Vaker verkoudheid en meer complicaties door corticosteroiden

30-12-2018 om 06:10 uur

Beste longarts/ verpleegkundige. Ik heb sinds 10 jaar een niet- allergisch astma. Omdat ik vooral hoest ( en vooral na een luchtweginfectie) en niet vaak piep is het lang niet herkend. Sinds een paar jaar wel en ik krijg nu een corticosteroïden puf ( heb Flixotide gehad, Budesonide en nu Seretide ( combi). Als het rustig is, ik zonder klachten ben kan ik vaak een aantal maanden helemaal stoppen. Afgelopen jaar werd ik toch benauwd en heb ik langer gepuft dan ervoor. Nu ben ik meestal 1 x per jaar verkouden( of minder). Dit jaar ben ik echter 2 x verkouden geweest en hierna 1 x bronchitis en de 2e x bijholteontsteking erna gehad. Ik ben ervan overtuigd dat dit door de ( bij) werking van de corticosteroiden is. In de bijsluiter staat immers duidelijk; vaker verkoudheden en meer kans op longontsteking/ bijholteontsteking. Hierdoor ben ik dit jaar erg veel ziek geweest. het middel lijkt net zo erg als de kwaal. Ik ben er ook met mijn huisarts over in gesprek. Alle cortiosteroiden werken hetzelfde wat dit betreft, het remmen van de ontstekingsreactie en hiermee ook van je eigen afweer, ik heb weinig hoop op een ander middel uitproberen als dat ook een CS is. Ik ben een beetje wanhopig hierdoor. Zijn er ook andere manieren om de hyperreactiviteit van mijn luchtwegen te kalmeren? Ik hoor graag een andere mening, van een longarts. Zal hiermee zeker in gesprek gaan met de huisarts.
Met dank en groet, Joke

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-02-2019 om 21:33 uur

beset joke
in tegenstelling tot wat de bijsluiter suggereert hebben inhalatiesteroïden alleen maar een heilzaam effect op astma. de toename van infectiekans heeft betrekking op steroiden in tabletvorm in veel hogere dosis en lang doorgebruikt. dat deze info ook in de bijsluiter staat van inhalatiecortico's is eigenlijk dom en zal wel met regelgeving te maken hebben betreffende deze groep medicijnen. twee overwegingen mijnerzijds: als de neus/sinussen vaker opspelen zouden die misschien (ook) met een neussteroid behandeld moeten worden. tweede overweging is dat er even gekeken moet worden (foto of ct ct scan) of er geen sprake is van bronchiëctasieën, verwijde luchtwegen die op astma met veel infecties kunnen lijken maar anders moeten worden aangepakt. beterschap!

Login of registreer om te reageren