Allergisch astma en glaucoom

Ik heb de ongelukkige combinatie van allergisch astma en glaucoom. Van mijn oogarts mag ik eigenlijk geen 'puffer' gebruiken omdat dit de glaucoom zou verergeren. Ik heb lang mijn best gedaan dit te vermijden maar heb dit jaar zo veel last van mijn longen (benauwd, veel hoesten, slijm) dat ik niet zonder puffer kan. Gebruik nu een maand ventolin (mijn huisarts heeft me dit toch voorgeschreven) maar ik toch bang dat de glaucoom (die bij mij vrij ernstig is) erger wordt. W
at is uw mening hierover? Alvast hartelijk dank!

Reacties

  • Longarts Luuk WillemsLongarts Luuk Willems Deskundigen
    #1
    beste Anny
    betablokkers in oogdruppels kunnen astma klachten veroorzaken. zo kun je je ook voorstellen dat luchtwegverwijders die beta-agonisten zijn iets naars met glaucoom kunnen doen. het best is dan dat de oogarts geen betablokkers voorschrijft voor iemand met astma en dat astmapatienten met glaucoom liever geen beta agonisten krijgen. een alternatief als luchtwegverwijder zouden dan anticholinergica kunnen zijn, kortwerkend ipratropiuum of langwerkend tiotropium. daarnaast zou ik absoluut inhalatiesteroiden adviseren maar die krijgt u misschien ook wel. montelukast tabletten kunnen ook deoplossing zijn maar niet iedere astma patient reageert daar gunstig op.
Log in of Registreer om te reageren.