Particuliere afval verbrandingen in houtkachels

Het Meldpunt Rookoverlast krijgt steeds meer telefoontjes waarbij mensen zeer verontrust zijn en tegelijkertijd machteloos staan. Steeds meer woningen gaan van het gas af met als resultaat dat er op afval gestookt wordt. De Rijksoverheid vind dat dit een zaak is om zelf met je buren te gaan oplossen. De gevolgen zijn niet te overzien. De gemeenten grijpen hier niet op in en zeggen dat er geen normeringen hiervoor zijn. In de gemeente Emmen wordt er gestookt op afval. Degene die dit veroorzaakt is niet voor rede vatbaar en de gemeente Emmen zegt dat een houtkachel mag en daarmee is de kous af.

Ook ziet het Meldpunt Rookoverlast dat er weinig raadsleden zijn die dit echt aan de orde willen stellen. De risico's van de gezondheid worden zwaar onderschat. Bijvoorbeeld een reactie van een gemeenteraadslid van de ChristenUnie Smallingerland over de toxische stof Chroom VI: Je leeft nog steeds. Of een raadslid van de gemeente Assen van de PLOP partij: Ik heb zelf ook hinder van houtrook maar val mij daar niet mee lastig! De VVD Leeuwarden ziet het verbranden van geïmpregneerd hout als mooi voorbeeld van circulaire economie.

De houtkachelbranche is tegen het verbranden van afval in houtkachels. Maar tot nu toe hebben dergelijke gesprekken tot niets veranderd in de regelgeving om dit makkelijker te gaan aanpakken.

Reacties

• TeskeTeske Gebruiker
    Ik maak me hier ook ernstig zorgen om, woon nu midden tussen de open haarden, en moet daarom verhuizen... maar de grote vraag is waarheen?? Misschien is dit een goede vraag voor de deskundigen (longfonds advieslijn) ?
Log in of Registreer om te reageren.