Veel meer hoesten 's nachts dan overdag

17-02-2019 om 16:31 uur

Hallo allemaal,
Is het bij jullie ook het geval dat jullie 's avonds en 's nachts veel meer last hebben van hoest dan overdag? Worden jullie er ook van wakker? Zoja, hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er dingen die voor jullie helpen om het hoesten te verbeteren 's nachts?

Mijn vriend kan wel inslapen maar wordt midden in de nacht wakker doordat hij moet hoesten. Meestal gaat het dan ook niet meer over en heeft hij alweer een nacht amper geslapen. Overdag hoest hij veel minder maar natuurlijk is het ook niet zo makkelijk om dan te slapen.

Groetjes en bedankt voor jullie eventuele tips & tricks!

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 22:16 uur

Heeft je vriend astma? Allergie? Gebruikt hij een inhaler? Tips en tricks hebben alleen zin als je de oorzaak weet van het hoesten. Soms helpt het om een fris glas water op het nachtkastje te zetten en af en toe een slokje te nemen. Als de huisarts een oorzaak heeft gevonden kan hij bijv. codeïne voorschrijven. Hoesten heeft vrijwel altijd een functie, dus zomaar onderdrukken is niet zinvol. Het zou ook nog omhoogkomend maagzuur kunnen zijn, in dat geval zou hij zijn hoofdeinde wat hoger moeten zetten. Heb je geen verstelbare bodem, leg dan een kussen ONDER het matras.

Login of registreer om te reageren
18-02-2019 om 10:16 uur

@St_pha

Het is handig om te weten dat 's avonds en 's nacht je longen (en allerlei andere functies van je lijf) in een soort 'ruststand' gaan. Ik ben zelf 's avonds een stuk benauwder dan overdag en heb dit hierom uitgezocht. Het kan dus goed zijn dat het er, vervelend gezegd, gewoon bij hoort. Zoals @Thirza wel aangeeft heeft hoesten altijd een functie en zou ik zeker overleggen met huis- of longarts.

Ik hoop dat zowel jij als jouw vriend betere nachten tegemoet gaan met meer nachtrust en minder hoestbuien.

Login of registreer om te reageren
21-02-2019 om 13:31 uur

@St_pha : Misschien heb je er niks aan, maar bij mij kunnen eenvoudige middelen soms al wat verlichting geven. B.v.:
- Is de lucht in de slaapkamer niet te droog? Wij hebben 'n weerstation waarop dat te zien is. Moet zo tussen 40 en 60 % zijn, denk ik. Daarvoor kun je eventueel wat bakjes met water ophangen.
- Ik heb soms wel baat bij Nattermann pastilles tegen kriebel in de keel als ik 's nacht moet hoesten.. Mijn keel wordt dan wat gesmeerd. Sabbelen en af en toe slikken ervaar ik soms ook als rustgevend. Overdag drink je soms wat en slik je denk ik vaker, dus dit is dan 'n alternatief. De tabletten bevatten geen suiker dus het is niet slecht voor je tanden.

Login of registreer om te reageren
21-02-2019 om 18:16 uur

Alvast bedankt voor jullie reacties. @Thirza, mijn vriend heeft COPD en astma. Hij weet dit pas sinds december en is op korte tijd echt veel harder beginnen hoesten, vooral 'avonds, 's nachts en als hij juist op is. Inderdaad is het niet goed denk ik om de hoest te gaan onderdrukken, maar toch soms zijn er misschien kleine trucjes waar wij nog niet aan gedacht hebben. Hij slaapt inderdaad op een hoger bedeinde, gebruikt af en toe een inhaler maar probeert dit te vermijden omdat hij van nature insomnia heeft en van de inhaler moeilijker in slaap valt. Verder weten we het ook niet goed.

Ik wens jullie allemaal ook een fijne nachtrust toe!
Groetjes

Login of registreer om te reageren
03-03-2019 om 15:35 uur

Ik herken dit .Ik heb hier ook aardig last van gehad. Ik heb het hoofdeinde aardig
hoog staan. Ik zit bijna in bed en heb al wat wol is er uit gedaan .Dus een dekbed van polyester en het hoofd kussen idem
Dit heeft mij aardig geholpen.

Login of registreer om te reageren