Hallo

14-11-2018 om 10:43 uur

Mijn medisch verhaal.

Ik ben een vrouw van 28, getrouwd en ik heb een zoontje van bijna 6 maanden.

Voor mijn klachten begonnen was ik een energiek, sportief en ambitieus persoon. Mijn toekomst beeld is sinds mijn lichamelijk klachten erg veranderd.
Mijn klachten van pijn en alles is begonnen in augustus 2016.

Mijn medisch verhaal gaat twee kanten op.
1. reumatische klachten( werkdiagnose syndroom van Sjögren - reumavorm nog niet geheel duidelijk, de klachten lijken het meest op Sjögren)
2. longfunctie problemen

De vraag die de artsen nu op dit moment aan het uitzoeken zijn door middel van onderzoeken is hebben deze twee problemen verband met elkaar.

Pijnklachten in het borstgebied daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen in augustus 2016. Ik gaf er in het begin eerlijk gezegd niet meteen aandacht aan omdat ik dacht dat ik iets verrekt had tijdens het sporten.
Na een aantal weken ben ik naar de huisarts gegaan met de klacht. Al snel kwamen er steeds meer klachten bij.
Pijn in de borstgebied ging up en down vanaf die tijd. Met behulp van prednison(eerst stootkuur daarna 5mg) heb ik ongeveer een jaar(2017-07-2018) geen last meer gehad van de pijn.

Zwangerschap heeft ervoor gezorgd dat ik een tijdje geen hoge dosering medicatie kon krijgen.

Bijna leek het wel een Déjà vu met 2016 afgelopen juli. De pijn was vergelijkbaar alleen had ik daarnaast ook last van benauwdheid. Dagopname is er geweest met verdenking op longembolie. Gelukkig was dit al snel uitgesloten, maar bleef de vraag waar de klachten vandaan kwamen.
Vanaf die tijd heb ik nogsteeds last van de benauwdheid en ben ik bij weinig inspanning al snel kortademig. Met behulp van een aantal stootkuren prednison en de start van MTX (methotrexaat) heb ik geen pijn meer.

Voor de zekerheid werd er een longfunctietest gedaan in augustus. Daarop volgde er meer onderzoeken vanwege afwijkende uitslag.
Eerst is er door de longarts gedacht aan astma na de uitslagen van de longfunctietests. Dit blijkt onwaarschijnlijk nadat prednison en inhaling niet werkte voor de benauwdheid.

Nu is het dus de vraag van de longarts heeft de reuma mogelijk invloed op de longfunctie. Onderzoeken als een fietstest en een ct scan zijn nu gepland en gisteren had ik de fietstest gehad en deze kon ik dus ook niet voltooien door de benauwdheid en het begon pijn te doen in de borstgebied.

Lang verhaal maar wel fijn hier te kunnen uitten. Ik ben benieuwd of dit verhaal een klein beetje herkenbaar is en tips vind ik heel fijn om te krijgen ook omdat jullie misschien al meer bekend zijn met dingen.

Login of registreer om te reageren
Moderator
20-11-2018 om 06:18 uur

Hi Anoniempje1990

Allereerst welkom op het forum. Ik hoop voor je dat ze er snel achter komen waar de klachten precies vandaan komen.

Gwenny

Login of registreer om te reageren