Lezen uitslag spirometrie

Goedemiddag,

Kan iemand mij vertellen waar ik naar moet kijken op de uitslag van de spirometrie?

Ik heb ergens gelezen FEV1....maar daar staan heel veel getallen achter. Ik had een foto gemaakt van mijn uitslag, maar weet niet hoe ik deze kan toevoegen.
In afwachting van een antwoord,

Groet Nienke

Reacties

• marlenmarlen Gebruiker
    Even uit m'n hoofd:
    Volgens mij staat er eerst een percentage met pred. ervoor. Dat is wat een gezond persoon van jouw leeftijd, lengte en gewicht maximaal zou kunnen blazen.
    Dan staat er iets met pre ervoor. Dat is wat jij blies voordat je medicatie geïnhaleerd had.
    En het derde percentage is wat je blies na de medicatie.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Foto kan je toevoegen door online te zoeken naar foto uploaden url ik gebruik vaak mupload.nl en dan de link tussen de [IMG]pakken en de hele balk kopieren en hier op het forum plakken en dan plaats reactie en hij staat er:) FEV1 zegt iets over wat je in 1 seconde uitblaast en dan heb je FEV1 pred (van predicted is idd wat je zou kunnen blazen), FEV1 pre is voor medicatie, post is na medicatie en vaak staat er dan van pre en post ook nog een percentage dan weet je hoeveel procent jij tov van een gezond gemiddeld persoon van jouw leeftijd en lengte en gewicht hebt geblazen. Als je googelt op spirometrie dan krijg je vaak ook wel pagina’s te zien waar alles uitgelegd staat:)[/img]
  • chalisniechalisnie Gebruiker
    Hierboven heb ik een foto van mijn uitslag gezet.
    Bedankt Nckii
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    De link vd foto werkt niet, tenminste ik krijg een error, succes!
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #6 edited 15 april
    @chalisnie je upload werkt inderdaad niet
    Heb je de link als [ING] hier de link en dan [/ING] gekopieerd? Ik krijg namelijk altijd een soort code van letters en cijfers door elkaar. Kijk maar naar het voorbeeld

q3m59o8.jpeg
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #7 edited 15 april
    Ik heb hem trouwens ook zo erin gezet gewoon tussen [ING] en [/ING] N moet M zijn, maar is even fout om te laten zien war ik bedoel
    c58nahpf5f.jpg
    IMG

Nckiie, welke van de twee?
    Moet ik nu alles na en voor img plaatsen of deze weglaten?

Gr. Nienke
    c58nahpf5f.jpg[/img]
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #10 edited 15 april
    Kopieer alles in de balk die ik omcirkeld heb en dan kan je dat hier zo plakken en hoef je er niks meer mee te doen. Maar of klikken op selecteer alles of via de pc: ctrl+a en daarna ctrl+c en dan vervolgens hier ctrl+v

Snap je het nog? Sorry ben niet zo goed in dingen uitleggen die ik automatisch doe
    #11 edited 15 april
    Type anders gewoon zelf even wat er achter Fev1 staat, ik bedoel de getallen en evt liters of wat er staat en pre of post
    Ik ben ook geen wizzwoman dus kan je zeker niet helpen :)
    Succes
    Dat schiet idd niet op.
    Ik zal neerzetten wat er achter FEV1 staat. Ik zet tussen haakjes wat er boven staat.

2.51 (LLN) 3.15 (ref) 3.77 (ULN)

1.83 (pre) 58 (%pred.) -3.31 (Z-

score) 2.26 (post) 72 (%post)

-2.26(Z-score) 23 (post %pre).

Is alleen FEV1 belangrijk?

Wat is bijvoorbeeld FIV1? Dat staat onderaan.

Ik hoor het graag.

Nienke
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    LLN is lower limit of normal = ondergrens
    ULN is upper limit of normal = bovengrens
    Ik ben er niet handig in , misschien kan een ander je beter helpen.
    Maar vlgs mij is je fev1 voor medicatie 58%
    En na medicatie 72%
    Dat betekent dat medicatie bij jou verbetering laat zien, bij copd zie je daar vaak weinig grote verschillen in (voor en na medicatie) en bij astma vaak meer verbetering.

De andere cijfertjes zijn ook belangrijk maar kan ik je niet uitleggen, volg keer goed navragen bij je longarts of longverpleegkundige, zij weten het juiste antwoord.
    Groetjes.
    Bedankt Goudvisje!

58% lijkt me niet echt veel. (Dan zit ik in gold2 obv deze uitslag)
    Toch heb ik de diagnose astma en copd gekregen
    Maar na medicatie blies je 72% wat ik er zo uit kan halen dan, want ik ben geen deskundige.
    Doordat je na medicatie zo vooruit gaat met blazen, zegt meer iets over de astma.
    Bij copd zie je weinig verbetering na medicatie, ik zelf blaas nooit meer zonder medicatie, lukt ook niet meer maar ook omdat er amper verschil is doordat bij mij de copd overheerst tov de astma.
    Ik weet niet welk getal ze nu nemen bij jou om de fase vast te stellen, voor of na medicatie, misschien weet iemand anders dit.

Doordat je zo vooruit gaat na medicatie, zie je dat je ook astma hebt, althans dat denk ik, nogmaals het beste kun je het aan je arts vragen want die heeft de juiste kennis.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ja dat haal ik er ook uit goudvisje:)

Ik denk dat ze dan de getallen met medicatie nemen, omdat het zoveel kan verbeteren:)

De diagnose copd krijg je niet alleen aan de hand van een longfunctie en de diagnose copd en astma kan allebei hoor. Dat je zo verbeterd komt inderdaad door de astma.

FIV1 heb ik niet eerder gezien bij mijn longfuncties, althans heb er zelf niet bewust naar gekeken. Maar google eens de termen waarvan je de uitleg wil weten, dat deed ik laatst ook toen ik mijn uitslagen terugkreeg.
    Ja ik denk ook de getallen na medicatie maar omdat ikzelf nooit zonder medicatie blaas weet ik het niet zeker.
    Het blijft toch het beste om dit met eigen longarts te bespreken, mijn longarts zegt vaak: staar je niet blind op de getallen.
    Het gaat erom hoe je je voelt @chalisnie
    Sterkte!
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Nee niet alleen FEV1% is belangrijk, het is de lucht die je in de 1e seconde uit kunt blazen. Dit is een indicatie. Maar een (long)arts kijkt naar alle cijfertjes en die zijn ook nog eens voor ieder mens anders. Leeftijd, geslacht, onderliggende aandoening, telt allemaal mee. 58% voor een oudere COPD patiënt is best veel maar voor iemand van 25 laag. Maar VC (vitale capaciteit is ook belangrijk, is die hoger dan 80? En je FVC, het max uitgeademde volume.
    Bedankt voor jullie zienswijzen.
    Ik was 40 bij deze waarden(2 jaar geleden).
    Ik ben de afgelopen maanden erg moe, snak regelmatig naar adem, zelfs als ik niets doe. Daarbij heb ik pijn thv mn rechterlong.

Thirza; Volgens mij was t dan helemaal niet zo slecht gesteld met mij 2 jaar geleden...VC is 89%(pre) en 97% (post). IC is 77%(pre) en 89%(post). FVC is 78%(pre) en 81%(post).
    FEV1/FVC is 74%(pre) en 84%(post).

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Het lijkt me weinig zinvol om je nu nog heel erg te verdiepen in longfunctiewaarden van twee jaar geleden. Het is een momentopname en kan nu weer heel anders zijn.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    #22 edited 16 april
    Nou Daantje, een arts kijkt ook of je niet meer dan 6% bent gedaald. Dat weet jij ook toch? Maar even voor t.s. je hebt geblazen bij de huisarts? En kreeg je er geen uitleg bij? Als je dit vertelt, vindt je arts dan geen verder onderzoek noodzakelijk? M.i. is het dan wel gerechtvaardigd als er een thoraxfoto wordt gemaakt. Hoest je ook?
    Ik ben toendertijd bij een longarts geweest (wegens longontstekingen achter elkaar en opname omdat ze dachten dat ik een longembolie had; was gelukkig niet zo; enkel n longontsteking ).
    Ik kom niet zo vaak bij mn huisarts. De huisarts is ook niet geïnteresseerd in mij (vb. Plaste in december bloed; toen ik vervolgens weer kwam, maar voor iets anders, vroeg hij nergens naar...zo is t altijd geweest).
    Ik hoest idd ook thirza. Volgende week heb ik mijn jaarlijkse controle bij de longarts, nadat ik eerst weer spirometrie test moet ondergaan.
    Dan gewoon een goede uitleg vragen over je spirometrie, ook vergeleken met de oude uitslagen.
    En je vragen stellen , welke fase en of de astma overheerst of de copd enz.
    Sterkte en succes bij de longarts alvast!
    Dank je Goudvisje!
    Graag gedaan, snap je onrust heel goed als dingen niet duidelijk zijn! Mond open doen hoor, want je hebt recht op een goede uitleg.
    Sterkte xxx
Log in of Registreer om te reageren.