Minder benauwd zonder medicatie

Zijn er dingen die je kan nemen die helpen tegen de benauwdheid bij astma maar die niet vallen onder de voorgeschreven medicatie van de huisarts of longarts?

Mijn huisarts wil me niet behandelen en vindt dat ik na mijn 27e (ik ben nu 35) over de astma ben heen gegroeid. Ik heb echter weer behoorlijk klachten. Dat heb ik ook aangegeven, maar ze wil alsnog niks doen aan behandeling.

Dus nu vroeg ik me af of er andere dingen zijn die ik zelf kan doen tegen de benauwdheid en de hoestbuien die ik in de avond vaak krijg.
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    Ademhalingsoefeningen?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ademhalingsoefeningen en je holtes schoonhouden dmv spoelen zou kunnen helpen misschien?
    En evt second opinion aanvragen of naar de ha gaan tijdens haar bijscholing of vakantie?
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Over je astma heengegroeid? Wat een onzinnige opmerking, sorry dat ik het zeg. Er zijn volwassenen die als kind een vorm van benauwdheid, astma, bronchitis hadden, die verdween om in hun 40er jaren weer de kop op te steken. Ik ben deze week bij een mevrouw geweest die op haar 79e diagnose astma kreeg!! Als kind had ze het weleens benauwd gehad, vaak hoesten, maar nu zit ze voor het eerst van haar leven aan de Ventolin en de ontstekingsremmers.
    Vraag je huisarts om een longfunctie. Pas dan kan hij er meer over zeggen.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Vind het ook raar van die arts, je hebt klachten dus moet er onderzoek en evt behandelingen gestart worden.
    Er zijn indd mensen die alleen in de jeugd last hebben en later nooit meer, maar je hebt toch last nu, dus niet overheen gegeroeid, denk ook dat deze term een rare term is.
    Sterkte en ik zou voor een second opinion gaan of een goed gesprek aangaan met deze arts.
    Je kan je huisarts ook wijzen op de richtlijn. Vervolgonderzoek is geïndiceerd bij oa astma in de voorgeschiedenis

https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1752#idp5731248
  • AnnemarieAnnemarie Gebruiker
    Daantje, dank je wel voor de link. Daar kan ik wel iets mee.

Ik was inderdaad ook wel aan een second opinion aan het denken. Ik was dinsdag erg overrompeld. Ik wilde het even laten berusten en bedenken wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb nu de hele avond al het gevoel alsof er een olifant op mijn borstkas zit en bij een inspanning begin ik te hoesten. Dus misschien is een second opinion geen overbodige luxe.
    Ik ga een rondje huisartsenpost doen. Het gaat niet goed en ze wilden me toch zien.
    Hopelijk is het geen ontsteking.
    Mag door naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Ze wil kijken of het een longembolie is. Pppfff
  • MillyMilly Schrijver
    Heel veel sterkte @Annemarie! Hopelijk valt t mee..
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Sterkte en fijn dat je klachten nu serieus worden genomen!
    Hebben bloed afgenomen. Heb een infuusnaald nog. Lig aan de monitor en er is een hartfilm gemaakt.
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Sterkte. Hopelijk valt t nee. Fijn dat ze t goed nakijken
    Ik mocht weer gaan en inmiddels ben ik uitgeput van alles weer thuis.
    Ze hebben mijn bloed op ontstekingen en longembolie nagekeken en op nog wat andere zaken. Ik heb uren aan de monitor gelegen. Ze hebben longfoto's gemaakt.
    De longarts daar heeft meegekeken.
    Conclusie: bloed is goed en longen zien er goed uit. Dit is astma wat weer de kop op heeft gestoken (datgene wat ik al vanaf het begin af aan heb gezegd) en ik heb een puffer gekregen. Omdat ik al had aangegeven dat Ventolin negatief werkt bij mij, heeft de longarts Foster voorgeschreven voor 2 x daags 1 puf.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Fijn dat je gevoel nu bevestigd is en daarbij krijgt je eigen huisarts een brief met deze bevindingen en kan ze er ook niet meer omheen:)
    Hopelijk helpt de foster je goed!
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Fijn zo. En straks alls je je fitter voelt mar een goed gesprek met je huisarts!
    Merk je al verbetering, @Annemarie ?
    De pijn op de borst is weg. In eerste instantie leek het iets minder heftig te zijn. Afgelopen nacht alleen benauwd geweest waar ik wakker van lag en vandaag overdag nu ook niet echt fijn. Meer benauwd weer. Even kijken hoe het morgen is.
    Het lijkt er langzaam op dat het aanslaat. Vandaag was ik minder benauwd al. Beter dan het in weken is geweest.
    Wel heb ik toch wel last van de bijwerkingen. Vandaag werd ik heel onrustig (mijn omgeving werd gek van mij, op mijn werk me enorm ingehouden, ik ben muziektherapeut, dus de cliënt staat centraal, maar daarna moest de onrust er alsnog uit). Ik heb last van trillende handen en hoesten.
    Maar ik las hier al dat na een week of 8 die bijwerkingen goed af kunnen nemen. Dus daar ga ik dan maar van uit. :-)
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Die trillende handen zijn bij mij enorm afgenomen, soms trillen ze vlak na gebruik nog een beetje. Heb alleen een hogere hartslag door de foster, maar dat is eigenlijk de enige bijwerking die ik nog heb en daar merk ik zelf eigenlijk niks van. Hij is gewoon standaard wat hoger.
    Ik hoop voor je dat de bijwerkingen snel verdwijnen en fijn dat je minder benauwd was. De luchtwegverwijder zou je wel snel moeten merken, alleen de cortico heeft een aantal weken nodig voordat je longen beter beschermd zijn:)
    Succes nog!
    #20 edited 28 maart
    En t werkt pas optimal na 2-4 weken.
    En idd de bijwerkingen zijn vervelend maar grote kans dat dit weer verdwijnt
    Ik merk nu ook dat ik voordeel heb in de eerste uren nadat ik het gebruikt heb. Maar vaak word ik nu weer meer benauwd na een uur of 8. Is dat ook nog vanwege de opbouw van de medicijnen en gaat dat nog beter worden na een week of 2-4? Of zou de dosering te laag zijn?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Het medicijn werkt 8-12 uur dus zou goed kunnen dat je na 8 uur benauwder wordt, dat zou je dan met een arts moeten bespreken
    In foster zitten 2 medicijnen,
    de eerste is een luchtwegverwijderwerkt na inname tot 12 uur,
    De tweede is een ontstekingsremmer en het duurt 4 tot 8 weken voordat dat volledig werkt.

Dus idd even wachten totdat je 2 maanden het medicijn gebruikt, dan werkt het optimaal. Bij teveel klachten naar huisarts of longarts gaan
    Ik puf drie keer per dag Foster omdat het bij mij geen 12 uur werkt.
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Bij mij werkt het ook geen 12 uur, ik puf 4 x 2
    Maar het heeft zeker even tijd nodig
    Goudvisje, jij gebruikt Foster 4 keer per dag en per keer 2 pufjes? Ik lees overal dat 2x2 de maximale dosering is. Maar dan heb jij dus het dubbele voorgeschreven gekregen? Of begrijp ik je verkeerd?
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Ik gebruik ook 4dd2 pufjes, dat is van de 200/6 de maximale dosering. In de zomer red ik het vaak om naar 3dd2 te gaan maar met 2dd2 red ik het helaas niet.
    Maximale dosis wat een huisarts voorschrijft is lager dan de longarts.
    Als ik dat allemaal zo hoor dan begrijp ik wel dat ik wel effect heb, maar nog niet zoals het wenselijk is. In het verleden zat ik ook altijd op de maximale dosering. Wil niet zeggen dat ik dat nu nodig heb, maar ik heb nu 100/6 en dan 2 keer 1 puf per dag. Dat is dan ook niet veel.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Het kan zijn dat de cortico’s nog verder hun werk moeten doen, maar het kan ook zijn dat je misschien 3dd1 nodig hebt. Dat is aan de dokter en zou ik dan ook overleggen met de huisarts die nu dan wel moet toegeven dat je astma hebt!
Log in of Registreer om te reageren.