid zonder aanvallen/ piepen en nauwelijk iets te kunnen ondernemen. Er bleek in zijn geval naast astma dus ook meer aan de hand te zijn.
Veel succes met de zoektocht hoe je zoontje het beste geholpen is/ opknapt!

Login of registreer om te reageren