Geurallergie en niet meer kunnen werken

13-11-2018 om 13:37 uur

Hoi allen
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een brandende vraag. Ik kan niet meer werken sinds ik een overgevoeligheid heb voor parfum, rook en chloor. Het was er altijd al , maar ik kon het redelijk hanteren door vermijden en weerstand goed houden . Maar 6 weken geleden kreeg ik een griep en voorhoofdholte ontsteking en daarna waren die overgevoeligheden zo erg dat ik niet meer terug kon naar mijn werk. Parfum is overal. Ik heb al jaren veel voedselintoleranties, hooikoorts, katten en honden allergie en nog een paar allergische reacties. Ooit is er astma gediagnosticeerd maar ik had na een tijde nergens last van. Ik stopte met alle medicatie.

Ik werk in een verpleeghuis als verpleegkundige. Nu zit ik al 6 weken thuis. De huisarts en arbo arts weten het niet . Nu ga ik naar het VU daar is een speciaal spreekuur voor ingewikkelde gevallen met meerdere vormen van allergieën. Maar ik hoop dat iemand dit herkent en misschien een oplossing heeft. Want werken in mijn oude baan kan nu niet. Werkgever denkt aan thuiswerk maar dan moet ik wel omgeschoold worden.
Iemand die hetzelfde heeft?
Welke medicatie werkt goed?
Hoe doe je het met werken?

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 13:45 uur

Hoi,

Ik heb geen antwoorden voor je helaas. Maar wat lijkt me dat toch ellendig! :( Hoop voor je dat iemand je kan helpen.

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 19:02 uur

Ik werk ook in de zorg (laboratorium) en kan ook niet tegen rook, parfum, chloor en nog veel meer geuren. Ik heb lange tijd in de ziektewet gezeten en ben toen ook veel bij de bedrijfsarts geweest. Zij heeft ook gesprekken gehad met mijn teamleider en die heeft geregeld dat er op de afdeling niet met chloor gewerkt mag worden als ik in de buurt ben. Ik heb toen ook een gesprek gehad met een arbeidsdeskundige die allerlei andere functies bij mijn huidige werkgever (ziekenhuis) moest zoeken voor het geval ik niet meer terug kon keren in mijn huidige functie. Er is echt nog wel veel te verzinnen dan hoor. Mijn teamleider is akkoord gegaan dat ik mijn huidige werk kan blijven doen maar dat ik niet met chloor, sterk ruikende chemicaliën of in de vriescel kan werken.

Hoe kan je al zolang ziek thuis zijn zonder bij een arbo of bedrijfsarts geweest te zijn? Als je hart in de zorg ligt zou ik niet zomaar akkoord gaan met thuiswerken maar zeker zoeken naar een oplossing bij je huidige functie of een andere functie in de zorg. Het zou zonde zijn, er zijn zoveel mensen nodig.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 19:23 uur

Heel praktisch, je hebt astma maar geen medicatie? Bij griep speelt de astma weer op en kan het echt heel lang duren voordat je je weer als vroeger voelt. Misschien blijf je gevoelig, maar t kan niet zo zijn dat je niet meer kan werken dan. Heb je inmiddels alweer medicatie? Dat maakt de hyperreactiviteit waarschijnlijk weer rustiger.

Ik werk ook in de zorg, heb ernstig astma, maar met medicatie kan ik werken, al moet ik natuulijk allert zijn. Mogen er geen dieren en scherpe geuren op mijn afdeling etc.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 20:54 uur

Daantje zoals ik t lees is ze wel bij arbo arts geweest...

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 15:01 uur

ja ik ben wel bij de arbo arts geweest, deze zei dat mijn werkgever een geurvrije omgeving dan wel thuiswerk moest creeeren voor mij. Maar mijn werkgever vond de geurvrije omgeving maken te moeilijk. ik werk via een detacheringsburo bij het verpleeghuis. Mijn werkgever is dus het detacheringsburo. Overigens is het project daar nu gestopt om andere redenen. Dus daar zal ik niet meer terugkeren. Een ander verpleeghuis is natuurlijk wel mogelijk. Werk genoeg. Maar die zal mij dus moeten aannemen met alle beperkingen die er dan zijn door mijn allergieen.
Ik heb geen astma voor zover ik weet, 20 jaar geleden weleens een tijdje gehad maar na een jaar gestopt met medicatie en symptomen verdwenen. Nu wel weer het idee dat ik een vorm heb, vooral omdat ik zoveel geurallergieen krijg en het er steeds meer worden.

Daantje, Maar ik ben wel blij dat je zegt dat je werkgever een aanpassingen heeft gedaan. Ik hoop dat dat in mijn geval ook zo is. Ik ga met mijn detacheringsburo in overleg.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 06:29 uur

@yogi123 ben je al weer opnieuw bij de longarts geweest en het VU? Hoop dat ze je goed kunnen helpen sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren