Vermoeidheid

09-01-2019 om 10:07 uur

Hallo,

Dit is echt niets voor mij, maar zit best met vragen en in mijn omgeving kan niemand het beantwoorden. Dus toch maar hier aangemeld.. De HA dacht eerst dat ik inspanningsastma had, vandaar nu ventolin voor tijdens het sporten. Helpt gelukkig goed, waardoor ik niet meteen na het sporten in slaap val en hoestbuien krijg. Maar door de afwijkende longfunctie test, drie weken terug toch ook een provocatie test gehad waaruit bleek dat ik dus astma heb. Schrok best van de gevolgen, er ontstond opeeens een benauwdheid etc wat ik nooit eerder heb ervaren. Advies van de longarts moet nog volgen..

Ik ben zelden verkouden en nooit ziek, ben nooit zo enorm benauwd geweest als tijdens die test. Realiseer mij nu dat ik wel klachten heb van hyperventilatie, veel hoofdpijn, hoesten en in slaap vallen na het sporten (en na drukke dagen) en het meest beperkende is echt de vermoeidheid. Ik dacht altijd dat het door vitamine B12 en D tekort kwam, maar suppletie slikken veranderde niets aan mijn vermoeidheid en mn waardes zijn eigenlijk altijd goed. Nu sinds 3 weken realiseer ik mij dat de vermoeidheid die ik ervaar niet is zoals andere vermoeid kunnen zijn (tenminste dat denk ik dus)... Ik sta zelfs na een nacht van 8-9 uur slaap echt vermoeid op, dan heb ik zeker van 06.30 tot 11.00uur de tijd nodig om wakker te worden/bij te komen en daarna lijkt het iets beter te gaan. Wel hou ik erg vermoeide ogen, soms ook jeukend...
Best lastig als je ochtend spreekuur draait waarin je veel met patiƫnten aan het woord bent..

Is dit iets van jullie herkennen? Mocht je antwoord willen geven, al is het maar kort, ben ik je enorm dankbaar!

Groetjes,

Een jonge vrouw opzoek naar antwoorden...

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 10:23 uur

hoi @Lisaaatje

Ik heb sinds ongeveer een halfjaar de diagnose astma / copd. Eerst schrik je erg, maar als je terug gaat denken vallen er toch ook wel veel puzzelstukjes op hun plek.

Als je een histamine provocatie test hebt gehad: BAH! Vast belangrijk voor de diagnose, maar ik zat dus halverwege met een paniekaanval te huilen, omdat ik geen lucht meer kreeg. Doffe ellende.

Ik hoop dat de ventolin genoeg doet en anders moet je dat even aangeven bij de longarts. De vermoeidheid is ook bekend, heel vervelend, maar je doet er weinig aan. Je lijf heeft het gewoon zwaarder dan zou moeten en dat merk je aan uren slaap die je nodig hebt.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wanneer ik voor het laatst uitgerust wakker werd. Na 8 uur slaap sowieso niet, maar na 12 uur slaap ook niet. Ik werk overigens nog wel, ik zorg dat ik 's ochtends wat extra tijd heb om bij te trekken.

Hou vol en luister naar je lijf!

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 10:28 uur

Hoi @Soosh ,

Bedankt voor je berichtje! Fijn om te horen hoe jij het ervaart.. Kan mij helemaal vinden in wat je zegt.
Als ik nu terug kijk naar de afgelopen jaren vallen er zeker allemaal puzzelstukjes op hun plek.
Die paniekaanval snap ik ook, was echt wel heftig...

Het is ook een stukje acceptatie.. helaas.. Ik sport erg graag, en wil dat gewoon blijven doen. Dat betekent wel dat ik ergens op de dag rust moet inplannen als ik ook mn werk op een leuke manier wil blijven doen, denk ik en mogelijk moet ik op werk wat veranderen zodat ik ook in de ochtend wat extra tijd heb.

Volhouden doen we zeker weten! Luisteren naar mn lijf is een hele goede tip, en een hele kunst, ga ik mee aan de slag!

Thankxxx

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 10:31 uur

Hoi,

Die vermoeidheid is enorm herkenbaar! Ik sta moe op en ga moe naar bed, ondanks nachten van 10-12 uur. Ik heb een slaap-apneu onderzoek gehad om te kijken of het daaraan lag, maar dat is het gelukkig niet. Het is dus echt de astma die voor de vermoeidheid zorgt.
Ik weet ook nog niet lang dat ik astma heb, ben ook jong, dus als je vragen hebt mag je altijd een pb sturen:)

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 11:24 uur

Hoi @Nckiie ,

Zo vervelend voor ons allen die vermoeidheid, maar ben wel blij te horen dat jullie het herkennen.
Als ik nog meer vragen heb, kom ik zeker bij je terug, dankjewel!!!

Ik heb er nog maar kort mee te maken, maar wil altijd een poging doen om vragen van jullie te beantwoorden :)

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 13:18 uur

Ja vermoeidheid is een van de klachten die bij astma passen. Vaak een hele lastige om goed mee om te gaan. Maar je realiseren dat het erbij hoort, scheelt misschien al een beetje en kan je t makkelijker accepteren
Wens je sterkte in je zoektocht want als je de diagnose net hebt is er veel onzeker en te ontdekken. Goed dat je je hier hebt aangemeld, er is veel info te halen en leuke contacten te leggen!

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 15:25 uur

Hi @Edelweiss ,

Bedankt voor je berichtje! Je hebt helemaal gelijk, de kwartjes die vallen (kan beter zeggen hele euro's soms haha), dat maakt veel wel makkelijker. Voelt soms wel alsof je een aansteller bent, heb nooit ergens last van gehad waar ik weinig invloed op heb en nu heb ik opeens 'iets'... maarja, dat hoort erbij. Doorheen knallen, accepteren, leren en verder doorknallen!

Ik wandel nog even door in mijn tocht rondom de astma :) Ben blij dat ik als zo snel reactie van jou en @Nckiie en @Soosh heb gehad !!! Doet me goed!

Login of registreer om te reageren
09-01-2019 om 17:27 uur

@Lisaaatje is dat jouw tatoeage op je profielfoto trouwens? Gaaf hoor! Zal je wel even voor gezeten hebben (of niet als ie niet van jou is ;))

Login of registreer om te reageren
10-01-2019 om 11:25 uur

Hallo! Heel herkenbaar die vermoeidheid. Ik heb nu een jaar de diagnose astma. En had vroeger altijd enorm veel energie. Op goede dagen is dat nog steeds zo. Maar vind het zelf toch altijd lastig te accepteren dat het soms niet zo is. Net wat anderen al schreven kom ik dan ook moe uit bed. En kan ik wel aan de eettafel in slaap vallen. Maar goed. Helaas hoort dat erbij en zijn er ook wel weer goede dagen. Succes!

Login of registreer om te reageren
10-01-2019 om 15:02 uur

@Soosh dankjewel!!! dat is mijn tattoo ja!! Heb hem nu 1.5 maand, zo blij mee! Heeft 5 uurtjes geduurt, wat pijn en centen haha!

Hi, @sabine07
Bedankt voor je bericht. Ik herken mij in ne struggles.. ik ben iemand van aanpakken en doorgaan, maar als je lichamelijk tegen gehouden wordt meer dan je gewend bent hakt dat er wel in ja! Ik zal de komende maanden gaan uitvinden wat voor effect het heeft op mij & mn draai gaan zoeken, net als jullie!

Login of registreer om te reageren
15-03-2019 om 20:57 uur

Ik kan wel huilen nu ik dit lees.
Ik ben net als ik van jullie lees altijd moe en ben al jaren aan het zoeken (met mijn vorige huisarts) waar dat door kwam en ik zocht nu inmiddels de oorzaak bij mezelf als dat ik 'zwak' ben. Maar ik lees nu voor het eerst dat het dus prima in het beeld van astma past. Dit is me nooit ook verteld. Ik heb als onderzoeken bloedonderzoeken gehad en slaaponderzoeken om te bekijken wat de oorzaak is van de vermoeidheid waar niks uit kwam.
Nu ik lees dat ik het door mijn astma kan hebben, ben ik ook wel erg opgelucht. Het maakt het probleem niet minder, maar het heeft een oorzaak en ik ben niet zwakker dan anderen.

Login of registreer om te reageren