Te hoge HB en HT en wisselende saturatie

16-03-2019 om 19:10 uur

Hallo, ik ben man 66 jaar met diabetes2, overgewicht
1.5 jaar geleden, erg vermoeid,liggen, slapen, te moe arm te verleggen geen puf geen zin.
Bloedonderzoeken op vermoeidheid waren goed, testosteron onderkant norm. Androgel gekregen,
Meer fit etc, zakt weer weg, ophogen , weer goed, dan zakt weer. Nu max dosering.
Mei 2018 werd in buitenland geconstateerd te lage saturatie bij liggen 86 zittend weer hoger wisselend 94-90. Cardioloog kon niet vinden, stuurde me door azg ,cardioloog vond iets in prikkeling langzame en snelle pad, VAKR ofzo. Kreeg verapramil.
Maand geleden controle internist bloedwaarde te hoog, uitgebreide bloedtest, en test Jak2v617f.
Kwam uit Hb 11.5 en HT 5.5 Erytrocyten 6.5. Eritropoe 6iul4/29 was 6 .uitslag jak etc niet bepalend voor VS, rest bloed goed .nu beenmerg onderzoek en punctie gehad. Wacht op uitslag.
Mijn vraag longarts, kan het zo zijn dat als ik lig saturatie daald, ik kan niet meten tijdens slaap,
Het misschien nog lager is, dit lichaam het vernmerg asnzet tot aanmaak meer rode bloedlichaa,pjes, en dit verhoging verklaard.
En wat is hier aan te doen.
,en klachten wisselend rood gezicht, prikken in vingers boven op handen armen, gevoelige huid, soms kleren zeer op de huid, dit wisselend.
Heeft u ideeen sugesties hoe verder.

, .

Login of registreer om te reageren
16-03-2019 om 19:15 uur

Heb je geen slaapapneu?

Een hoog hb en hematocriet kan een gevolg zijn van langere tijd benauwdheid of lage saturaties.

Login of registreer om te reageren
17-03-2019 om 08:53 uur

Daantje, als je abneu hebt, heb je dat dan elke nacht of slaat dat ook wel ns nachten over?

Login of registreer om te reageren
17-03-2019 om 14:31 uur

Sorry vergeten ik heb apneu, met cipap apparaat, s’ nachts masker op.
Voor gebruik op 30.9 ademstops, nu tussen 1.8-4.8 helpt dus wel voor apneu.
Maar zegt denk ik niets over saturatie s’nachts.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-03-2019 om 10:43 uur

beste
het lijkt of de slaapapneu met de cpap onder controle is. een registratie die de ademstops meet laat in principe ook het verloop van de saturatie zien. het antwoord op de vraag over de nachtelijke mogelijke te lage saturatie kan dus gevonden worden in een registratie. een te hoge Hb waarde kan inderdaad komen van chronisch zuurstofgebrek maar niet alleen daardoor. testosteron kan ook een verhoogde aanmaak van Hb geven, ik weet niet of de testosteronbehandeling qua hoeveelheid hormoon veel voorstelt of is gecontroleerd en dus een rol zou kunnen spelen. de cardioloog heeft een niet al te moeilijke toestaand gevonden als ik dat zo lees, die niet de oorzaak van een en ander kan zijn. kijkt de internist naar de diabetes alleen? en heeft de longarts nog contact? wat bijna altijd kan helpen om hieruit te raken is een revaldatieprogramma, ik weet niet of dat al eens aan de orde was of besproken is. zodra de diagnose duidelijk is en medische adviezen en medicatie hun werk doen en er toch een impasse blijft biedt revalidatie vaak aanvullende verbetering. de ideale manier om qua leefstijl optimaal te worden (beweging/sporten/ voeding/gewicht/ medicatie gebruik).

Login of registreer om te reageren
18-03-2019 om 20:46 uur

Hallo, dank u voor uw reactie.
De androgel die ik gebruik voor het verhogen van de testosteron, is steeds verhoogd.
Ik begin met laagste dosering ga van 13.3 naar 19 mooi, maand later weer diep gezakt,
Ophoging , gaat weer goed en zakt weer weg. Hoogste ongeveer 25.6 en laagste 8.6 bij het gebruik van androgel. Oorzaak daling onbekend. Nu op maxium dosering
4 pompjes androgel p dag. 2 Maand geleden 19.6 nu maand geleden 13.5
Dus ondanks gebruik maxium dosering androgel zak ik wel tot zelfde lage nivo als voor het gebruik.

Internist zegt androgel niet oorzaak dan had je testosteron in bloed ook hoog moeten zijn. dus bij te hoge bloedwaarden dan ook te hoog testosteron in bloed.
Ik lees ook andere verhalen.
Mijn eropoetine is 6 dus onderkant.

Internist dacht eerst dat aan cpap lag, daarom volgens mij geprikt op eropoetine, dit is 6. Hij zegt ligt daar niet aan.
Maar doet net alsof hij mijn lage saturatie niet hoort.

Symtomen laaste weken. Wisselend
Rood gezicht. Ene hand soms roder. Rode plek in de nek.
Prikelend naals gevoel gevoel in zijkant vingers boven op de had. Polsen .armen.
Scheenbeen enkels.
Brandend gevoel vingers op hand en armen.
Soms jeuk hoofdhuid ,en andere plekken.
En soms licht benauwdheid.
Kan dit door hoge bloedwaarden komen.?

Dacht eerst verapramil kan ook zoiets veroorzaken, 3 dagen gestopt, masr kreeg meer stekerig gevoel links en erg benauwdheid.
Dacht dat prikkken wat minder werd.
Maar door benauwdheid weer begonnen met de verapramil.

Longarts geen contact, zei toen bij problemen verwijst vitalair wel weer.
Het abneu onderzoek 2 jaar geleden , was poli klinisch ,dus saturatie niet gemeten.
Denk trouwens zelf dat wisselende saturatie, nu sinds 1.5 jaar er is.

De door verwezen cardioloog reageerde wat apart op de wisselende saturatie,
Zegt niet zo veel met saturatie meter, dan anders meten. Maar deed hij niet.
Gewoon holter 48 uur onderzoek gehad.

Internist reageerde daar eerder ook niet op.
Op eerdere klachten ,keer eerder gehad brandende arm, rechts niets te zien.
Reageerde hij tussentijds op ,op brief met vragen.

Uw klachten overstijgen de kennis der interne geneeskunde, moest maar met huisarts overleggen wat dan.
Op medicatie vraag of minder kan, u heeft wat tegen medicatie denk ik, maar het is hoe meer hoe beter.

Ik hoop dat de hematoloog op uitslag beenmerg en punctie, verder kijkt.
Heeft u zo nog ideeen sugesties!.?
Over 4 dagen uitslag.

.

Login of registreer om te reageren
18-03-2019 om 20:51 uur

uitdraai cpap beschikbaar, kan ik hier niet plaatsen.
Als wilt kijken graag beticht hoe te sturen.

Login of registreer om te reageren