Kun je zomaar astma krijgen

02-05-2019 om 06:42 uur

Goedendag,

Ben in afwachting van me huisarts, omdat ventolin en antibiotica die ik heb gehad niet voldoende werken. Sinds 3 weken last met ademen wat begon bij de luchtpijp en wat verergerde met lachen. Ook moest ik door de kriebel erg hoesten (droge hoest, maar vaak met bloedsmaak). Sinds 1 week heb ik het idee dat ik iets wat slijmvorming, maar hoest ik niet veel slijm op. Soms klein beetje geel vooral in de ochtend. En last dat me stem soms overslaat. Soms rauwe keel of brok in keel gevoel. Bloedsmaak komt geregeld terug zonder dat ik de hele dag hoest. Onstekingswaarden zijn niet verhoogd. Last van rechter schouder sinds 1 week en tussen schouderbladen zo af en toe met wat steken in de bovenrug. Gister tijdens sporten ineens benauwd, droge hoest en merkte ademnood. Zakte tijdens sporten ook weer iets af. Thuis ventolin genomen, maar steeds t gevoel dat er iets in me long zit wat ik er niet uit gehoest krijg. Nu weer piepende ademhaling (ook bij inademen) in bed en lijkt vooral rechts te zitten. Soms ook vreemd gevoel met inademen. Ben allergisch aangelegd. Kan dit zomaar uit het niets astma zijn? Longfoto wilt de dokter niet maken, heeft geen zin? Maar hoezo zou dat geen zin hebben, straks is er wat anders aan de hand. Nu is hij met vakantie, vervangend arts testte alleen bloedwaarde en zei dat ik op dokter zelf moest wachten. Die wilt longfunctie test doen. Maar ventolin helpt niet heel de dag goed. Maak me toch enigzins ongerust, omdat het vanuit rechts voornamelijk voelt, soms kortademig met traplopen. Herkent iemand zich in mijn verhaal? Ben vrouw van 31

Mijn vader is overleden aan kleincellig longcarcinoom. Dat blijft me toch ook altijd bij en in me hoofd spoken. Rook zelf sinds 7 maanden niet meer.

Login of registreer om te reageren
02-05-2019 om 09:06 uur

Het zou heel goed kunnen dat je nu astma hebt ontwikkeld. Ik kreeg het ineens 1,5 jaar geleden.
Waarschijnlijk vindt hij je klachten niet dusdanig bij een beeld passen wat je op een x- thorax zou kunnen zien.
Ik heb overigens ook vaak meer last van rechts dan van links voor mijn gevoel.
Dat ventolin niet de hele dag werkt, komt omdat het een kortwerkende luchtwegverwijder is die 4-6 uur werkt.
Ik zou afwachten tot de huisarts weer terug is en op gesprek gaan en je zorgen uitleggen, dan kan hij/zij uitgebreid antwoord geven:)

Login of registreer om te reageren
05-05-2019 om 19:10 uur

Ik heb op mijn 27e pas astma gekregen, dus dat kan zeker!

Login of registreer om te reageren
26-05-2019 om 12:31 uur

Hoi Van78

Ik heb op mijn 41j́aar mijn eerste longaañval gehad.
En heb daar na nog 8 jaar gewerkt waar ik alleen maar heb ingeleverd in wat ik nog kon.
Dus astma zomaar ineens is mogelijk.
Ventolin zou ik regelmatiger in nemen tot je bij je huisarts terecht kunt.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 10:33 uur

Ik heb op mijn 60 ste astma gekregen. Dus het kan elke leeftijdsgroep treffen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2019 om 06:45 uur

Ik kreeg op mijn 51ste astma na een flinke longontsteking. Daarvoor nooit ziek geweest.

Login of registreer om te reageren