Inspanningsastma??

01-04-2019 om 13:01 uur

Goedemiddag,

ik heb een vraag waarmee ik ook al bij de huisarts geweest ben, maar een beetje een vaag: 'het zou dit of dit wellicht kunnen zijn...' antwoord kreeg en ik ben benieuwd of er iemand wellicht een ander idee/kijk op heeft.

Het volgende is mijn 'geval'.

(Ik heb nooit eerder long/astmaproblemen gehad en altijd veel gesport)
Vorig jaar zomer ben ik 2 dagen naar de Zwarte Cross geweest en daar hing door de enorme droogte ongelooflijk veel zand in de lucht, het zag gewoon bruin van het zand overal. (Verder niet bij gedacht en gevoeld, wel extra veel water gedronken om voor mijn gevoel het zand 'weg te spoelen?!?')
(Geen idee of dit er ook maar IETS mee te maken heeft, maar ik dacht ik meld het er toch even bij)

Een kleine week later werd ik wat verkouden, begon wat te hoesten, veel dik en bruin/gelig slijm moest ik ophoesten en werd wat benauwd dit hield een aantal dagen aan.

Die benauwdheid kwam af en toe terug en wel zo dat ik er een beetje angstig van werd en echt geconsenteerd ging zitten om zo goed en zo veel mogelijk lucht binnen te krijgen. Na een goed uur ofzoiets wordt het dan weer minder en na een tijdje is het weer over.
Tijdens deze benauwdheid voelt het alsof er slijm vast zit en zodra ik wat hoest, en dit slijm wat los komt, het ademen ook weer wat beter gaat, voor eventjes tot dat er wederom slijm ophoopt. (Dit slijm smaakt overigens ers vies en anders dan 'normaal')

Destijds na een maand ongeveer naar de HA geweest en kreeg ik een pufje mee.

Nu komt met enige regelmaat deze plotselinge benauwdheid weer opspelen. MAAR altijd anders.... de ene keer nĂ¡ inspanning, de andere keer tijdens de inspanning (hardlopen, MTB-en) maar soms ook gewoon als ik 's avonds op de bank zit en soms word ik er 's nachts wakker mee/van.

Zodra ik dan het putje gebruikt heb, neemt de klacht na zo'n 10 min af.

Kortom:
-Met enige regelmaat benauwdheid (piepen/geluid met in/uitademen, het gevoel niet volledig te kunnen inademen, daardoor adem te kort te krijgen)
-Als dit langer aanhoudt (pufje niet bij de hand) dan moet ik mijzelf 'aansporen' te gaan ademen, gaat niet meer helemaal op de automatische piloot.
-Tijdens benauwdheid voelt het alsof er veel slijm vast zit en dit komt los door hoesten, dit slijm smaakt anders/vies, daarna voelt het wat vrijer.
-Soms bij inspanning, soms bij rust.
-Astma/longproblemen komen totaal niet in de familie voor.

Vandaag nogmaals bij de HA geweest, hij denkt wellicht dat het inspanningsastma kan/zal zijn, maar het kan ook wat anders zijn...

Zou het inderdaad inspanningsastma kunnen zijn? Het lijkt me zo raar omdat het ook bij rust voor komt en lang niet altijd tijdens het sporten is bijvoorbeeld...

Misschien dat iemand mij wat meer zou kunnen vertellen/informeren.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de reactie/info.

Groeten Iris

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 14:41 uur

Als leek maar ervaringsdeskundige zeg ik, dit past wel bij astma. Je kunt inspanningsastma als bijkomende klacht bij het "gewone" astma hebben. Er zijn mensen die een allergisch astma hebben maar daarbij een inspanningsastma ontwikkelen. Er zijn mensen die alleen inspanningsastma hebben. Kortom, er zijn diverse varianten. Soms veranderen/verslechteren/verbeteren astma-klachten gedurende de tijd. Je kunt je huisarts evt. vragen om een longfunctietest, met en zonder Ventolin blazen.

Login of registreer om te reageren
03-04-2019 om 08:21 uur

Beste SiriSob,

Wij sluiten ons aan bij het antwoord van Thirza. Er zijn verschillende soorten astma https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/soorten-astma. Als ik je goed begrijp laat de HA het nu in het midden. Toch adviseer ik je bij aanhoudende klachten om te vragen om verder onderzoek. Als duidelijk is wat je hebt , kun je goed gaan (be) handelen. Succes.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren