Astmamedicatie en glaucoom

27-02-2019 om 21:11 uur

Als astmamedicatie gebruik ik Oxis en Alvesco .Ik heb ter overweging het advies gekregen Relvar te gaan gebruiken met zonodig een kortwerkende inhaler bv salbutamol oid.
In sommige bijsluiters staat vermeld dat je op moet passen bij glaucoom.Ik gebruik al jaren Een combinatie van timolol/latanoprost ( Xalacom) en sinds kort Brinzolamide. Kan ik zonder extra
risico over gaan op Relvar of is het beter om Oxis/ Alvesco te blijven gebruiken waar ik overgens tevreden over ben.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-03-2019 om 10:50 uur

Beste Joost.

Dit is een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Relvar is een combinatie van een ontstekingsremmer en langwerkend luchtwegverwijder. Deze medicatie gebruikt je nu ook al maar dan los. Alvesco als ontstekingsremmer en Oxis als langwerkend luchtwegverwijder. Dus op basis van deze gedachte zou Relvar en salbutamol moeten kunnen. Alleen zit in Relvar net een ander type luchtwegverwijder en is salbutamol ook net een ander type luchtwegverwijder. Soms geven deze andere producten wel bijwerkingen ook al ging het met de Oxis goed. Het voordeel van Relvar is dat het maar 1 dosis per dag is en dat de salbutamol dan zo nodig is. Als de astma stabiel is en eigenlijk nooit salbutamol nodig hebt dan heb je maar 1 inhalatie per dag nodig om de astma stabiel te houden. Bij doorgebruiken Oxis en Alvesco zit je op minimaal 3 inhalaties. Alvesco 1 keer en Oxis 2 keer. De vraag is of je het voordeel van 1 inhalatie in plaats van 3 vindt opwegen tegen het risico op bijwerkingen met Relvar en salbutamol, ook al is dat waarschijnlijk erg laag.

Als de astma niet stabiel is en je vaker salbutamol zal gaan gebruiken naast de basis Relvar dan valt dat voordeel van minder inhalaties weg. De Oxis kan je ook naast de 2 keer per dag 1 dosis als zo nodig medicatie gebruiken. Dan blijft alleen het nadeel van meer bijwerkingen over. Bij instabiel astma zou mijn advies dan zijn om op de Alvesco en Oxis te blijven. Uit jou vraag blijkt dat je tevreden bent over de Alvesco en Oxis, dus ik verwacht niet dat de astma instabiel is. Hopelijk heb ik je zo wat op weg geholpen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 21:38 uur

Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie op mijn vraag .Het is voor mij duidelijk geworden dat ik vooralsnog niet overstap op andere medicatie.

Met dank, Joost

Login of registreer om te reageren