Puffen voor of na het douchen?

07-11-2018 om 08:59 uur

Hoi Allemaal!

Ik ben nog steeds bezig om een weg te vinden in Astma / COPD land.
Wat werkt voor mij en wat zijn de ervaringen van anderen? Nu lees ik overal dat vocht zo naar kan zijn en dat merk ik absoluut! Als het 's avonds koud en mistig is, heb ik daar heel erg veel last van.

Wij hebben thuis een kleine douchecabine met niet echt een sterke afzuiginstallatie, dus het wordt nogal een stoomcabine. Nu merk ik dat ik dat 's ochtends (ik douche elke ochtend om wakker te worden) best wel zwaar vind voor mijn longen. Ik doe de deur soms al open, zet een raam in de badkamer open (brrr) enzovoorts.

Nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat? En maakt het uit of je voor of na het douchen puft? Ik kan allerlei voor- en nadelen bedenken voor zowel vooraf als achteraf puffen. Gelukkig hebben we hier een forum met allemaal ervaringsdeskundigen, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast bedankt.

Liefs,
Suus

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 09:20 uur

Ik puf altijd voor het douchen, dan heb ik er wat meer profijt van.
Na het douchen sla ik een badstof badjas om , en kom eerst bij voordat ik mij verder afdroog en gereed maak.
Drogen gaat vanzelf in een badjas, scheelt een hoop werk.
Ben ik te benauwd dan douche ik op een moment dat ik mij het beste voel of sla een dag over, liever niet maar soms lukt het niet.
Ik heb ook een kruk in de badkamer staan, zodat ik gelijk kan zitten en laat de deur open staan.
Succes!

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 09:25 uur

@goudvisje

De badjas en de kruk had ik eerder gehoord, misschien zelfs wel van jou.

Het puffen vooraf snap ik wel! Ik denk dan na over stoom in je longen en of dat af zou kunnen doen aan de effectiviteit van je medicijnen. Maar je bent tijdens het douchen wel minder benauwd als het goed is.

Bedankt voor je antwoord!

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 09:35 uur

Ik puf ook voor het douchen. Eerst de salbutamol dan de foster en daarna de spiriva. En wacht dan een half uur of 1 uur. IK heb geen last tijdens het douchen. Moet wel zeggen dat de deur altijd op een kiertje staat.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 09:51 uur

Hallo Soosh,

Ik herken je ongemakken bij je copd, had ik ook in het begin en nu nog soms.

Ik ben nu 2 jaar bekent met Acos(copd en astma) en loop nog regelmatig tegen zaken aan.
Dit forum is dan de uitgelezen plek voor raad en daad, maar je moet het allemaal wel zelf even doen, maar hulp is nooit weg en 1 ieder is of reageerd weer anders dan anderen en de ziekte is derhalve voor 1 ieder een andere beleving.

Op jouw vraag het volgende:

Ik douchte ook altijd in de ochtend, maar daarna was mijn energie al op voor iets anders die dag.
Nu douche ik in de avond voor het naar bed gaan en kan daarna in bed mijn rust pakken en de hele nacht energie opbouwen zolang mijn longen dat toestaan.

Dit werkt voor mij en de salbutamol neem ik ook regelmatig voor korte inspanningen zoals boodschappen, fysio, douchen en huishouden.

Sterkte de komende tijd en hoop dat je snel je weg vind wat goed voor je is.

Groeten,

Boemer

Login of registreer om te reageren