defensie

26-11-2018 om 20:17 uur

hoi ik ben wouter,

ik ben 15 jaar (bijna 16) ik zou heel graag bij defensie willen ik ren elke week 3 keer hard ik ren dan zo'n 12km ik heb wel astma maar heb daar nooit last van ik gebruik ook nooit mijn medicijnen omdat ik er nooit last van heb.

nou heb ik gelezen dat defensie wel bij je medischegeschiedenis kunnen, kunnen ze dan bij je al je gegeven en kunnen ze dan zien dat ik astma heb? en heb ik kan om bij defensie te gaan als ik mijn astma verzwijg?

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 07:21 uur

hoi daantje

nee ik gebruik al een paar jaar geen medicatie meer en mijn conditie is zeer goed

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 11:26 uur

Daantje ik zie niet in hoe hij zichzelf in gevaar kan brengen door astma te verzwijgen, en al helemaal niet een ander. Zou je een voorbeeld kunnen geven welk gevaar een ander loopt??
Wouter als het zo goed gaat is het maar de vraag of je ooit nog wel last van astma krijgt. Ik zie geen reden hun te vertellen van je vroegere astma tenzij ze er om vragen. Als je je nu gezond voelt is wat geldt. Je kan ook over 5 jaar een been verliezen onder een auto. Als je zo zou moeten denken kan je net zo goed al je ambities overboord gooien. Misschien vergaat de wereld wel bij volle maan!!
Waar heb je gelezen dat ze bij je medische geschiedenis kunnen? Dat is niet zo en mag helemaal niet. Jij hebt recht op je privacy en zal altijd eerst toestemming moeten geven of ze medische informatie mogen vragen bij een huisarts of ziekenhuis en dan mogen ze nog alleen dingen vragen die relevant zijn voor de functie!!
Volg je dromen zou ik zeggen!! Succes!!

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 22:26 uur

hoi stefanie,

Ik zit nu in mijn 4e jaar en volgend jaar moet ik een nieuwe school gaan kiezen ik kies dan het Vitalis college in Breda bij de minimale eisen waar je aanmoet voldoen is een ontertekend dossier hebben met je medische geschiedenis anders word je sowieso niet aangenomen.

ik vroeg me af ofdat ze dan ook kunnen zien ofdat ik astma heb?

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 22:51 uur

Jij bepaalt toch wat er in dat dossier komt? Je hoeft echt niet je hele medisch dossier bij je huisarts op te vragen en toe te voegen! Stel je iets geks voor b.v. je bent een keertje zonder condoom met een meisje naar bed geweest en hebt een soa test laten doen. Dat gaat hun toch niks aan? Je hoeft niks te delen wat niet relevant is voor die toekomst.

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 22:53 uur

Stel je doet die opleiding en je wordt een keer ziek dan gooien ze je toch ook niet van school af?

Login of registreer om te reageren
29-11-2018 om 16:09 uur

Wouterkeeh ik ben het met Stefanie eens heb als kind heel veel kast gehad van mijn astma tot een jaar of 21, jaren rustig geweest en nergens geen last van gehad na mijn 50ste stak het weer in alle hevigheid de kop op. Nu weer voor zo goed als redelijk onder controle. Denk dat het bij ieder mens weer anders is.
Als je het niet zeker weet overleg met je huisarts.
Blijde dag Daysy

Login of registreer om te reageren
02-12-2018 om 12:55 uur

Ik denk dat je wettelijk verplicht bent dat naar waarheid te melden als je dat gevraagd wordt. Als je dat niet doet loop je het risico dat als het uitkomt je juridisch aansprakelijk kunt worden gesteld.
Zo'n opleiding kost defensie (en dus de samenleving) veel geld. Er wordt geïnvesteerd in jou met de bedoeling dat zoiets ooit rendement oplevert.
Als van begin af aan al duidelijk is dat er een risico bestaat dat jij door je (latente)ziekte in een bepaalde (krijgs)situatie niet kunt leveren waarvoor je opgeleid bent dan belazer je niet alleen de samenleving maar zou je ook nog eens je collega militairen in gevaar kunnen brengen.
Defensie is geen kattenpis. Als het er op aan komt moet je voor 100% op elkaar kunnen vertrouwen.
Dus gewoon melden en dan zelf maar het risico nemen dat je droom niet in vervulling gaat.
Anders zou de mogelijkheid bestaan dat die droom wel eens in een nachtmerrie zou kunnen eindigen.

Login of registreer om te reageren
02-12-2018 om 13:26 uur

balling, je zegt t precies goed, als er naar gevraagd wordt. Niet meer en niet minder! Ik zie t toekomstige gevaar ook echt niet dus net als aan Daantje vraag ik aan jou wat voor gevaar??
Astma kom op zeg. Als je tijdens je opleiding iets krijgt gooien ze je ook niet zonder pardon van school af! En op uitzonderingen na kun je met astma prima leven en 100 worden!!

Login of registreer om te reageren
02-12-2018 om 13:47 uur

@Wouter je dient dit te melden. Doe je dit niet en je komt in een situatie terecht waarbij je astma op gaat spelen, bijv. Uitzending naar een gebied wat triggert ben je strafbaar voor de krijgsraad. Namelijk het opzettelijk in gevaar van jezelf en andere brengen door het verzwijgen van een medische aandoening. De krijgsraad straft strenger dan het burgelijkrechtssysteem.

@Stefanie je zal maar uit gezonden worden. Een goede avond wordt je er met je eenheid op uit gestuurd om de boel te verkennen. Dit moet in absolute stilte gezien de vijand. Helaas is het gebied stoffig of een hoge luchtvochtigheid en de spanning lokt een aanval uit....WELKOM VIJAND! Daar mee brengt Wouter zichzelf en andere in gevaar. En ja Defensie heeft een zeer duidelijk beleid krijg jij een ziekte tijdens je opleiding wat jou en andere in gevaar kan brengen wordt er naar een andere mogelijkheid gezocht om je te behouden. Kan dit niet dan wordt je wel degelijk verzocht om te vertrekken.

Login of registreer om te reageren